jösses :O
ojdå, Bra koll på hästen ;P =)
http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc&mode=related&search=

Det kallar jag samspel mellan ryttare och häst.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

*nicka o hålla med*
ojdå ;P vill också göra så*
Jag håller med om att han har stört koll på hästen :)
Men jag förstår inte riktigt vad han vill med ridningen, jag tycker inte den ser bra ut, hästen är spänd och kommer ju aldrig upp med ryggen, piaffen rider han ur en ryggning och hästen travar ju inte ens, utan stampar…

lite kände jag i gen inom trick-träningen. han är ju jätteduktig det är ju en dröm att kunna göra så med en häst
.
Orka inte kolla hela *skäms på mig* kolla bara när han stod på¨marken med hästen
får kolla hela sen ;)
WOW, man blir ju helt hypnotiserad!
/Elin
*in love* Jag vill så jag med….. *dregla*
*gräver sig ned i sin bok från Pat Pirelli*
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Hade han haft ett riktigt samspel hade han inte behövt ha spö…

Ja woooow….!!! =P
#9 Spöt har väl ingenting med samspelet att göra? Det är en förlängning av skänkeln, till för att ge hästen signaler. Att bara lägga på spöt lite lätt på ett visst ställe på hästen för att tala om för den vad den ska göra, det är kommunikation. Precis samma sak som att använda benen, fast man kommer åt på lite andra ställen, och tydligare med spöt. Det är ju som att säga att han inte skulle behövt armar/händer eller ben…
Själv tyckte jag bara det var riktigt häftigt. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#11# Då har vi olika syn på saken. ;) Jag tycker att man ska kunna jobba med hästen med enbart händer och då armar och inte behöva fler hjälpmedel som spå osv… Hästen ska ju reagera på små signaler.
#12 Det behöver väl inte vara större signaler för att man använder spöt? Tycker själv att det är en mindre signal att lägga spöt på hästen än att trycka in benen i sidan på den.. Men eftersom det knappt syns ser folk det som en mindre signal oftast.
Och en bra kommunikation bygger väl ändå inte på små signaler, utan tydlighet? Jag föredrar i alla fall att folk pratar tydligt med mig så att jag förstår dem, än att de mumlar eller är otydliga med vad de vill få fram. När han jobbar hästen från marken rör han den ju aldrig, så jag ser inget som helst fel i att han använder ett spö och tydligt visar vad han vill än att han skulle stå och vifta med armarna åt olika håll..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#13# Vill inte förstöra denna tråden med en diskussion som bara urartar så detta är mitt sista inlägg här, hästar är otroligt känsliga och lyhörda så man kan för det första inte jämföra de med människor, han hade inte behövt stå och vifta med armarna åt olika håll, han hade kunnat göra mindre signaler utan spö. Min mening! :D

vad härligt att se denna filmen! Blev glad och rörd av den..vilket härligt samspel mellan häst och ryttare!!!!!
NinaToy, håller med. Mirrsan skulle åxå vända som den hästen gör om jag hade spöt runt. hon följer mig åxå när jag går runt så där, men vänder inte lika fort osv, men med spö hade hon nog gjort det.
tycker iaf att det var kul att se. spec när han fick hästen att lägga sig, vill jag med kunna!

Jag kunde inte se hela. Det avbröts vet inte varför. Men är det inte ridning alltså utan bara en följsam häst när han går? Det gör ju min gobban med isf. vänder när jag vänder. Travar bredvid när jag springer. Springer jag runt honom så gör han små volter efter mig osv osv tvärstannar jag så stannar han bakom mig. backar jag så backar han. utan att jag tar i honom. Men jag måste ha ett spö bredvid mig. Annars reser han sig mot mig och vill busa. *ler*
Han kan ju resa sig när jag befaller honom om jag sätter piskan på hans framben.
#17 Han rider senare i filmen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ok då förstår jag.
vilken härlig film !

Härlig film!

Wow vad härlig film!