Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2067 ggr
[Tovab]
0

Behövs nånting extra?

Hejsan :)

Har en unghäst (elr ja, hon är en åsna) som jag just nu mest bara går promenader med. Men till våren ska jag köra in henne. Hon går på lösdrift med hösilage. Men eftersom hon är en unghäst borde hon väl få lite extra proteiner elr så på sidan om? ekker att hon får nått krafftfoder? Hon brukar få löslongeras/longeras och löshoppas några gånger i veckan så att hon får springa av sig. Har funderat på att ge henne nån slags krafftfoder.. Vad skulel ni göra/rekomendera? :)

//Tova & Skrållan

Cilla89a
0

Har du inget analys på hösilaget så vet du inte heller om hon behöver något extra, du får helt enkelt fodra på känn och ögat.
Vad jag kan rekomendera är att ta en analys på hösilaget.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WinterPrince
0

Min unghäst går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. I dagsläget får de bara lite betfor och mineraler till det.

Emelie89
0

Mineraler, hö och  lucernstrå får vårat russ på nio-tio månader då han har väldigt svårt med hullet. Han är påbörjat tömkörd nu :)

Zabbio
0

Utan analys måste du titta med ögonen :)

Vi har analys för att ha ett hum om hur det ligger till, men fodrar ändå med ögonmått. Börjar åsnan/hästen tappa muskler eller musklar sig dåligt så prova med lucern. Ett litet mått mineraler och B-vitamin är heller inte fel att lägga i ''för säkerhets skull'', behöver ju inte ge maxgivan enligt paketet men litegrann bara. Nu när hästarna börjar/snart börjar fälla är B-vitamin bra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tovab]
0

Tack :) det är faktiskt mineraler och B-vitamin som jag funderade på :P Vilka mineraler bord ejag ge henne? Finns ju så många olika.. ;)

Zabbio
0

#5 Något med mycket olika mineraler bara. Finns ju en hel del mineralfoder, tror inte det spelar någon större roll vilket du tar.

Vi har hippo mineral eller nåt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tovab]
0

#6 okej, jag får åka ut till Granngården och kolla lite granna :)

Cilla89a
0

#5 utan en analys vet du heller inte om miniralbehovet är tillgodosett med grovfodret eller om du behöver ge extra miniraler och isåfall vad för miniraler.
finns massor av olika sorters miniraler, jag ger krafft miner blå det är väl "basic", funkar bra till ett grovfoder med ganska normala värden, men sen finns det massor av andra miniralsorter som har högre värden av det ena eller det andra.
det är rena djunglen och utan en analys så är det totalt omöjligt att veta om hästen äter tillräckligt mycket, eller kanske för mycket eller för lite.

Medarbetare på Dressyr.ifokus