underlag i lösdrift.
Ska bygga lösdrift nu i sommar, och jag undrar ni som har lösdrift vad har ni för underlag i lösdriften under ströet?
Nu går inte mina hästar ute dygnet runt och ska inte heller göra det när lösdriften är klar, dem går inte ens ute dygnet runt sommartid, så det ska inte vara strö i lösdriften, så det måste vara något robust underlag så det inte blir upptrampat i lösdriften, men sen i framtiden kanske det händer att jag skulle vilja ha hästar på lösdrift och då måste det gå att strö ovanpå underlaget.
Så vad har ni för underlag i er lösdrift?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
ursäkta men, vad är lösdrift? eftersom du skriver om det är det kul att få veta det, har alltid undrat över det! (förlåt om du inte ville att det skulle komma något annat i detta inlägg)

gräva ut, dränera och sedan på med singel som paddas kanske borde funka?
Det finns två lösdriftar där jag har min häst. Den ena har asfalt i botten och i den andra är det mackadam (eller vad det heter, större version av grus).
Det ligger även samma utanför lösdriften där hösilaget står. Blir inte upptrampat och lerigt alls.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Gräv bort det översta jordlagret (är det inte allt för långt ner till berg så gå hela vägen ner) och på med makadam =)
Hakuna matata!

#1 lösdrift är ett sorts "skjul" kan man väl säga, som hästen kan gå in i om den vill det, för att sova, söka skydd för vädret m.m, är nästan som ett hus, fast ingen dörr förstås ;)

Jag har mina på jord en har jag byggt upp med torv, ca 60-70 cm.
Jag funderar på att mocka ur lite torv till våren och lägga på träflis överst eventuellt med pellets halm på. Nu har jag bara trorv, efter som lösdriften ligger högt mockar jag bara ur bajarna urinen, filteras genom torven.
#5 okej, tack för svar! 

Vi har asfalt och halm på det
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Vi har vanligt jordgolv med ett rejält lager halm på. Fungerar väldigt bra och är torrt och skönt för hästarna att ligga på. Vi mockar varje dag och fyller på med ny halm vid behov (ca: var tredje dag).
i den ena har vi jord i botten och i den andra singel

Men hästarna ska var instängda där på natten eller? Ska dom bara ha det som vindskydd på dagen? Är dom där på natten måste dom ju ha något att ligga på.
Skynda långsamt så går det fortare.
#Om du läser TS inlägg se du att de inte ska vara där över natten mer än möjligtvis i framtiden.
Hakuna matata!

#12 Det står inte direkt att de inte ska vara där bara att de inte ska vara ute på natten, därför började jag undra.
Skynda långsamt så går det fortare.

#13 dem ska ha det som vindskydd i princip, dem går inte ute dygnet runt någon tid på året, utan står i sina boxar över natten.
Vi har lösdriften stående på berg och på det har vi under vintertid torvbädd (dom går där ibland på sommaren med men då är det bara berget för vi tar ut bädden sommartid). Har berg även utanför och det är perfekt för det blir aldrig geggigt =)
Medarbetare på westernridning.ifokus