Halka
Nu är jag lite nyfiken, hur gör ni andra med barfota hästar nu när det är så ruskit halt ute?
På vägen utanför stallet är dem inget vidare på att sanda men super på att skotta = svin halt och eftersom vägen sluttar lite neråt eller lite uppåt så kommer jag liksom inte av gårdsplanen för att köra min lilla kille.
Har ni några knep? Har funderat på om det inte går att göra nånting med broddar på som man bara kan trä på när man ska ut och köra. Fast då är ju risken stor att hästen belastar fel så jag har inte kommit på någon bra ide som fungerar i praktiken.
Och att sko han vill jag inte och tror dessutom inte jag hittar någon hovslagare som vill göra det åt mig (har en minishetland på 72cm)..
Jag hadde mitt förra varmblod barfota, och jag investerade i broddade boots jag satte på när det var halt vintertid. Fungerade suveränt, men kräver en del arbete i form av att hålla foten lagom stor med att raspa själv så boot'en sitter bra på foten. Gör den inte det kan den antigen va omöilig att få på, eller så lös att den kan skava. Dock kan man göra mycket med en rund eller två självhäftande bandage om man vill köpa lite stor så den passar även strax innan värkning.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har inga bekymmer med min kille när det är halt ute, jag känner efter var på vägen det är halt och sen går jag där det är som minst halt. om du ska köra, så led din häst av gårdsplanen och börja kör när du kommit från de halkigaste stället.
som RitaS säger så finns det barfotaboots i ganska så små storlekar… men om de passar din lille är osäkert. men det går ju att ta reda på.
Det fina med barfotahästar är att de känner oftast lättare hur pass halt det är coh kan variera in gång och sin hastighet så att de inte halkar, men min han kan halka litet i nedförsbackar när han har för bråttom.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Easyboots minsta storlek är 78-85 mm bred och 85-92 mm lång. Mät din ponnys hovar så du vet om det skulle kunne passa eller om det är för stort.
Boaboots minsta storlek är större vad jag kan se..
Broddarna skruvas bara fast i botten på skoen och därmed har du broddar vid behov men ändå barfota. Jag älskade det och tog gjärna jobbet att raspa så bootsen kom på mitt varmblod. Men det är klart, inte alla tycker det fungerar lika bra om man inte orkar sätta på bootsen innföre ridning.

Tack för era svar!
Ska absolut mäta fötterna på honom!
Problemet är inte att han halkar runt utan att han inte tar sig upp för backen hemåt, det blir för mycket tyngd och för lite fäste så han "spinner" bara på stället.
#4 Det enda är att be om stallägaren kan försöka sanda vägen (tycker jag borde vara självklar i ett inackordenings stall), salta är ju trots allt indet miljömässigt bästa alternativet.
Annars är det nästan bara boots eller skor som gället =/
Hakuna matata!
#4 men om han inte kommer upp för backen på vägen hem, har du inte klivit ur vagnen och puttat på bakifrån?
Eller tagit av vagnen nedanför backen och sedan lett hästen upp varpå du senare får hämta upp vagnen själv?
att be stallägaren sanda ser jag inte som något problem, det är din rättighet att ha en framkomlig väg. Vår stallägare sandar utanför stallet och plogar uppfarten ordentligt så vi kan rida och köra utan problem även om det är en svag uppförsbacke hela vägen.
#4 antigen låta honom gå utan vagn eller hjälpa dra så länge då kanske. men om det kan fungera med broddade boots så släpper du iaf sko samtidig som du kan låta din häst få lite bättre fäste :)

#5,6
Ja men ni förstår ju inte.. Problemet är INTE utanför stallet. Jag vill ju kunna köra en sväng, inte bara fram och tillbaka på stallplanen.. Och för att komma någonstans från stallet måste jag köra på bilvägen som skottas super bra men sandas inte och min stallägare kan ju inte springa runt och sanda alla vägar runt stallet precis..
Har hittills inte fastnat så pass mycket eftersom jag kör den vägen med bilen innan så märker jag hur halt det är. Sist jag körde var det grusat för första gången och gången innan hade jag en medhjälpare som hjälpte till att dra.

#7 Ja jag ska kolla på boots annars får han nog inte köras nånting tills det blivit bätte men eftersom jag bor i Östersund = vinter till april alla gånger så är det väldigt lång tid innan jag kan köra igen.

Japp går barfota och han har inga som helt problem med att det skulle vara halt.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#8 som du gjorde gällande så vart det backen utanför stallet som var problemet. inte vägen.
men att kommunen inte sandar eller saltar kan man inte göra så mycket åt. de har sällan tillräcklgit med förståelse för att göra något för oss som håller på med hästar.
du kan alltid tömköra eller börja trickträna. tömkörningen gör ju att både du och hästen får motion och inte har en tung vagn som måste dras på hal mark utan då kan hästen helt opåverkat balansera sig och på så sätt klara sig utmärkt även där det är osandat. trickträningen innebär ju att din häst får tänka en massa och aktiverar hjärnan samtidigt som man kan ha mycket skoj. många shettisar är superduktiga på att lära sig trick. Finns en del trådar om trickträning på dressyr.ifokus.se kika in där. finns under övrig dressyr. och även på NH.ifokus finns det ett par artiklar om trickträning nu.

#11 Då vart det lite missförstånd för det är bilvägen som är en backe. Hästen står nämligen på ett stort berg typ så bilvägarna är antingen sluttande neråt eller uppåt.
Jo tömkörningen har vi hållit på mycket med då han är precis inkörd och trickträning håller vi också på med :)
Men jag vill vara lite avvaktande ännu med tricken då jag ska ha det som projektarbete i skolan och då får han inte kunna alltför mycket innan :p
#12 fast du kan ju ändå trickträna och dokumentera redan nu. det är ju itne hela världen, jag höll på med mitt projektarbete under år ett o två i gymnasiet även om det var under år tre som vi skulle göra själva projektet. men jag dokumenterade under tiden och det var inga problem med mina lärare. prata med dina coh se vad de säger, är det ok att börja nu?
löshoppning? slalomövningar både på töm och i grimskaft. miljöträna med palstpåsar, presenningar o liknande. träna lite agility. bara ut och promenera i snön. ger bra motion för en själv också :D
Jag har samma problem. Har en unghäst som är 3½ år nu som jag håller på att rida in. Hon går barfota och jag kommer vilja ha henne barfota sålänge det fungerar bra, hittills inte varit några problem alls. Nu när det är såhär halt kan ja inte göra något alls med henne. Vi har inte fått skottat i paddocken än *grr* och vägarna är isgata runt stallet. Kan bara gå mellan stallet och hagen i princip.
Hon är ju väldigt ung fortfarande så hon växer väl förhoppningsvis ett tag till, men man vet ju inte riktgit hur mkt hovarna växer, förhoppningsvis inte så mkt mer men man vet ju inte säkert. Det är ju väldigt dyrt med boots och det känns som att jag inte vill prova att köpa ett par och nästa år är dom för små. Har tänkt köpa till nästa år, men denna vintern är ju hopplös, hade behövt redan i år.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#13 ja jag tror jag får göra det. Jodå vi har aktivitete på gång, utställning först på schemat och sedan är det miljöträning för polishäst-tränaren Jörgen och därefter är det löshoppning :) Så visst har vi aktiviteter men hade vart lite ksoj att köra också, morr
#14 ja det är verkligen inte lätt, nej har man köpt de där bootsen vill man nog gärna att de kan ha dem ett tag också :p
Jag får ju tanken vikinga brodd.. det var ju en brodd som nitades fast i tån på hästarna. Fast vet ju inte om det finns i vårt moderna samhälle, lite riskabelt att försöka smida själv kanske.. men i mitt huvud borde det gå att tex ta en sida av en sko, boka till den så att den pssar precis över tån med 2-3 sömhål kvar, svetsa fast en ''vikinga brodd'' på marksdan och sko dit.. eller göra någon egen form av tåbrodd.. men vet inte alls hur det fungerar i praktiken. Bara lite historie minnen som kom fram.. http://medlem.spray.se/traditionellaskor/images/viking.jpg
Eller kanske nåt liknande som kan nitas fast där vanliga broddar sitter?
Jag hade nog diskuterat iden med en hovslgare ialla fall, allt som fanns förr var ju inte dåligt. Kanske helt enkelt försvann för att skor blev så vanligt?
Jag har ingen aning hur bra hovväggen klarar belastningen från en sån, men den klarar ju att ha skor med brodd inslaget..och det fungerade fr dem.. :P
Håller på att köra in Solon nu, 2 år och barfota. Men än så länge är det utan vagn och bara tömkörning så det räckr att skritta på de glashala vägarna här, eller s kan man ju ta fälten. Lite svårt med vagn kanske.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Med inspiration av #16 inlägg. kanske skulle man kunna fixa ett par halvmåneskor (skor som bara täcker främre delen av hoven och därmed kan hoven ändå bredda) och gå in i någon verkstad eller liknande och få två hål gjorda i dem bara som passar den vanliga brodden =)
Själv har jag en pappa som jobbar med att bygag och reparera motorcyklar och han har då samma gängstorlek där som man använder till den vanliga brodden ^^
Hakuna matata!

Mycket bra förslag..! Ska spinna vidare på det där och se om man kan prata med någon hovslagare med bra ideer :)
# 14 Leta efter beg.boots. Finns på bla. iotas hovvård.