Klapphingst?
Hallo!
Har en liten fundering angående min unghingst. Han är nu nio månader gammal, drygt, och hans testiklar har ännu inte vandrat ner. Är detta normalt eller bör jag vara orolig för klapphingst?
Skickade samma fråga till agriaveterinärerna och fick svaret att eftersom testiklarna ännu inte vandrat ner så kommer de med största sannolikhet inte göra det heller.
Men jag har hört om hingstar som testiklarna vandrat ner för vid 1-2 års ålder?
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
Han kan ju mycket väl vara klapphingst, men har du inget behov av att kastrera tidigt så tycker jag gott du kan vänta till någonstans mellan 1-2 års ålder och se om något händer.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 Som det är just nu hade jag inga planer på att kastrera honom. Men om är klapphingst kanske man måste? Usch, vad jobbigt allting blev..

Ofta så kommer juvelerna ner, det brukar lösa sig om du kan ha kvar honom som hingst.
#2 Jo visst kan han vara det, men vissa är ju ganska sena tom 3 år ibland. Så har du möjligheten att vänta så gör det, för en vanlig kastrering är både billigare och bättre än om det är kastrering av klapphingst.
Hakuna matata!
Har du planer på att hålla honom som hingst kan du ju gott vänta, så länge hormonbalansen håller sig normal och så. Då ska det ju inte vara några som helst problem att vänta till 2-års ålder om det är så.
Funderar bara på hur det är med ärftligheten av sent utvecklade testiklar, är det ärftligt? Mest en tanke, eftersom kryptorkism är det, någon som vet?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 Jag vet inte hur det är med hästar, men med mäånniskor är ju liknande faktorer ärftliga. Om klapphingst bara är väldigt "sen" eller om det beror på något annat kanske någon annan vet och kan svara på? =)
Hakuna matata!
Tack! Det här är ju mitt första hingstföl men enligt mig har han hittills varit enormt medgörlig och lätthanterlig, så är ju absolut inte så att jag måste kastrera honom för det.
Däremot ser det just nu ut som om han kommer växa över ponnymåttet och då har jag ingen större användning för honom som hingst. Men nu fick jag en anledning till att vänta med kastreringen, råder delade meningar hemma om vi ska behålla honom som hingst eller inte. Det är ju trots allt större jobb med en hingst än med en valack. Jag vill ha kvar honom och resterade familjen vill inte de..
#5 Har ingen aning om det är ärftligt. Något som kanske är värt att kolla upp för min del.
#7 Här hemma har vi sällan haft vallacker. Senast det stod en vallack i stallet var för 10 år sedan xD Däremot har vi haft flera hingstar (främst araber) som inte varit i avel men ändå varit så otroligt trevliga att det inte funnits någon anledning att kastrera dem, några av dem stod hemma hos oss i över 15-20 år.
Hingstar behöver inte alls vara jobbiga att hålla på med, själv tycker jag om att de har kvar lite karisma istället för att bli "slöfockar" som endel vallacker (men givetvis andra hästar med) kan bli.
Är han trevlig och allt går att lösa med honom som hingst så finns ingen direkt anledning att kastrera honom =) Och vad det gäller att han blir för stor så brukar vallacker växa mer på höjden medan hingstar växer mer på bredden så att säga. Så du kan ju annars behålla honom som hingst och hoppas på att han itne växer över!
Hakuna matata!
#8 Menade mer på att de ska ha egna hagar osv.. Har ju tyvärr bara ston i övrigt, förutom en minishettisval. som tyvärr inte är lika förtjust i Oki som Oki är i honom.. Så de blir ju lite ensamt för honom i hagen..
Sedan har jag lite sådär smått panik för de där med hingstiga hingstar.. har arbetat mkt med P.R.E-hingstar som kanske milt sagt inte alltid varit så lätta att ha och göra med.. Men det är ju skillnad, givetvis..
Sedan har jag hört uttrycket; 'Behandla en hingst som en hingst och det blir en hingst. Behandla en hingst som en häst och det blir en häst'.. Tycker om uttrycket, för man kan byta ut hingst till i princip vad som helst..
Saken är den att det skulle inte vara någon panik för min del om han blev en överväxt valack, det skulle snarare vara väldigt skönt för min del :D Men det skulle heller inte göra någonting om han blev en hingst som behöll ponnymåttet.. Men blir han en hingst som inte blir godkänd så tänker jag antagligen kastrera..
#9 Ja uttrycket du skrev stämmer nog ganska så bra faktiskt… Sedan så är nog det värsta man kan göra att "separera" dem från allt de blir hingstiga av, t.ex. stona. Får de se dem hela tiden, eller göra samma saker hela tiden så blir det ju inte lika roligt längre ;) att hantera dem mycket över huvud taget brukar också vara ganska lugnande, och får de arbeta (både mentalt och kanske lite fysiskt) så brukar det dämpa även de värsta hingstarna.
Hade en hingst som blev helt hysterisk när han såg ston… Så han fick gå i hagen bredvid tills han insåg att de inte var så roliga trots allt. Och efter det kunde han hälsa på dem genom boxgallret utan att knappt bry sig (om de inte var brunstiga förståss).
Men det är klart, ibland får man små "monster" men jag upplever att de som är monster oftast är lite bråkigare redan när de är små, är de snälla och medgörliga och ordentligt hanterade från början så blir de ofta snälla hingstar med =)
Hakuna matata!

#7 gå in och fråga på welsh många där har mycket erfarenhet av sena juveler, då då dom ganska ofta trillar ner sent, 9 månder då skulle jag inte alls vara orolig.
#10 Vi har sådan liten gård så han kommer antagligen alltid få stå i närheten av ston, se dem från hagen och stå i samma stall osv. Men att släppa in honom i samma hage kommer antagligen aldrig att hände efter det att han har blivit helt avvand.. Har ju fyra ston hemma; Hans mamma, hans syster och hans kusin och ingen av dem vill jag riskera ngt med.. Sedan har vi mammas tävlinghäst och om hon skulle bli dräktig tror jag ingen skulle gå säker här hemma :D
Oki är extremt intresserad av allt man gör och naturligt enormt självsäker och kaxig men aldrig dum eller elak eller oberäknelig.. I sommar kommer jag skicka honom på hingstbete om jag hittar något bra, och sedan får vi väl se hur han känns i höst.. Ett halvår i taget liksom :D
#11 Tack! Det ska jag göra :D
På min PRE hingst vandrade inte den 2:a testikeln ned förrän vid 1½ års ålder.
Var själv orolig och hörde mig för och det visade sig som flera andra sagt i inläggen att det kan dröja ända upp till dryga 2 års åldern innan båda är på plats.
Det där med att behandla hingstarna som hästar tror jag stämmer väldans bra.
Min 4 åriga hingst följer mig som en hund med slakt grimskaft. Och med honom känner jag mig säkrare än med stona när båda barnen är med ( 3 och 5år gamla).
Så många av hingstarna blir nog det man gör dem till.
#13 Absolut! Jag har själv inte ägt någon hingst tidigare men som sagt var har jag jobbat med både halvblodshingstar och P.R.E-hingstar som inte varit speciellt lätthanterliga.. Men jag tror de hingstarna behandlades väldigt mkt som just hingstar..