Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 15117 ggr
Zahara
0

stall ritning

Ni är ju så duktiga här på och komma med tipps och ideer så nu får ni hjälpa mig! Vi ska bygga stall :) det ska liga på ca 50 m2 vill gärna ha tre boxar varav 2 ska vara minst 13m2 den tredje minst 9m2, även en liten sadelkammare/foderkammare ska få platts och så klart någon stanns att pilla med hästarna. har ritat och ritat men inte riktit hittat någon bra lösning! Kan ni inte hjälpa mig? Hur hade ni gjort det om ni fick fria händer. Det kan se ut hur vi vill då vi bygger det från grunden! Boxdörr ska vara1,2 meter bred. har en ritning jag är lite nöjd med som landade på 54 m2 men vill ha fler att välja mellan! Rita på nu :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Smex
1

om du kontaktar ett företag som säljer färdiga boxar så brukar dom kunna hjälpa till med bra ritningar, som är godkända ritningar också.

annars så finns det en bok där det står hur man kan bygga upp ett stall. Att bygga häststall av Michael Ventorp och Per Michanek.

Väldigt intressant och bra. Tar själv ur ritningar där ifrån =)

Lorita
0

På 50 kvadratmeter får du 15  kvar till stallgång, sadel och foder-kammare, det är inte mycket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
0

Om du istället bygger 5 st uteboxar på 13+13+10+7+7 kvadratmeter du stallgång. Ena boxen på 7 har du till sadlar och foder och den andra till att binda hästen när hovslagare tex kommer.

Ett tips är också att skaffa en bra bindplats ute, jag använder nästan den mest.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zahara
0

vill ha stall det jag har ritat har 2 boxar på 13,5 m2 och en på 9m2 6 m2 till sadel och foder räcker kanon med mycket platts över för det är samma yta som jag har nu. sen ett stallområde på 12… ska se om jag kan få till en bild på det :)

Zahara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lite dåligt ritad men hade bara den fasta musen på laptoppen:)

lisette
0

fast ett "stallområde" som du säger… hur bred är den?

en stallgång bör vara 2,5 meter mellan två boxar.

var ska ni förvara grovfoder och strö?

lisette
0

sen måste jag lägga till en sak. du kommer själv att märka att det kommer att kännas instängt att stå med hästens rumpa in mot boxarna.  det är lätt att det blir för kort avstånd.

varför ska stallet vara runt 50 kvm?

lisette
0

jag bidrar. ;)

denna blev dock på 67 kvm

lisette
0

jag ritade upp mitt eget stall, har inte de exakta boxmåtten i huvudet.

pilen visar i vilken riktning hästarna står när jag borstar osv. blått är uppbindningen. jag tycker det känns trångt hos mig när en häst står uppbunden i gången. både bakåt och i sidled.

i sommar ska jag bygga den lilla boxen till sadelkammare och fixa lite med höförvaringen.

tycker lorita ger dig ett bra råd i att pyssla med dem ute.

olina95
0

Lisette; Jag gillade dina ritningar, bra lösningar där :)

lisette
0

tack!

jag hade ju en befintlig byggnad att utgå från. men om man ska bygga nytt så ska man nog inte försöka trycka in så mycket som möjligt på liten plats

Zahara
0

stallområdet är 4x3 meter och man kan ju ha boxdörrarna annorlunda…funderar även på om man ska sätta en engelsk dörr på utsidan med på de två stora boxarna. Hö och strö förvaras under tak med tre väggar som även ska agera solskydd på sommaren.

50m2 +- är vad jag har råd med och här ska inte få platts med fler hästar då här inte är mark till fler…. gör oftast iordning hästarna i boxen eller ute så uppbindningen är till för veterinär och hovis bara… usch vad svårt detta var!

WhoCares-01
0

vad är det för hästar som ska stå i de två största boxarna eftersom de ska vara så stora?

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zahara
0

de är på ca 174cm och kräver tio kvadrat men vill man sedan ta föl ska deras boxar vara på minst tretton kvadrat. och jag har hellst boxar på 10 eller mer då mina hästar trivts bäst i större boxar. står ju där en del timmar per dygn även om mina e ute mycket!

lisette
0

#14 rätt tänkt! =)

har du tänkt att ha en häst till eller?

WhoCares-01
0

#14 tycker det är helt rätt med så stora boxar men du får nog tänka om och göra hela stallet lite större om det skafungera med boxarna och sadelkammare + uppbindning. hoppas att det löser sig

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zahara
0

har ju min gammle dam som man inte vet hur länge hon finns till sen har jag min två (snart tre) åring som jag kanske ska betäcka och ev sen sälja avkomman. Den dagen den gammle går bord blir det en ponny till lillan eller ev någon stackare som ingen vill ha. En ridhäst får räcka för man ska ju ha iden med :)

KaninenWilma
0

Hej..

Här har jag gjort en liten ritning på ett stall.. Inte så bra kanske, + att jag inte har sättit ut några mått..

Hoppas du fattar;)

KaninenWilma
0

18 :oj, glömde bilden, här är den ;)