Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 6117 ggr
jackiejohn
0

Brun eller kastanjebrun?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag köpte mitt travarsto så sa dom att hon var kastanjebrun och de står även att hon ska vara de och på sommaren är hon rödbrun men på vintern blir hon allt ganska så mörk…så är hon vanlig brun eller kastanjebrun? Obestämd 

Bild 1 sommar!

jackiejohn
0

Bild 2 höst!

jackiejohn
0

Bild 3 vinter!

(enda vinterbilden utan täcke)

jackiejohn
0

Bild 4 vår!

Jag tycker hon skiftar i färg ganska så mkt….när man kollar på bilder fårn de olika årstiderna Förvånad Nån som är duktig på de här med färgen får hemskt gärna svara hahha

Tusen
0

Står det kastanjebrun i passet? Den färgen "finns" inte på hästar. Brun heter det bara då.Glad

Elshira
0

Precis, det kan stå brun eller ev. mörkbrun, men någon kastanjfärg finns inte rent hästmässigt sett ;)

Hakuna matata!

Zahara
0

stc har én del färgbetäckningar som inte "finns" ganska kul tycker jag , min dam heter svartbrun till färgen. Hon är mörkbrun på sommar och svart på vinter :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Peppe
0

#6 men svartbrun finns det en färg som heter haha ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

svartbrun

mörkbrun

brun

svart

ibland är skillnaden svår att se! mörkbrun och brun är samma anlag, svartbrun och svart däremot är andra anlag, trots att mörkbrun och svartbrun är mer lika än brun och mörkbrun! =)

Alma-G
0

#6 Svartbrun är när hästen "typ" är svart men lättast att se det är att det oftast finns brunt i pälsen, exempel på mulen.

Peppe
0

#9 riktigt så enkelt är det inte… du beskrev just både en svartbrun häst och en mörkbrun häst! ;)

Alex
0

Som många redan har sagt är ditt sto brun. Kastanjebrun använde säljaren antagligen bara för att beskriva den bruna färgen.

#9 En svartbrun häst är svart med undantag från mule, ljumskar och armhålor, även lite runt ögonen. Bara vid mjukdelar alltså, ingen annanstans på kroppen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jackiejohn
0

Ja har en illustrerad uppslagsverk om hsätar och dess ting och där finns kastanjefärg med osm betcäckning på den rödbrunare färgen Förvånad

Men som sagt vet ja inte därför fråga ja Glad i passet står de brun om ja inte minns fel…?

Peppe
0

#12 från vilket årtionde är den boken? ;)

jackiejohn
0

!3# fick den för 3år sen och då va den ny utkommen :P

jackiejohn
0

Enligt boken finns det; Kastanjebrun, röd kastanjefärgad och apelkastad kastanjebrun Tyst

Peppe
0

#14 måste vara nytryck av gammal bok eller så är det en okunnig författare ;)

förr fanns även varianter på fuxar, t ex svettfux. idag är allt sånt slopat då det är samma gener som ligger bakom =)

Tusen
0

En svartbrun häst och en svart häst kan se väldigt lika ut d åman tittar på den. Däremot är det ett anlag hos hästen som gör att den kan kallas svartbrun. Inom russaveln har man i många år trott att färgen svartbun funnits. Det har nu visat sig att dessa hästar är svarta då den svartbruna färgen inte existerar bland russ. Varje ras har dessutom några egna beteckningar som används för att beskriva färgen men STC har då inga egna. Det är mest shettisar, isisar och westernraser som har dessa lite annorlunda namn på färger.

Alma-G
0

#10 Men visst måste dom ha lite brunare hår? ;) Nu hänger jag inte med :P

Peppe
0

#17 udda namn på färger vet jag väl inte! däremot tar du ju upp raser som har lite ovanliga färganlag, till exempel silver, black, gul, olika skäckar osv. men de har inga egna namn på olika färger! jag skulle tvärt om säga att åtminstone bland shettisarna har många väldigt stor kunskap om hästens färger och dess genetik, antagligen samma med de andra raserna just för att de har dessa ovanliga anlag.

#18 så som du beskrev så kunde det lika gärna varit en mörkbrun häst, inte svartbrun. det var ingen ren definition på färgen, att den är svart men lite bruna hår på för så ser alla mörkbruna hästar också ut. skillnaden ligger i anlagen. kollar man på fenotypen (utseendet)  så beskriver Alex färgen bra, men lättast är att kolla bilderna i #8

Tusen
0

#19 Jag har väl aldrig sagt att man har dåliga kunskaper om färger inom shettisavel eller några andra raser heller?Förvånad Vad jag menar med udda färger är endast det att man i många raser inte har så beskrivande formuleringar som man har i de raser som jag tog som exempel. Och som du skrev, alla färger förekommer ju inte heller i alla raser.

Peppe
0

#20 "Varje ras har dessutom några egna beteckningar som används för att beskriva färgen men STC har då inga egna. Det är mest shettisar, isisar och westernraser som har dessa lite annorlunda namn på färger." jag tolkade det som att inom de raserna hade man annorlunda namn på färgerna mot inom andra raser, och tolkar det fortfarande delvis så, även i #20…

en fux är en fux, även inom shetland… man beskriver inte mer än så. förklara gärna bättre, förstår inte riktigt hur du menar. detta är som sagt hur jag tolkar det just nu =)

[Teddy]
0

#15 Det är troligtvis en direktöversättning av en engelsk bok. De har lite andra färgbeskrivningar än vad vi har. Chestnut - kastanj på engelska.

Alex
0

#22 Fast chestnut är fux.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Teddy]
0

#23 Ja men det betyder kastanj. Och som sagt med en (dålig) översättning kan det bli lite hur som helst.

Rafflan
0

Jag vet en häst som är typ grå/beige aktig (kommer inte ihåg hans färg)

Om jag minns rätt skrev dom honom som svart i passet :S

http://vidin.se/fanjor.jpg <--- bild på hästen jag mena, dock e han blöt på bilden och därför mörkare, men ändå, ser han svart ut enligt er? :P

Tusen
0

#21 Jag menar att det finns färger som är ovanliga eller inte ens finns i vissa raser och att vissa raser har en mer beskrivande beteckning för en färg. Om man tar "färgen" albino så heter den olika för olika raser. Även Isabellfärgad häst heter olika för olika raser osv. Och även om jag inte är någon hejare på Islandshästars färger så har de väl färger som silversvart och liknande? Det var väl mer det som jag menade med lite annorlunda namn. Men det har väl inget med kunnigheten hos folk med dessa raser, eller?

Färger på varmblod är bara svart, brun, fux och skimmel. Övriga beteckningar används inte.

Tusen
0
Rafflan
0

#27 haha ja som jag fick "skäll" när jag kalla min kompis häst svart, då den hästen var brunsvart ;) Svart skulle dom tydligen vara helt korp svarta, inte ett annat hår med annan färg utom tecken ;)

citrina
0

Vad är det för färg om hästen är mörkbrun men ljus på mulen, som den här:

http://www.youtube.com/user/svea0046#p/a/u/2/4-Xyy3EjLXo

Peppe
0

#26 återkommer!

Tusen
0

#28 Nästan alla svarta hästar bleks på sommaren och kan få en ljusare nyans i man eller päls. De är fortfarande svarta. Att en svart häst inte skulle kunna ha ett enda brunt hårstrå är en myt. Svart färg är genetiskt och det är efter det man bestämmer färgen. Färgen brunsvart är mycket sällsynt och det är endast vissa raser som kan ha den färgen. Hästen på bilden såg ut som ett russ och dessa kan inte vara brunsvarta har man upptäckt på senare år.Glad

Peppe
0

#25 hästen ser ut att kunna vara bleksvart, vilket är en giltig färg på russ vad jag vet? annars vanlig svart, ja

#29 skulle tippa på mörkbrun, men skulle gärna se i sommarpäls!

#26 Ska försöka reda ut det här nu bit för bit… ;)
"Jag menar att det finns färger som är ovanliga eller inte ens finns i vissa raser och att vissa raser har en mer beskrivande beteckning för en färg. Om man tar "färgen" albino så heter den olika för olika raser. Även Isabellfärgad häst heter olika för olika raser osv."

Jag är med i första meningen, det finns anlag inom de raserna som många andra raser inte har. Men sen är jag inte alls med! Albino finns inte på häst, det närmsta man kommer är de dubbelgula, dvs blåögd gräddvit som de heter på svenska nu. man har i brist på annat använt de utländska namnen tidigare, cremello, perlino osv. det är borttaget nu men det lever kvar i många raser, speciellt utländska. isabell heter isabell på svenska inom alla raser, men en del kallar sina isabeller för palomino. man måste skilja på vad som används i folkmun och vad som skrivs i passen!

"Och även om jag inte är någon hejare på Islandshästars färger så har de väl färger som silversvart och liknande? Det var väl mer det som jag menade med lite annorlunda namn. Men det har väl inget med kunnigheten hos folk med dessa raser, eller?"

Det jag menade men att shettisfolk ofta är kunniga är att du väldigt sällan stöter på shettisfolk som påstår sin häst vara till exempel "kastanjebrun", för att hålla sig lite till tråden, de flesta vet vilka färger som existerar och hur anlagen fungerar, antagligen på grund av att de måste lära sig för att hålla reda på allt. Sen är det ju så att silver ÄR ett anlag, det är inte bara nåt man kallar en speciell nyans av annan färg. det är en anlag precis som det gula eller skäckanlaget osv.

"Färger på varmblod är bara svart, brun, fux och skimmel. Övriga beteckningar används inte."

Det enkla svaret här är att det finns ingen genetisk möjlighet till annan färg, så då behövs ju inga andra beteckningar ;) dock har det ju dykt upp en intressant varmblodsskäck!

jag hoppas du hänger med i min poäng? att alla färger har sitt namn, oavsett ras

Tusen
0

#32 Jodå jag fattar och jag vet också allt det där. Sen att jag inte uttrycker mig på rätt sätt så att du förstår vad jag menar är en annan fråga.Flört

Rafflan
0

#31-32 ja men den där bilden är han mörk, han blir inte mörkare än så :P

En bild till på honom som är tagen på em/kvällen den 10 feb ;)

Rafflan
2

Samma häst, bilden tagen 3 nov, innen vinterpälsen kommit ;)

Tyvärr är den ganska suddig, men man ser färgen.

Är han verkligen svart?

Peppe
0

#35 jag skulle fortfarande säga bleksvart

annars svart ja =)

Rafflan
0

#36 om han nu är bleksvart, varför skriver dom då inte det i passet?

Alex
0

#37 Bleksvart är svart, det är bara en benämning vi använder för att visa på att hästen inte är "jättesvart". Men hästens färg är fortfarande svart. Dock funderar jag på om han inte kan vara musblack, svårt att se på de bilderna dock. Vad är det för ras?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#38 Gotlandsruss

här får ni en sommar bild med ;)

Jag har länge grunnat på hans färg ^^

Tusen
0

#37 Bleksvart är ungeför som om du kallar en häst för ljusbrun. Vill man kan man få det i passet. Det beror på hur pass duktig idkontrollanten är är. Det kan vara svårt att se i alla lägen. En bleksvart häst är alltid ljus i öronen, i ljumskarna, på mulen och runt ögonen. Vet man vad föräldrarna har för färg är det lättare att avgöra.
Hade själv ett bleksvart russ på foder.  Bilden visar den typiskt ljusa mulen och de ljusare håren i hennes öron.

Alex
0

#39 Då är han antagligen bleksvart. Ser inte ut att vara musblack på den bilden i alla fall, och blackanlaget finns väl inte hos russen heller? Du råkar inte veta föräldrarnas färg?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

funderar även lite på gulsvart, om det finns anlag för det. dvs isabell/gulbrun/gulsvart/'gulvit' förälder

#41 nope, inte black hos russ =)

Alex
0

#42 Det var min tanke också, med gul, om det finns hos någon förälder. Annars kan det mycket väl vara vanlig bleksvart.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

Man ska aldrig säga aldrig om färger (A) Jag hade en arabhingst som föddes brun med svarta ränder på benen o.O Och givetvis är han renrasig.

Hakuna matata!

Alex
0

#44 Att de har svarta ränder på benen behöver inte betyda att de är blacka. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

#45 Nej jag syftade mer på att det kan "poppa upp" lite vad som som egentligen inte borde finnas där~

Hakuna matata!

Rafflan
0

När jag ändå är igång (a)

Är min medryttar häst verkligen brun?

För bruna hästar brukar ju vara mer röd bruna och ha svart man, svans och ben. Medans han har brunaktig man och är mer chokladbrun på kroppen :/

#43 tyvärr är det inte min häst så vet inte vad hans föräldrar har för färg :/

Alex
0

#47 Den hästen är brun. Benen är tydligt svarta, så manen är antagligen bara solblekt. Kan gissa att du hittar mer svarta strån på undersidan av manen? Bruna hästar är inte alltid rödbruna, de kan ha vilken brun nyans som helst i stort sett.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#48 nej, hans man är sådär mörkt brun :/

okey ^^