Hoppas han vilar i fred.

att inte folk kan hålla koll på vägen.
Usch. Stackars barn med som ska behöva vara med om en sådan olycka

Det där är på vägen ut till där jag har min häst, stallkompis åkte ut och såg död häst utmed vägen :(
Var ridtur och barnen åkte av, hästarna kom lösa och rusade och en blev påkörd, stallet ligger precis utmed 70-väg.
usch,stakars barn
usch vad hemskt.

Ursch riktigt hemskt… :(
Det kanske inte går att ro för att det kommer en lös häst ut på vägen när man kör…Men det finns ju också dem som kör som idioter.. Hos min syster där jag har min ridtravare måste man rida en bit efter stora vägen för att komma till en skogsväg…En gång kom det en bil som körde om oss i ca 90-100km/h… Som tur var blev inte min häst rädd..För han kunde ju ha hoppat utåt…-ryser-
Så tack till alla snälla bilister som saktar ner, stannar eller slår av motorn.

#2 70-väg i mörker när häst kommer springandes, vinterhalka, diken på ena sidan och mötande trafik på andra, hur fasiken ska man hinna och kunna bromsa i tid? Föraren kan speja bäst den kan men det blir inte lätt att hinna bromsa i tid.

är dte vinterhalöka o jäkligt väder brukar man köra under tillåten hastighetsgräns, skulle ju faktiskt kunna komma vilda djur också.

#8 De finns ju olika 70 vägar, med 2 och 1 körfält. Vägen förbi oss är en 70 väg med ett körfält vilket är helt otroligt för man kan inte köra 70 där. Men de här va en med 2 körfält?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Usch, det är lika hemskt att läsa sådana nyheter varje gång :(
Nog för det är hemskt för barnen, men bilföraren mår säkert inte heller bra om den har några kännslor för djur… måste vara hemskt att köra ihjäl en häst.

#9 Ibland önskar man att en del bilister såg hästarna som vilda djur också ..
Just denna olyckan kanske är svår att skylla på bilföraren.
Tack alla bilister som saktar ner lagom mycket. Inte alla hästar är 100% trafiksäkra (någon gång måste de ju vara ute bland bilar för att bli säkra) så speciellt med släp och större fordon bör man vara försiktig. Och som alla härinne vet kan även en trafiksäker häst hoppa till för något annat och studsa ut i vägen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Hoppas att bilföraren klarade sig utan skador den med. Tänk er själva en krock med en häst eller ponny är inte att leka med för den som sitter i en bil. Tänk om det hade varit en liten bil som krockade med ponnyn…
# vila i frid du lilla häst.

När min shettis blev påkörd efter att ha rymt ur hagen (han hade reflexgrimma iaf) mådde föraren uselt.
Han kläckte ur sig att han såg så himla dåligt, och skulle till optikern i veckan.
Det fick ju inte mig att må bättre!
Många tror jag inte ens tittar sig omkring efter djur.
#15 Visst är det så. Jag tittar inte alltid efter djur när jag kör. På skogsvägar och liknande, så självklart, och i gryning/skymning, men sällan på mer trafikerade vägar utan skog mitt på dagen. Det är svårt att köra och alltid ha koll på allting och titta speciellt efter dur osv. Man håller ju en ''pendlande'' blick men ändå orkar man inte försöka se in i varenda liten meter utmed vägen och spänna blicken överallt, inte många minuter iaf. Körning är väldigt monotont och svårt att hålla skärpan uppe vid. (speciellt när man kör hem efter 15 timmars nattpass på jobbet..>_>)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#13 håller helt med dig. man kan inte beskylla föraran. Mörker + snö + halka. det är inte konstigt att det sker olyckor.
sen så är det svårt att hinna bromsa i vilket underlag som helst. det blir inte alltid helt bra. för bara två år sedan ar det två ungdomar där jag bor som sprang rättut i vägen för att hinna med en buss. de blev påkörda och fick allvarliga skador. Man kan helt enkelt inte skylla på föraren alltid.
olyckor sker. sen är det självklart hemskt när olyckan är framme. skulle inte vilja byta plats med någon av de inblandade. så j*vla hemskt !!
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
En bekant med en häst som hon köpt av oss var ute och red och skulle över en relativt trafikerad väg. Hästen var trafiksäker på det viset att den kunde möta enorma lastbilar utan att röra sig ur fläcken…
Men medan hon väntade på att det skulle bli bilfritt kom en bil upp bakifrån och hängde sig på tutan = hästen hoppade rakt ut i trafiken och dog omedelbart. Tjejen som red sitter numera i rullstol.
Så som vi ser i både TS länk och här så ska man undvika trafik i största möjliga mån… Det finns både idioter och det finns rena olyckor. Men det är alltid farligt!
Hakuna matata!
#18 ursäkta språket nu men vilka JÄVLA IDIOTER det finns i trafiken! fy tusan va hemskt! hoppas han fick en stor fet böter och betalade en jäkla massa skadestånd!
inte för att det hjälper varken tjejn eller hästen =(
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

oh stackars barn vad de måste vara ledsna nu! =(
angående att köra försiktigt på vinterväglag…
jag kör till jobb 3.45 på morgonen och ser jättemycket vilt nu. på vägarna där det är 100 kör jag 80. djuren går jättenära vägarna nu. på skogsvägarna där hemma får man köra 30-40 för att inte åka av vägen.
Usch, stackars häst å vad jobbigt för barnen :'(
Idioter finns det överallt, min häst är erhört trafiksäker mot typ allt, tur det, för det har kommit idioter bakifrån som inte saktar ner, och sen en idiot som vi möte runt en skarp kurva, han körde på vänstersida (innerspår) och vi red såklart på samma sida (höger för oss). Han fick snabbt bromsa och sen slänger han sig på tutan(?) va fan ska det ha för effekt tror han?
Sen alla dessa idioter som börjar gasa när dem är jämsides med hästen, och många som inte är uppmärksamma på hur hästen regerar -_-'
Suck, ibland önskar jag ja hade en gammal häst jag red förr, kom någon för snabbt slängde han ut arslet i vägen och slog mot bilen, kan säga att dem möte oss sakta efter det och dem som kom bakifrån vänte tills vi kommit av vägen :P
(bilen var långt bort när han slog, enligt honom skulle man sakta av långt innan och sen hålla en långsam fart)

Ang läskiga trafikanter, jag har haft snöplog som legat och kört upp snö i baken på hästen över en längre sträcka, mindre smart typ. Tur att man hade svinbra häst.
#10 Detta är väg med varsitt körfält åt båda hållen och precis där detta händer är en väg som korsar, är ifrån den korsande vägen (också 70-väg) som hästen kom springandes.
Fy vad trist! Men himla tur ändå att ungarna ramlade av så det "bara" var hästen som strök med!
Och ni som skyller på bilisten i det här fallet, har ni kört bil själva? Springer det ett djur rätt upp på vägen mitt framför dig har du inte en chans.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

När hästar får panik kan dom t o m springa rätt mot en mötande bilist också. Det har jag varit med om. Bilisten fick kasta bilen mot diket för att förhindra en olycka. Men här kanske man inte ens såg hästen. Tror nog inte att det finns en enda vettig person som "vill" köra på ett djur. Eller tex är rädd om bilen och inte vill väja.
Men vet ni vad det var för sorts häst som dödades? Ser ut som en skäck. Jag har ju haft en shettis som var skäck och jag vet inte ens var hon bor nu. Tänkte direkt att det var hon. :(
#22 usch, ja plogen möter man ju endel och det är inte alltid så lätt då man inte alltid har någonstans att ta vägen, jag hade hört den några gånger när jag ridit i skogen nära en väg, men bara möt den 1 gång å då stanna han nästan direkt när han såg mig, så jag fick en chans att komma på en lösning (upp i skogen bredvid och rida jäms med vägen^^)
#24 Nä, nån som vill köra på en häst finns det knappast, det är ju inte direkt riskfritt för föraren heller om man säger så… Och bilen mår garanterat bättre av att lägga sig i snön i diket än att krocka med en häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#21 som du beskriver hästen du red, så är min häst. Han kan slänga ut rumpen om de kommer någon för fort och han har slagit i en bil. Inte så kul när man sitter på..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
#27 nej inte så kul om bilen kommer för nära så hästen kan träffa :S
Men dock lär sig bilisterna respekt, jag tycker man lär ut för dåligt hur bilförare ska agerna när dem möter/kör om en häst….

#28 håller med, värst är ju dem som kör nära, tutar m.m. för att skrämma hästarna. tur att min är trafiksäker och istället vill tävla och dem^^
#29 jag fattar inte varför dem tutar…
vad tror dem ska hända, att vi har missat att dem är där elr?

#30 typ=P ibland hör man inte dem på små grusvägar men min är duktig och går själv in i kanten när hon hörd em och går ut igen när dem kört förbi^^

#30# Dom flesta som tutar vill nog tala om att dom är bakom. Men dom som gör det är ju oftast inte hästvana och vet att hästar är flyktdjur. Många tror nog också att rider man på en väg så är hästen garanterat bilsäker. Vilket ju inte alltid är fallet. Det finns ju inga hästar som man till 100 % är säker på i trafiken. Och det kan ju också vara första gången som man rider ut på vägen för att vänja den. Men som sagt det vet inte folk som inte vet hur hästar beter sig tyvärr.
#31 min blir spänd om dem kör för snabbt, eller om det e post bilen, men han håller sig iaf på sin kant :P
Jag tror att det är som Gejsa skriver, att de flesta som tutar gör det av ren okunskap, bara för att vara snälla. Samma sak med såna som ligger och snigelkör bakom och inte vågar köra om, det reagerar ju ofta de flesta hästar betydligt mer på.
Själv gillar jag inte bilister som försöker vara "för snälla" (inget ont mot bilisterna i sig alltså, men när jag rider min häst är det inte det ideala
) då min häst blev skrämd av en idiot i bil bland det första som hände när hon kom till Sverige. Innan det var hon hur trygg som helst när det gällde allt. Efter den händelsen är hon rädd för bilar som kör väldigt sakta, står still med motorn på och framför allt om de låter mycket… Traktorer är med andra ord inte roligt att stöta på. Bilar som bara kör förbi i "normal" hastighet är det inga som helst problem med dock.
Så det är ju en himla skillnad från häst till häst också, så inte så lätt för bilister att veta hur de ska bete sig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport