Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5853 ggr
FijaahM
0

Betesreglerare ?

Vad heter en sån här?

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Zaphix
0

Greenguard? Står det på grimman. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

FijaahM
0

Tänkte det men trodde det bara var ett märke ;)
hah tack för svaret #1 :)

Ni kan ta bort tråden nu !

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

CelsiusT
0

Munkorg, betesreducerare…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

Usch! Jag är såååå emot detta redskap. Tycker INTE alls om det.Rynkar på näsan

Zabbio
0

Betesreducerare.

#4 De är inte ondskefulla, men man bör se till att det bara blir en reducering av betet och inte totalstopp. Kanske man får göra hålen lite större, speciellt på långt gräs som annars viker sig. Så länge det är lönt för hästen att pilla med gräset och den får i sig något, så har jag svårt att to att den är olycklig för det.

Sen är det viktigt att den inte skaver och att hästen kan tex. gäspa m.m. med den på.

Att de skulle ha svårt att kommunicera med en reducerare tror jag knappast, det klarar de bra ändå. Däremot är det lite svårt att klia varandra ordentligt med de flesta modellerna, så man får tänka på extra flugskydd m.m. och helst inte ha den på för länge.

Ibland finns inga andra vettiga alternativ, men kan man är det ju bättre att byta hage eller motionera mer.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Det är inte roligt att behöva ha betesreducerare på. Men långt mycket bättre att kunna låta även fånghäten få gå ihop med dom andra hästarna på grönbete ett par timmar om dagen itället för att aldrig mer i sitt liv få gå i en grön hage uan bara små jordhagar (oftast blir det ju små hagar om man ska hålla dom utan gräs). Det är inte alla som har möjlighet att låta något annat djur beta av marken eller ha en hage som passar fånghäst, dessutom har man kanske andra hätar som behöver/mår bra av att det inte är starkt reducerat bete. Därremot ser jag det som viktigt attt man verkligen tar av dom flera timmar varje dygn. Att man alltå inte släpper en häst på bete med sådan här och sedan går den där i flera dygn utan att man kanske tar in den på natten eller sätter den i lilla jordhagen utan betesreducerare på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

2: Haha, uppfattade det som att det var märket du ville veta. Funderade lite på om du hade svårt att se. Men nu förstår jag. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#4 håller med och än mindre att släppa ihop hästen med andra och låta de ha munkorg på sig.

Jag fattar inte hur det kan vara lagligt att gindra hästen från att använda munen. Inte kunna klia sig själv på på bringa, inte kunna stå och klia en kompis.

Jag har tagit hand om en fånghäst en väldigt känslig häst och jag skulle aldrig i mitt liv sätta på honom något sådant. Med rätt passning så funkar det alldeles utmärkt utan att hindra hästen från att vara häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Visst borde man kunna hitta lösningar även till en fånghäst. Som #8 säger, de kan inte ens klia varandra eller försvara sig om den skulle behöva.

Vaför inte låte fånghästen gå i en jordhage med olika kompisar som turas om som sällskap.

Elshira
0

Här hemma har vi hagar som är runt 100 x 200 meter vilket duger bra då de alltid står vid grinden i.af då de inte betar ( i beteshagarna som är betydligt större gör de precis samma sak) och då går hästar där dygnet runt den årstiden då det växer gräs.

Att det inte växer så mycket och blir ordentligt betat (är bara någon cm oftast) gör dels att fångponnyerna kan gå med sina kompisar, och dels att ponnyerna som rids kan gå på "bete" utan att bli feta som tunnor ^^

Så här hemma tjänar alla på det utan betes reducerare =)

Hakuna matata!

Cilla89a
0

#8 håller med.
skulle aldrig i min vildaste fantasi kunna sätta på detta redskap på en häst. då skulle jag hellre lägga ner lite tid och möda på att fixa en hage hästen kan gå i.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Grabbarna-A]
0

Min fånghäst går oftast på gräs på dagarna och hage utan gräs på nätterna men ibland släpper jag honom på bete så att han får vara HÄST och då har han en sån på nätterna. Han är lika glad med eller utan greenguard…Glad Hellre en häst på bete med munkorg än en häst i hage utan gräs dygnet runt! Så tycker jag Flört. En häst är skapt för att beta och dom kan beta med munkorgen på.

Och självklart, släpper man ihop hästar som inte känner varandra så skulle jag vänta med att ta på munkorgen.

FijaahM
0

Tack för allas svar :)
Jag tycker det ser dumt ut med "munkorg" Fast man menar ju såklart inge dumt med att ha sån, men ah ^^

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Rafflan
0

Dessa använde vi på skolans åsnor, dem hade haft fång fler gånger så vi gjorde en hage åt dem med lite bete och under våren, sommarn och hösten hade dem såna där för att dem inte skulle äta för mycket, funkade jätte bra, dock såg dem inte kloka ut, som munkorg XD

RC70
0

Jag prövade en sån greenguard på min hingst som hade fång.. han backade bara.. backade o backade, skulle inte alls ha någon greenguard på sig.. så det var ju bara att ta av och ha honom i en hage utan gräs. Flört fungerade det med ! brukade släppa honom nån timme i en hage med gräs varje dag.

FijaahM
0

hah :d

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se