Vad kan han få mer?
Eller vad ska jag ge mer av?
Tycker att studsen är lite i hunderhull, han får bar några dl havre,3dl betfor,0.5 soja, och rapsolja + 12 kg hö omdagen, foder får dom morron,midda,kväll..
han har lagt på sig otroligt mycke men han är ändå i underhull.När jag hämta honom va han juh så tanig att revben och hela kitet syntes
Någon som har ett bättre förslag på vad jag kan ge honom?plussa på eller ta bort?
Detta är hans uträknade foderstat men jag tycker inte att de ger så mycke..och anledningen till att det är så lite havre är att han aldrig ätit de förut så jag tar det lite lungt, och skulle han få mer sätter det sig i huvet på honom..
Jag har hört att kornkross är bättre för hästar som behöver bli lite rundare, lucern är oxå bra..
//Amanda

Jag har hört att det är bäst att blanda kornkross och havre. Att man måste ha med lite havre för att kornkrosset ska tas upp riktigt (hmm, eller nåt). Men att kornkrosset gör att hästarna tjockar på sig.
Detta är inget jag läst i någon faktabok utan bara hörsägen från andra häst människor. Ni kan säkert bringa reda i detta.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag skulle också byta havren mot kornkross. Sen skulle jag ta de värden du räknat på och lägga på 10 % och sen räkna om fodret för han behöver mer för att gå upp än för att hålla vikten.
Tack ska se till och räkna ut en ny, då med kornkross inräknad =)

Antagligen har ditt hö dåliga värden. Eftersom hästen inte går upp ihull. Men ge inte 5 dl soja. Det är bara 1 dl per 100 kg häst som rekomenderas. Tror nog inte att din häst väger 500 kg. Sedan är det ju en hingst. Dom behöver alltid lite extra mat oftast.
Börja ge Krafft nya groov 1 kg.
3 dl soja högst. ca 3 dl betfor utblandat med krossat korn ca 1 kg eller ung 0,7. Blir 2 skopor korn. Du vet sådana där vattenskopor i plast. Ge även 12 kg hö. Så ska du se att hästen går upp i vikt.
Det går fort att få den i underhull men sakta att gå upp i vikt igen.
Jättesvårt att ge dig en foderstat eftersom höet inte är analyserat. Det kan ju vara jättedåligt eller bra värden i. Du kanske vet om det är andra skörden och ung när det är skördat?
Finns det risk att någon annan äter upp din hästs hö ute?

Glömde! Såg att du gav olja också. Det kan du ju också ge ca 1 dl per dag. Det är bra för magen och håret och ger lite mj.
Nej men herregud inte får han 5 dl soja de ska bli 0,5 men nu är det en in vänjings period på det precis som havren.
Höet är analycerat och det är bra värden i det! nej finns ingen risk att han inte får höet då han för närvarnade står ensam
( finns ingen kompis till honom men kommer troligtvis 2 på freda )

Väg sojan för en liter är inte lika med ett kilo, den är tung och för mycket är inte bra..

Vad är analysen på höet då? Räcker med smrp och mj. Mineralerna kan du räkna på själv kanske.
har tyvärr glömt den lappen på stallet.. ska ta hem den och skriva in analysen till dig =)

Ja, gör det. Kan hjälpa dig att räkna då. Högt så alla kan lära sig. 

#11 Du är välkommen att skriva en artikel om du vill.

#12# Nej tack! Det vill jag inte. Men jag vill gärna berätta hur man gör för dom som vill försöka förstå hur man tittar om höet har bra värden. Det är inte så många som förstår det. Det är ju så himla enkelt att göra det.

JoJo var tog din analys på höet vägen?
Oj glömde bort (filåt)
Mj: 7.3
Smb.rp:26
ca:2.4
pg:1.5
Detta kanske inte är så bra??

JoJo!!! Det är jättedåligt hö. Tyvärr.
Ska försöka att kort förklara för dig och ni andra om ni vill försöka lära er.
Man tar smältbart råprotein (smrp) och delar det med Megajoulen (Mj:n) Det blir 26 delat med 7,3 = 3,57 Det är alltså en kvot på 3,6.
En häst som är konvalecent (som står) ska ha 6. Först tittar man på hur mycket hästen behöver i mj.
Ridhäst som ska väga ca 600 kg som trivselvikt behöver ca 68 mj x 6 = 408 smrp. Han var väl över 3 år?
Men eftersom du rider också så måste man höja lite till på smrp.
Säg att vi höjer 10% = 68 x 10 % = 75 mj
smrp 408 x 10 % = 449 smrp.
Men eftersom han är lite tunn så måste du då höja smrp.
75 mj x 6,5 = 488 smrp. Kvoten är på 6,5 nu. Du kan ju t o m tänkas ha behov att höja ännu mer. Vet ju inte hur hästen är i hull och hur den är mentalt. Hur mycket det "tål". Jag ger tex mitt halvblod/fullblod en kvot på 7,75. Det är högt men han håller hullet då. Man ska ju tex ha mer om det är en hingst. Men din är ju inte orolig eller har ston i närheten va? Rids den mycket behövs det mer osv osv
Men vi tar nu ditt hö 7,3 x 12 = 87,6 mj
smrp 26 x 12 kg hö = 312 smrp!!!!! Du ser vad lågt det är?
Har nu försökt att räkna åt dig. Är inte lätt pga mj är hög och smrp är lågt.
Om du ger:
10 kg hö
0,3 betfor
0,4 soja
0,8 Nya Krafft Groov
1 kg lusern
Så får du 97 mj och 607 smrp 45 ca och 25 p
Kvoten på calcium och fosfor på vuxna hästar bör ligga på mellan 1,3 - 1,8.
Här blir det 45 delat på 25 = 1,8 Så enl detta behöver du inte ens lägga till några extra mineraler.
10 kg hö låter lite så ge gärna lite halm att tugga på. Men ju mer hö ju mer sänks kvoten. Har då svårt att lägga muskler och blir bara hetare eftersom mj är hög.
Hoppas jag fått med allt nu. Hade ju bara tänkt komma hit en liten stund. Så gjorde jag en foderstat i stället.
Ni som orkar läsa och ser att/om jag skrivit något fel säg gärna till. Inte lätt att skriva när man är trött. 
Han är 3 år, inte inriden, har enbart börja hänga på honom..
men ska jag sänka kg mängden hö?? Jag är fruktansvärt dålig på det här när det kommer till foder 
TACK för hjälpen

Men du behöver nog dessa mj och smrp ändå. Eftersom han är ung. Så sänk inte bara höet utan lägg till det andra som jag skrev så ska du se att han kommer att bli fin i hullet.
Lyckat till! Fråga gärna om det är något. Är bara kul att hjälpa till.