Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 10549 ggr
Zadeira
1

blöta kraftfoder?

Ni som ger er hästar nån form av kraftfoder (pellets, musli, havre eller annat kraftfoder) blöter ni upp det med vatten eller ger ni det torrt åt hästarna?

Om ni har betfor, blöter ni det separat eller allt i samma hink?

Varför gör ni som ni gör?

halludu
0

Jag blandar allt i samma hink, tycker det är smidigare! : )

CelsiusT
0

Jag ger müsli, b-vitamin pellets och kalk. Lägger allt i samma hink och häller vatten på och låter st och dra en liten stund (ibland hinner jag inte utan får ge direkt). Men vattnet är mest till för att kalken inte ska göra det för torrt så det blir foderstrupsförstopping. Ibland har jag inte haft tillgång till vatten (vi har inte vatten i stallet utan får gå till utsidan huset, men nu vintertid har det varit fruset ibland så vi får gå in, men är dom inte hemma då så har vi inte tillgång till vatten) och då har jag bara skippat kalken dom gångerna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zadeira
0

Vi blandar allt i hästens hink och fyller sen på med vatten så att det blir en grötaktig sörja. Helt enkelt för att det är lättast så och hästarna gillar sitt foder uppblött.

Det enda vi inte blöter är till de hästarna som enbart äter havre.

Elshira
0

Nu är det ingen som får kraftfoder, men får de kli så brukar vi hälla ner lite vatten i krubban och röra om bara. Lucern och sånna saker brukar vi däremot blöta upp.

Men blöter gör vi bara i större mängder. Hästar som bara får någon näve av varje som "godis" får det torrt. Det är vid större mängder vi vill se till att det blri blött.

Hakuna matata!

[Angel88]
1

eftersom jag blandar fodret själv blöter jag upp allt i samma hink, både kornkross och bettforn ska ju blötläggas..

Cilla89a
0

Jag blandar betforen i varsin hink och sen precis innan jag fodrar så häller jag i resterande krafftfodret, jag bor ju på gård så då fodrar jag alltid själv.
Innan när jag hade Japp uppstallad på ridskolan så brukade jag ha 2 hinkar i en, en större med krafftfoder och en mindre med betfor.
Har även funnits perioder då jag blandade krafftfoder och betfor tillsammans.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

stallägaren blöter all betfor i en stor hink

Blacky får även lusernpellets som jag självklart blöter. jag blöter all pellets, har alltid gjort

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

betforn blötläggs i två hinkar för 16 hästar, sen vid fodringarna så blandar man ihop havre, betfor, mineraler + övriga tillskott och rör runt med en pinne. Så ingen får helt torrt eftersom det blandas ihop men det blir heller inte sörjigt

Zaphix
0

Blandar betforen i en egen hink med mycket vatten och det blandas med kraftfodret i krubban sen. Rädd för foderstrupsförstoppning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alma-G
0

Där jag rider gers kraften torr, hade faktist inte en aning om att man kunde blötlägga Skäms Förutom betfor och några till.
Är det godare för hästen eller bara enklare att blanda ihop? Eller är det för att det är enklare att få i mineraler och vitaminer?

Elshira
0

#10 Förutom betfor och vetekli som suger väldigt mycket så ger vi i.af för att det inte ska vara allt för torrt då de kan få kolik om de inte dricker ordentligt själva till.

Men så mycket godare tror jag inte det blir, de flesta brukar uppskatta det torrt men några gillar så klart "slaffs". Och sedan är det ju som du säger alltid enjklare att blanda i mineraler sov så de itne kan plocka ut det.

Hakuna matata!

Chestnut
0

Blöter allt pelleterat och betfor.

Nu får inte min häst kraftfoder men blötte när hon fick det pga att hon verkade föredra "slafs" och att jag är rädd för foderstrupsförstoppning.

Med vänliga hälsningar
Chess

Daisymink
0

jag blöter alltid, hade en häst som fick matstrupsförstoppning av torrt foder så sen dess är jag super nojig :P

// Vanessa 

lisette
0

blöter 2 dl betfor i samma hink. sedan får ponnyn en dl av det när betforen svällt. onödigt att ha två hinkar för det lilla. ;)

HannaT
0

#13 Samma här!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Elshira
0

Själv fick jag foderstrupsförstoppning på en häst som endast åt betfor (med lagen kvar). Först trodde vi det var kolik men han hade uppenbarligen väldigt ont (jämfört med hur de brukar reagera på kolik) så blev raka vägen in till ulltuna.

Hästen kastade sig handlöst ner i transporten och vi fick stanna för att lasta om en gång. Och efter som hästar inte kan spy hade det börja rinna magsaft genom näsborrarna… Usch. veterinären sa att om han kommit in 30 min senare hade magen bokstavligt talat spruckit med omedelbar död~.

Hakuna matata!

Alma-G
0

#11 Okej, tack så mycket :) Kan väl förtydliga att dem inte är mina.

JenD
0

Jag blandar lucern i 3 hinkar till 18 hästar och sen blandas det individuellt till varje häst med havre, kross, mineraler och diverse andra pulver och nyttigheter. Fodrar aldrig torrt kraftfoder..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Zabbio
0

Två får bara betfor + vitaminer/mineraler. En näve för att blanda i och att ha nåt gott att komma in till.

Crow får lucernpellets och kornkross + vitamin/mineral. Slänger i alltihop och häller vatten över. Kornet känns så torrt och dammigt att ge annars ju, och så är det smidigast så :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kimpa
1

våra får musli och mineraler i pelletsform, allt torrt.

Ang foderstrupsförstoppning så vet jag att de kan få de av allt känns det som.
Vi hade en glupsk shettis som lyckades sätta en morotsbit i halsen.
Hon lät jätte konstigt, väsande på något sätt, och la sig flera ggr och rullade och man märkte hur svårt hon hade att få luft.
Precis när vi skulle lasta för att åka till vetten, kasta hon sig omkull och lyckades få loss moroten som flög ut.
Ibland ska man ha tur!

emeliekarlssoonn
0

Har krafften i en blå helvtgenomskinlig hink från öb, blöter betforn i en mindre hink som jag ställer i hinken.
Alltså, krafften (+biotinet på morgonen) torrt och betforn för sig =)

WhoCares-01
0

wilmas morgon och kvällsmat ser likadan ut. det är betfor, korn och kli i en hink. rejält blötlagt. blandar det eftersom kliet och kornet ändå ska vara blött så då kan man lika gärna ta allt i samma.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Killen
0

Min får fibergi med extra havre i och äpplen. Jag blötlägger inte.

När/om jag ger betfor blötlägger jag det först separat och blandar i övrigt sen precis innan jag ger kraften.

kissmekate.blogg.se

LinneaG
0

Jag blöter allt kraftfoder som hästarna får. Ena hästen hade i höstas foderstrupsförstoppning och därför vågar jag inte ge något torrt.