Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8127 ggr
halludu
0

Skav av täcke.

Hej, min häst har så fruktansvärda skav. Han går med både täcke ute och inne. Han har bogskydd på men det hjälper inte längre. Har ni något tips på vad man kan göra? Han ser hemsk ut! : (

Elshira
0

Jag skulle tro att du tyvärr behöver bya täcke (som det är bogen du tänker på). Brukar täcket sitta tajt i fram när du tar av det~, dvs det dras bakåt hela tiden. Ligger det bra så brukar det inte behöva dra så mycket, köp gärna figursydda täcken som passar din häst och se till att täcket sitter ordentligt högt up vid bogen så det inte glider ner då, brukar de flesta hästar tyvärr få skav.

Annars kan du också pröva med att ha något annat täcke under~ typ fleece brukar bara bra. Annars kan jag även tipsa om dessa travtäcken som är glansiga (tunna bara) och heter JN (eller om det är NJ, blri osäker nu…), men deras täcken går att få tag på hos de flesta som säljer hästsaker och om inte så har travbutiker dem. De kan jag verkligen rekomendera då de brukar sitta väldigt bra!

Hakuna matata!

halludu
0

Okej, ska leta efter andra täcken, dock är det figursytt det jag har nu.. Men han har typ "skav" på magen med. Det är ju inte direkt skav där men pälsen känns sliten.

Kan nämna att han är rakad också. Pälsen där han inte är rakade är jätte glansig och fin!

När brukar de börja fälla?

ThunderClap
0

Min har börjat fälla redan.

Rakade hästar får oftare skav. Kolla efter täcken som har glatta tyger på insidan även, det brukar hjälpa en del. Kan även hjälpa hästen att spraya med pälsglans på utsatta delar. Men jag tror som #1 att det bästa för hästen om den får mkt skav är att byta täcke, detta sitter uppenbarligen inte bra om han får kraftigare skav.

viktoria91
0

spraja pälsglans där den har skav så minskar friktionen och köp täcke som passar=)

halludu
0

Tack för tipsen : )

LinaN
0

ett tips jag fick vid ett tillfälle är att prova att använda två bogskydd.

Annars är att byta täcke ett bra alternativ, kanske till o med l¨åta hästen om möjligt vara utan täcke några timmar om dagen, tex från det att hästen kommer in tills kvällsfodringen, kanske inte så bra om man har kallstall dock.

är det bogveck på täcket? det kan göra mycket skillnad att ha bogveck. sitter täcket bra under halsen? många gånger så kan täcket kasa bakåt som folk sagt och då även neråt på bringan vilket gör att täcket skaver mera.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

halludu
0

#6 Bogveck har jag, men tack så mycket för tipsen. Ska köpa nytt täcke. Samt låta han gå utan stallettäcket några timmar. : )

LinaN
0

#7 sen kan det också bero på hur långa/höga bogvecken är samt hur pass mycket de öppnar sig när hästen rör sig :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Här är täcket jag pratade om!

Själv brukar jag använda det på skavkännsliga hästar =)

Hakuna matata!

halludu
0

#8 ska kolla på det!

Ni är så snälla : )

viktoria91
0

#9, sånt har jag till min ponny som lätt får skav pga att hon har breda bogar, sitte som en smäck på henne! har några här inärheten som görsåna täcken så kunde få specialsytt för breda bogar^^

treadstone, event och rambo är bra annars=)

halludu
1

Ohh vilket supertips! Ska försöka få tag på ett sånt täcke då! : ) Hur mycket kostar dom?

Elshira
0

Ja som ni ser på bilden så är ju täcket redan väldigt glansigt i sig men ändå stadigare än ett lyckra skydd~ vilket gör att även om man har ett täcke ovanpå som glider itne det täcket omkring under.

Hakuna matata!

viktoria91
0

sånt täcke som Elshira pratar om som jag har gör dem med foder i också så mitt är vintertäcke, litetunnare. tror det gick på1350 kr=) event trend annat vinter för ca 700 tror jag o rambot på nästan 4000kr, 420g fyllning^^

Elshira
0

Det släta utan fodring går i.af oftast på runt 5-600 kr och man brukar kunna beställa dem från travbutiker (eller köpa i handeln om de har/tar hem förståss).

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Brimad får skav utav allt på vårkanten Tyst Trotts att han har HW täcken som sitter som en smäck, så får han ändå bogskav och nu har han fått skav på halsen med utav halvhalsen på Rambo Wug:en.
Skav utav schabrakkanterna, skav utav sadelgjorden trotts att han har fårskinn ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

halludu
0

#16 Vilka meshästar vi har!! : O

halludu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild, vet inte om man ser sådär jätte bra på den, det är mer skav på andra sidan.

Rita-S
0

Många duschar på pälsglans där dom ser täcen skaver, för då glider täckerna över pälsen uten motstånd på dom fläckarna. Kan va värd att prova, även med bogskyddet?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

viktoria91
0

har redan tipsat om pälsglans ;P

halludu
0

Ska prova med pälsglans idag. Men ska jag spraya på skavfläckarna och på bog skyddet? Vilken sida på bogskyddet, inne eller utan på? Borde ju vara inne?

Elshira
0

Använd Canter Coat shine. Man kan inte nog sääga hur dryg och otroligt bra den är. Använder den själv till mitt egna hår och är helt oslagagbar! Inte särskilt dyr heller, rund 100-lappen för 500 ml och då är den dessutom otroligt dryg då det bara krävs ett enda spray på den yta man vill ha glansig~

Hakuna matata!

viktoria91
0

#21 spraya på pälsen där det är skav, har funkat för mig=)

EelyCortez
0

Cortez fâr väldigt mycket sÂr dâ han älskar att klia sig,  jag rekomenderar att änvenda aloe vera pâ sâren, jag hade det i somras dâ han hade fâtt av veldigt mycket man och aloe veran gjorde att den kom fram igen väldigt snappt. Om nâgon undrar varför han fâr sâ mycket sâr är det för att vi bor i Spanien och det är mycket myg och varmt:) sâ prova med Aloe Vera, lycka till!Flört