Lyfter hovar vid kratsning
En del hästar lyfter självmant på hovarna när de ska kratsas, andra kan vara svårare att komma åt. Hur är din häst?
Stoet lyfter på hovarna bara jag säger "Hov upp" på första hoven. Sedan känner hon vilket ben jag ställer mig vid och lyfter då upp det bara jag ställer mig bredvid - jätteskönt! =) Valacken är ungefär likadan, han kan vara lite segare på att lyfta.
Jag får ta i första benet för att tala om att jag vill kratsa, men sedan lättar hon på dem i tur och ordning. Jag tar alltid framhov - bakhov - framhov - bakov, så när någon annan kratsar blir hon lite förvirrad ibland när hon står med framfoten beredd och den konstiga människan drar i bakfoten
.
Jag har ju bara en ettåring. Han lyfter snällt om än det går lite trögt. Men han har börjat lyfta (framför allt lägga över vikten på de andra benen) åtminstonde frambenen självmant.
Är noga med att alltid kratsa i samma ordning. När han sen lyfter automatiskt blir det till att träna så man kan plocka vilken som.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Sylgja är inga problem, jag tar i ena fram så lyfter hon, sen ställer hon sig och vilar på benet som är på tur när jag släppt ner. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
min häst lyfter på hoven om man säger up/upp så tar han upp den. Ibland får man visa honom vad man menar genom att nudda lite på det benet, men oftast så lyfter han självmant när man lutar sig fram. Dom sista tar han till och med upp varje gång när man närmar sig det benet. Jag tar det alltid i ordning så han verkar ju veta vem som kommer näst
Gejsa lyfter nån gong och nån gong är hon lat. men oftast flytter hon vikten från det ben hon ser jag går mot medans hon lyfter vid besked oavsett.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Filma lyfter så snelt Snowi som er ung lyfter når jag ser på hans hov eldfari kan lyfte begge forben på en gang HA HA men tar jag det lungt och han får en morot efter förste ben står han så snelt så
Ibland kan man stå i ett bra tag för att få Bonzer att lyfta på fossingarna, försöka lägga vikten på andra hoven osv men han vill inte ändå ;) Och ibland räcker det att ta lite lätt i hovskägget så lyfter han.. så det är olika från gång till gång ^^
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Brorsan (12 år valack) så tar jag med handen runt om benet och då lyfter han det och sedan lyfter han benen när jag ställer mig vid det, oavsett i vilken ordning jag tar dom.
Exy har jättelätt att lyfta frambenen, jag tar om benet och då lyfter hon. Men bakbenen är det värre med. Hon har dålig balans så hon har svårt att lägga tyngden rät, så jag får hjälpa henne att omplacera vikten innan jag lyfter hoven. Sen har hon haft problem emd ena bakbenet vilket gör att hon har fått svårare för bakbenen nu i det sista då det har varit jobbigt för henne.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min förra sköthäst räckte det med att man kom nära benet för att hon skulle lyfta. x)

Munsun lyfter alltid snällt.
Jag kan ju förövrigt tillägga att jag tycker det är extremt irriterande med hästar som lyfter på benen utan att man tar i det och visar att man vill lyfta upp det. Man har ju vart med om några såna hästar, som lyfter på benet bara man nuddar nere vid hoven, något som kan göra mig galen om man ska borsta eller pilla med något annat där hästen bör stå med benet i marken…
Så därför skulle jag aldrig lära en häst att lyfta på hoven utan någon form av kommando.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 - Då säger man "Nej" och petar på benet så ställer de sig på det igen. ;)
#13 Det fungerar tyvärr inte på alla. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 Mina hästar har aldrig gjort så. Dom fattar liksom om jag ställer mig i position för att kratsa eller om jag sätter mig brediv för att pilla.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#12 Det har du helt rätt i, ibland vill mostret lyfta benen när jag ska linda honom och det är inte så kul…
Det är lite både och. Bak lyfter han alltid av sig själv när jag tittar på benen. Fram är det svårare. Kratsar alltid från samma sida så jag ska slippa gå runt honom. Och hoven fram som är närmast mig behöver jag bara titta på, andra framhoven behöver jag kämpa mer med.
Jag har ingen egen häst men min medryttarponny lyfter på hoven när jag kommer till benet och säger hov! :)
Han lyfter förresten inte alltid när man tittar på hoven, utan bara när man lägger energin där. Så man kan hålla på och borsta och så utan att han lyfter.

Japp lyfter alla 4 själv när han vet att det är hovkratsning,
Brimad lyfter fram själv, dock inte bak, han gillar inte att balansera på ett bakben p.g.a nervskada så han är ganska dryg att lyfta hovarna på bak.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Min gammla tant går jag fram, visar hovkratsen och sen lyfter hon själv. Hade hon kunnat lyfta alla 4 samtidigt hade hon gjort det.
Min unghäst (2,5 år) Tar jag upp ena benet och sen håller hon upp den själv nästan och sen lyfter hon resten av hovarna själv.

Blacky är varken svår eller lyfter självmant. vill inte ha honom för känslig eftersom jag ofta lindar benen osv
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Bellman lyfter aldrig på hovarna när det är kratsning på gång. Det är nog det problemet som vi inte kommit någonstanns med. Att lära en treårig nordis att lyfta fötterna när han aldrig gjort det förr och som har kommit på exakt alla knep för att låta bli är hopplöst. Man har ju råkat ut för både en och två skador när man försöker lyfta fötterna på honom.
Däremot så hästarna på jobb duktiga. Man låter handen glida ner längst benen och säger "upp" eller "lyft". Vissa kräver lite mer som ett fast tag runt karleden och en liten puff med axeln mot benet.

På båda mina hästar räcker det med att man "duttar" lite med fingret på benet så lyfter dom hoven :)
Har en -08, han lyfter benen när jag säger "tack" och greppar benet. Men han är ju unghäst så ibland vill han inte alls och då lägger han sig ner..

På min medryttarhäst så lyfter jag upp första hoven, sen förstår hon att hon ska lyfta upp nästa hov, och nästa osv :), rätt skönt !
Crow lyfter när man tar tag i hovskägget. Brukar lyfta självmant på de andra benen när man kratsat första (jag tar alltid samma ordning så han har väl lärt sig :P fram, bak, nästa fram, nästa bak) Pillar sällan med fötterna annat än vid kratsning, har inte skydd eller lindor eller så,men de gånger jag gjort det har det inte varit ngra problem. Däremot viftar han gärna lite med bakbenen, kan rycka upp dem lite plötsligt så att man kan tro att han täker sparka om man inte vet. Men sparka skulle han aldrig göra, han är nog bara lite väl samarbetsvillig. Vet inte om något hänt med bakbenen, han hade långa, nästlan läkta revor över bakdelen när jag köpte honom. Såg ut som antingen piskraopp eller att han trasslat in sig i en väldig massa eltrådar i hagen. Har väl svårt att tro att nån skulle piska onom för att lyfta bakfötterna, så det var troligen en olycka i hagen och beteendet med att lyfta fötterna är ju inte helt ovanligt heller. Solon kan göra likadant, bara lyfter upp dem lite snabbt. Men jag är nyfiken på de där märkena.
Solon lyfter också fötterna när man tar i dem. Bev verkad av hovslagaren för första gången igår (har tagit lite själv förr, ville att han skulle vänja sig lite i taget. Var/verkade helt ohanterad när vi fick honom. Men jag har bara hållt upp hven valigt, inte på hovslagarvis) och det var lite läskigt på förstsa frambenet men gick bra.
Dacke lyfter gärna men sen kan man råka stå där med en hel nordsvensk i händerna..:P Fast brukar inte vara problem.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jackie lyfter väldigt lätt ibland lyfter hon utan att man hunnit fram till hoven ;)
Oskar är inte så svårt heller de är värst på v.fram för de vill han verkligen inte lyfta utan lägger sig ner och masar :o

Jag brukar behöva lyfta första benet på Fjomp, sedan så brukar han ha fattat vad vi gör så när jag går emot nästa ben lyfter han det åt mig. Däremot är han halvdan på att hålla upp bakbenen själv, han slappnar av för mkt och håller den inte uppe själv.

lyfter själv allahovar när man står i kratsnings position, hovslagaren fullkomligt älskar henne !^^

Lyfter med lite övertalning. Inga problem egentligen, men han tycker inte att det är det roligaste här i världen, vill helst stå stadigt på alla 4. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Mitt sto lyfter direkt när hon tror att man ska krattsa;) Väldigt hjälpsamt, men ibland opraktiskt.
Lilleman lyfter hoven vid ordet Hoooven! Så han är duktig!
Det räcker Granda ser hovkratsen så lufter hon det benet som e närmast mig.. Hihi
Hovis tycker hon e sååå duktig som nästan håller upp benet/benen helt själv. En gång när hans lärling höll på och fila till sömen efter den blivit av klippt, kände hovis sammtidigt på det diagonala frambenet, hon var på väg att lyffta upp det med. snacka om snäll sa han, hon tänkte balansera på två ben…. hihihi

Pållan hör när jag rotar fram hovkratsen ur ryktväskan ;) Så hon står beredd redan när man kommer med hovkratsen =D Börjar med vänster fram, sen vänster bak, men sen kan jag variera lite på andra sidan, mest beroende på hur hon står

jag behöver peta lite på benet han ska lyfta. och ibland fånar han sig och lyfter höger fram när jag ska ha vänster och tvärtom. vid broddning så lägger jag upp hans fötter på pall, så blir det iten lika tungt.
Petar lite på benet jag vill ha upp. Oftast lyfter han själv men ibland får jag påminna honom ;)
Fia lyfter snällt och har alltid gjort det. Nero hade lite idéer när vi köpte honom att han inte skulle lyfta på framhovarna. Men det fick han ändra på. Bak lyfte han utan problem. Nu lyfter han utan problem.Bangsi får klart godkänt. Kan ibland ha lite problem med balansen, Men ser man till så att han har lite stöd mot ena väggen så går det jättebra. Han fick ju en hovböld när han var 5 mån så jag fick ju ta hem honom och Vaka till mig tidigsre än beräknat. Och med tanke på att han då inte hade lyft på hovar eller träffat hovis förr så fick han VG i uppförande. Detta trots att han hade rejält ont. Det var en sk. Hålvägg, som verkades upp och två dagar senare var han ohalt. Hade sedan otur nyårsafton då det var dags igen. Dock en bakhov denna gången. Men min snälle hovis ställde upp och fixade till det samma dag och han var ohalt dagen efter igen.
Men det är rätt märkligt. Jag har, trots att jag har haft och hållt på med hästar i så många år, aldrig råkat ut för detta förrän nu. Men man har väl haft tur.
MVH. Carro
Skrållan går därifrån x)