En liten hälsning
Hej! =)
Vet inte hur många det är som kommer ihåg mig och min häst Foxen. Skriver inte så mycket här inne på ridsport då jag tillfälligt övergett hästvärlden pga skada/operation. Men idag träffade jag min pålla igen efter att inte sett henne annat än på bild de senaste 2½ månaderna.. Det är min mamma och hennes kamrat som har skött om hästarna under den här tiden med hjälp av min syster.
var ett kärt återseende. Jag ropade på henne när jag gick in i hagen och då övergav hon genast höbalen och kom mig till mötes. Sen fick jag en mule i ansiktet och en hästpanna att klia. När jag sedan vände om mot stallet igen följde hon efter mig =) Och hon gnäggade när jag gick.. Känns som att hon faktiskt har saknat mig :')
Sen mockade jag och strödde medan de andra red hästarna en sväng. Skottade lite på gödselstacken med i bara farten
Lär nog kännas i knäet imorgon :/ Men det var riktigt skönt att känna stallukt igen och göra något vettigt!
I stallet brukar vi inte stänga boxdörrarna eller ha hästarna uppbundna när vi gör iordning dem, det behövs inte. Men idag fick hon som skulle rida Foxen passa endel får Foxen vmet så fort hon fick chansen bort till mig.. Spelade ingen roll om jag var i sadelkammaren eller ute på gödselstacken :P
Foxen mår riktigt bra i sin bronkit faktiskt. Har nog med att göra att de är ute i sin gigantiska hage (uppskattningsvis 4 ha på tre hästar och inga ekar ;)) ca 16 timmar per dygn, stallet är riktigt bra ventilerat och att de har det finaste hösilage jag har sett. Precis lagom blött, ekologiskt odlat, ganska högt slaget = absolut inga jordrester. De har fri tillgång på hösilage i hagen och får ett par kg under natten så de äter massor. Men varken Foxen eller Corall är feta, snarare att vi behöver köpa något extra till Foxen för att hon ska behålla hullet och fortsätta bygga muskler fram till sommaren.
Av skadan hon fick för 1½ år sedan på sitt bakben återstår bara lite ärrvävnad. Är bara att konstatera att vi hade turen på vår sida då. 
Jag har ridförbud till nästa läkarbesök som är i mitten av april. Min läkare är livrädd för att jag ska hoppa upp och rida innan dess, haha. Men vill bli bra i knäet så att det håller resterande livet så tänker vänta tålmodigt. Dessutom vill jag max väga 75 kg innan jag sätter mig på Foxen igen (hon är trots allt 15 år och dåligt byggd), det innebär att jag har 8 kg kvar att gå ner i vikt (har gått ner 10 kg sedan oktober).
Måste köpa mig en ny sadel med. Dels pga mitt knä (tror att hoppsadel eller dressyrsadel med stort knästöd är det bästa, har dressyrsadel med litet knästöd nu) och dels för att sadeln inte sitter helt hundra på henne idag konstaterade jag. Men det får bli framåt sommaren. Ska köpa mig ett par ledade stigbyglar med att ha.
i stallet finns dessutom ett gäng islandshästar och nordsvenskar, jättemysiga är dem :) Våra två delar hage med ett annat sto som jag tror är varmblod eller halvblod, funkar förvånandsvärt bra.
Hoppas att ni andra har det bra i vinterkylan!
Slänger in lite bilder från idag, dock blev de inte så bra (dåligt ljus).
Kram
Amanda & Foxen
Med vänliga hälsningar
Chess
Men åh vad härligt att du tagit dig till stallet, äntligen!
Jag hejar på dig att du lyckas gå ner till ditt mål, att knäet blir bra så du får och kan rida sen till våren/sommaren! Sjukt mysigt att hon kände igen dig så och kom fram och allt, bli glad av att läsa sånt.
Hur är det med armen förresten?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 Tack! 
Armen mår väl lite sisådär, går inte att förneka att jag har rejält ont. Skotta hästskit var väl inte det smartaste.. Men det är inte så illa som det tidigare har varit så håller tummarna för att det inte kommer påverka grov- & finmotoriken utan "bara" är smärta!
Med vänliga hälsningar
Chess
Åh, härligt att det går åt rätt håll! :) Jag håller tummarna för att det fortsätter så! :)
#7 Haha nej, kanske inte så smart…
Men skönt att det går åt rätt håll, håller tummarna för att det fortsätter så!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

vad sa läkaren igår då?
härligt att se bilder!
# 8 & 9 Tack!
#10 Han var nöjd. Knäet såg bra ut, allting verkade sitta där det skulle. Dessutom tillät jag honom att undersöka = jag är inte fullt så smärtkänslig som jag var innan operationen ;) Hans största farhåga är att jag ska överanstränga knäet (typ genom att rida) och därmed störa läkningen men jag tänker hålla mig lugn och fin
Det enda jag inte får göra är att rida och springa i övrigt gäller sunt förnuft :)
Med vänliga hälsningar
Chess
Vad roligt att det går framåt! :)
Men är knästöd verkligen bra för knäet? Tänker på konstant tryck osbv? Har iofs aldrig ridit med några större knästöd annat än en gång och då sa mitt vänsterknä stopp :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#12 Tack! Tycker också att det är roligt att det äntligen går framåt och inte bakåt 
Det beror nog på hur knäet är uppbyggt. I mitt fall är jag extremt överrörlig i min knäled, därav mina knäproblem. Så jag behöver mycket stöd runt om för att stabilisera upp. Men du har en poäng där med konstant tryck..
Med vänliga hälsningar
Chess