Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 11410 ggr
Daisymink
0

bulor under magen

jag har upptäckt som stora bulor under min ardenners mage, dom går i linje med varandra så det kan inte vara från någon spark, dom är varken vatten fyllda eller känns som fettknölar. någon som har en ideé på vad det kan vara ? trodde först det var muskler men dom i stallet tror inte det är det. erfarenhet någon ? sitter strax bakom där man har sadelgjorden på vardera sida. halv långa..

// Vanessa 

viktoria91
1

har min ponny också, vet inte vad det är. hon har haft det när hon var fet och har det fortfarande som vältränad men verkar inte farligt=)

[Angel88]
0

du har inte hoppad med din häst?

viktoria91
1

inte på ett bra tag nu oga vädret men ör dte när vädret är bättre=) vadå då?

Elshira
0

#3 Hon tänkte om hästen slog i med hovarna under magen skulle jag tro.

Hakuna matata!

[Angel88]
0

nä för om du hadde gjort det så hade din häst kunnat slå i magen om man inte använder en hopp gjorddå… Då kan det bli stora knölar runda eller avlånga precis bakom gjord läget..

viktoria91
0

nej, hon har haft det sen jag köpte henn för snart 4,5 år sedan och hoppades knappt då.

Guggeflickan
0

Det låter på din beskriving som det är tydligt framträdande magmuskler!

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

viktoria91
0

jag har alltid trott att det varit magmuskler=)

lisette
0

fettknutor? det behöver inte betyda att hästen är fet utan det kan vara fett i körtlarna eller liknande.

vår hund hade fettknutor, rejäla sådana. de var förvisso hårda.

Daisymink
0

okej, nej den ända gången han har hoppat är när han bestämde sig att hagen var bra hopphinder och försökte ta sig över.

är det något man bör ta ut vet för ? (knölarna alltså)

// Vanessa 

lisette
0

har hon ont av dem? sitter de i vägen? annars hade jag väntat att ta ut vet tills h*n ändå ska komma ut.

viktoria91
0

hon hade det när hon vetrinärbesiktigades och kom aldrig någon anmärkning med det och hon har inte ont av dte så är inget farligt.

hjartelyckanskaniner
0

Min fd. medryttarhäst hade likadana. Jag kommer inte ihåg vad det var för något. Knölen var ca 4x4 cm stor. Han hade inget besvär med den och sen bara den försvann.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Daisymink
1

vet. var ute igår och tittade på en annan häst så då frågade jag lite snabbt om bulorna, han sa att det troligen är för sadelgjorden.

antingen om man rider barbacka tills dom försvinner eller byter ut din sadelgjord, helst bör man fördela trycket genom en padd eller liknande under magen (hopp platta funkade också, men jag har westernsadel så det fungerar inte för mig.)

försvinner det inte av sig själv skulle jag ta ut han igen så han fick göra en ordentlig undersökning..

// Vanessa 

Elshira
0

#0 kan du itne ägga in en bild så alla kan se vilken form och storlek de har? =)

Själv tror jag inte det har något med sadelgjorden eller något liknande att göra. Tror det bara är muskler eller ev. fett som ligger där under. har sett former av detta förr, dock inte så markant som det verkar vara för dig.

Hakuna matata!

Daisymink
0

ja han sa ju att pga sadelgjorden har musklerna fått som en "inflammation.  och att för att förhindra det ska jag fördela trycket i sadelgjorden.. ska försöka ta kort men med hans vinterpäls kan det bli tufft att se ;)

// Vanessa 

lisette
0

men vad har du för sadelgjord?

Daisymink
0

rak westerngjord, köpte en med platta idag så vi får se om det blir bättre..

// Vanessa 

Emelie89
0

Mitt russ fick en bula precis där du beskriver orsakat av skav från sin gjord

Daisymink
0

pga snöovädret här i linköping kan jag inte ta några foton, vet inte ens om jag kommer till stallet idag, fy f*n säger jag!

// Vanessa