Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5721 ggr
Zabbio
0

Sadeln glider fram..

Min sadel glider fram.. :/

Det är en bomlös (star trekk espaniola) som passar, framvalvet är figurskuret till Crows rygg på rätt plats, och blir för brett när den glider fram. Dessutom blir den för låg och jag misstänker att den trycker på manken när den glidit fram de där 2-3 cm.. ligger den där den ska så är där gott om plats och en bra kanal över ryggen även när jag sitter på. Innan har den glidit fram när sadelgjorden spänts, men nu med den nya sadelgjorden tog det längre tid. Crow har en märklig ''hälften running walk'' gång som han tar till ibland, mjuk men väldigt guppig om man kan säga så, liksom kastar upp framdelen i varje steg. Jag uppmuntrar inte den men den är svår att helt undvika när vi jobbar mot hans flatwalk-runwalk. Jag misstänker att det är vid den som sadeln började glida framåt nu senast.

Har provat en svängd sadelgjord som kom efter 2 månaders väntetid, och då stannade sadeln på plats en stund.. Ska prova den några gånger till, kanske spänna efter att jag ridit en stund eller något..  Första sadelgjorden på länge där Crow inte slänger bak öronen när jag spänner så det känns positivt åtminstonde.

Men nu fundserar jag på alternativ. Svanskappa känns inte speciellt trevligt, nåt som ligger och tryckert mot svansroten..för det måste den ju göra om den ska ha effekt. Men hur kan det bli med en baksele? Det borde ge ett snällare tryck om nu sadeln vägrar ligga där den ska trots att den passar enligt mig själv och alla som kollat och klämt.

Dessutom kan ju det vara bra om vi klättrar i skogen i sommar. Baksele alltså.

Vad tror ni, om jag inte får rätt på det med sadelgjorden och några ridturer och tester till (tex spänna den ett extra hål efter framskrittning) kan det vara en ide?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Emelie89
0

Du kan ju också pröva en anti-slip pad i "silikon" :) Finns på börjes och hööks

Alex
0

Det är inte så att Crow ändrat sig i ryggen då, alternativt att sadelns stoppning ändrat sig, eftersom sadeln börjat glida nu på senare tid (om jag fattade rätt)? Annars kanske en antiglid pad kan vara ett alternativ?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Emelie89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns också utan fårskinn :)
www.Hastochponny.se

ThunderClap
0

Det finns antiglidpaddar i neopren istället för gelpaddarna. Är lättare att lägga så att man får en tunnel, stor nackdel med gelpaddarna är att jag inte kan komma på en enda sort med ryggradstunnel och de är väldigt svåra att vika upp en tunnel på och blir då oftast för korta ut emot sidorna. Så jag rekommenderar en i neopren istället.

Baksele låter klart snällare än svanskappa om du kan få till det på något vis och han accepterar det, värt att pröva.

Emelie89
0

Men hur funkar den i neoprene mot hästen då? Neoprene känns ju som om det kan glida lika lätt som ett schabrak eller en vanlig padd?

Dessa är ju väldigt kladdiga och man lägger ju dem närmast hästen så det inte glider?

ThunderClap
0

Den är matt och liksom uppräfflad, funkat bra för mig. Hellre padd som griper tag mindre och har kanal än en som griper så pass mkt och trycker över ryggraden. För mig känns det som så att räcker inte den i neopren så rör sig sadeln för mkt för att ligga bra och trycker ifrån siliconpadden när sadeln försöker röra sig inte är bra, då bör man nog hitta en annan sadellösning.

Hittade en i gummi som nog går att få kanal på lättare än de i silicon även. Den jag har som är i neopren ser mkt snarlik ut denna.

Zabbio
0

Alltså, framvalvet är tillskuret efter att sadeln börjat glida, eftersom jag märkte att den blivit för trång :) Så nu passar sadeln perfekt när den ligger på rätt plats men blir för vid när den glider fram.

Har provat padd, problemet är att de inte passar med sadeln, det blir en kant av padden som panelerna/bossorna trycker på, plus att sadeln blir för smal. Eftersom padden inte täcker helas sadelns anläggningsyta.

Jag ska som sagt prova den nya sadelgjorden lite till, den drar ju inte fram sadeln som den vanliga sadelgjorden gjorde. Kan ju vara så enkelt att han slutar spänna upp sig efter en stunbd så att sadeln glider igen när sadelgjorden blivit lös. Han spänner sig alltid när man spänner gjorden. Inte så konstigt kanske, jag har ovanan att spänna för hårt (fast ett hål åt gången och på var sida) så när man sitter av hade man kunnat spänna ett par hål till.

Annars har jag ju bakselar, både till Solons sele och Dackes. Borde gå att fästa skakelremmarna i sadelgjordsstropparna för att hålla det på plats…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Jag inbillar mig att typ gel paddar och liknande inte är särskillt skönt. Om sadeln nu har tyngd som glider framåt och håren som då gelpaden (eller liknande) ligger emot tar tag i pälsen så kan det ju inte kännas särskillt skönt att dra hela pälsen åt motsatt håll jämfört vad det ligger annars. Om den åker bak känns det bättre, men framåt så "viker" sig ju håren på sätt och vis. Inget jätte farligt men borde vara bekvämare utan trots allt.

Jag tycker absolut du ska pröva med baksele! Är inte heller något fan av svanskappa >.< Det låter som en bra idé i mitt huvud i.af! =)

Hakuna matata!