hovfunderingar
idag när jag kratsade hovarna på hästarna så blev jag lite fundersam på hur det ska se ut.
alla vill ju ha sina hästar verkade och skodda på olika sätt, hur vill du att det ska se ut? dela gärna med er av bilder!
Jag har inga bilder, men jag göre inga "konstigheter" såvida det inte finns någon särskilld anledning till det.
Jag vill ha kotan i linje med hoven (vilket ju anses normalt i de allra flesta fall i.af). Och sedan så verkar jag så att man precis kommer ner till sulan (dvs man tar oftast endast kanterna).
Vad det gäller skor så rider jag utan i största möjliga mån, men om vintrarna är det ju ibland nödvändigt med brodd (och därmed skor för min del). Då är det travskor som är tunna och lätta för min del som gäller.
Övriga saker som att runda tån osv gör jag endast på hästar som t.ex. haft fång eller lätt trampar på sig själva. Men utöver det så ser jag ingen anledning till att göra något annat mer än om de har särskilda problem =)
Hakuna matata!

märker ni av att hovarna inte slits alls nu när det är snö? provade en ny hovslagare sist och strålen sitter djupare ner nu än tidigare. funderade på om det är han som verkat annorlunda, eller om det är för att de själv inte sliter så mycket nu.
#2 Jo de slits helt klart mindre i snön här i.af.
Hakuna matata!

de sliter mycket mindre i snön! roger brukar ha slitit upp sina skor blanka på 4-5 veckor, nu har det gått 6 sen senaste skoningen och sömmarna som brukar sticka ut lite från skon i början gör det fortfarande. de växer sämre än på sommaren också så jag kan vänta några veckor till utan problem. tre hästar skoddes i måndags och alla fick behålla de gamla skorna en omgång till.
Jag har ju unghästen barfota och ja det märks tydligt att det inte slits lika mkt nu. Har behövt verka henne! Altså inte bara raspa till lite som jag annars gör utan jag har fått verka henne.
Hur menar du med "hur man vill ha det" med verkning och skor? Man försöker väl alltid få till så bra hovvinkel som möjligt och att det inte blir några skrymslen som det packas skit i som kan ömma. Sen får man ju se till varje häst om det är något speciellt den behöver, båda mina är enkla och problemfria hästar så jag skor och verkar själv (har hjälp av förra ägaren som tittar till mina verk och ibland skor).
Medarbetare på westernridning.ifokus

Strålen vill jag ha orörd, möjligen att man tag bort "flärpar" jag har mina barfota så jag vill inte verka för hårt och att kanterna rundas med rasp, jag har märkt att hoven håller bättre då.
hästarna sliter helt klart hovarna mkt mindre i snön…kanon! Mindre kul att verka hovar ute i detta vädret :-(
Har nog inga speciella krav på hur hovarna ska se ut..hovis verkar väl som ennormal verkning..blev fel en gång dock min fd hovis verkade Luddes hov så hårt där baka tt han nästan gick på ballarna..INTE kul alls..tog lång tid innan det blev rätt igen..fick slå på skor för att han ej skulle ömma..o hovis kom inte hit igen;-)

#5 alla vill ju att hästarnas hovar ska se olika ut. en ägare har en annan åsikt än en annan ägare tex. man tänker inte lika alltid. det är det jag menar.
#6 ja det som frasar sig ska ju bort tycker jag. annars får man dra bort de förhand sen.
#7 både ja o nej.. =) mina hästar (framförallt brago) brukar slita sina fötter själv jättefint. därför blev jag så förvånad av att de inte ser så trevliga ut nu.
#8 Okej. Ja jag fokuserar på att ha bra hovvinkel. På Exy (barfota) så tar jag inte bort jättemkt av strålen medan på Brorsan med skor så tar jag bort ganska mkt, speciellt vid trakterna så att det blir ordentligt mellanrum till skon. Försöker att inte ändra en massa utan bara hålla hovvinkeln och formen.
#7 Jag tycker det är jättedumt att det inte sliter såhär års. Nu har jag behövt verka barfotingen vilket jag inte annars behöver, normalt sett så raspar jag bara till kanterna + lite i tån. Hon har så bra benställning så hon sliter sina hovar perfekt =) Vilket gör att det känns mer dumt att ställa sig och verka än att bara låta henne slita själv.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har inga speciella krav. Min häst gick på trakterna när han och de är bara de som hovslagaren har hållt på med i 8 år, och nu är han bra i fram, inte riktigt i bak men på vintrarna har jag inte broddar i tårna och på sommaren brukar jag antingen köra med kil sula eller ha broddarna kvar i bak.. Hovslagarens ide. 
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/