Egendomliga hästar!
Min 5-åriga Welsh Mountain hingst är väldigt speciell på det viset att han ÄLSKAR att rulla sig, inte bara tycker om utan betydligt mer än så!
När jag var ute och red sist så kom vi ut i lite djupsnö. Han stannar vilket jag låter honom efter som han ofta kissar ute eller bara filosoferar lite. Men då lägger han sig ner med mig på istället! Jag kliver av honom på marknivå och försöker få upp honom innan han rullar sig yttligare gånger. När jag sedan ska försöka hoppa upp igen så är det djupsnön som hägrar så jag har fullt sjå att komma upp på min lilla ponny…
Detta är dock inte första gången han rullar sig "handlöst". Snön är en riktig favorit och snöhögen vid stallet som vi skottar upp är det första man slänger sig in i när den första snön har kommit för att sedan kasta sig handlöst i den! :D Även snövallarna på väg till hagen är riktigt mysiga.
På sommaren är det inte fullt lika roligt att rulla sig, men det finns ett speciellt ställe på ridstigen där det är lite sandigt som är väldigt mysigt. Det var där han helt plötsligt lade sig ner för första gången förra sommaren, så man får kolla vart det är han stanar… Tömkör man så hinner man inte ens reagera xD Det är som en magnet bara drar ner honom! (A)
Han gör precis likadant vare sig man leder, tömkör eller rider honom, så det är inte att han vill bli av med mig i.af ;) På bilden kan ni dessutom se hur han älskar att köra ner huvudet i snön!
Har era hästar några egendomligheter för sig? Skriv och berätta!
Hakuna matata!
haha xD vilken buse =) akta så det inte händer något bara… låter förresten som mina farföräldras hund Emma som gick bort för några år sedan. hon var helt tokig i snö =) en runda som normalt tog 45 minuter tog kanske en halvtimme extra ^^
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#1 Nejdå, jag visste ju att han rullade sig i sanden förr så han får inte stanna där… Men nu vet jag att han inte får stanna i djupsnö heller, inte med mig på i.af ;)
Hakuna matata!

min ponny har försökt rulla sig med mig, nåogot hon verkligen inte får. blev dock förvånad första gången först sitter man ca 1,50m upp i luften och nästa en halvmeter upp XD
något min lille buse älskar är att älsa på kossor, eller älgar när vi ser någon. en gång ville hon leka råddjur med mig på ryggen och började trava efetr ca 5st som sprnag upp på rtt litrt strnber som var väldigt brant, dock fick hon inte fäölja efter för jag tyckte inte hon var graviös nog att klara det=)
Att bero på vilt… Hade ett arabsto som tyckte det var riktigt roligt att jaga rådjur men framför allt hara som skuttade fram på ängarna om sommarkvällarna. Jag bestämde dock, och då var det Klaaaaara…. Fääääääriga…. *håller i mig* SPRING xD
Hakuna matata!

ja essa hästar=) kmr ihåg en gång när hon skulle tramsa oc inte ville gå över en bro, som hon gåt över hur många ggr som helst, tillslut kome n jogare och joggade över bron så jag såg min schans att hon skulle springa efter. en rejäj skänkel sen travade hon snabbt över bron och nästan joggaren med=) jag asgarvade, hästen var glad och joggaren sprang för glatta livet XD skrattar åt det än idag^^

Har ett shetlandsto som vi försökte rida in förra våren. Tömkörningen fungerade kanon, och hon var lugn och samarbetsvillg. Men så fort någon hoppade upp på henne så satte hon sig på rumpan, för då visste hon att de gled av. Så ridas ville hon uppenbart inte. =)
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Brimad är väldigt egendomlig, när han får morötter tillsammans med krafftfodret äter han alltid krafftfodret först och dammsuger krubban ren från krafftfoder, sen äter han morötterna ;)
Några andra egendomliga saker är t,ex att han ska lukta på ALLT, och länge. Sen älskar han att stå och snusa en i håret och slicka i en i ansiktet ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ponnyn kan få för sig om man rider ett ordentligt pass att efteråt skaka på hela kroppen. Som de gör när de skakar bort vatten eller sand.
Då är det bara att ta tag i sadlen och hoppas sadelgjorden är spänd så vi båda stannar på ryggen.
Min knasboll ska ju jaga älg. Han till skillnad från de andra hästarna i stallet springer inte ifrån dem utan efter dem! Så jag och Harry har älgpatrull när vi rider ut, jag rider först, är älgarna närmare än 100 m så rider jag så jag kommer emellan de andra hästarna och älgarna så att jag kan rida efter älgarna om de skulel få för sig att komma närmare och då spetsar harry öronen och tycker att det är hur lajbans som helst.
Annars så ska han alltid nosa på mina fötter minst en gång varje ridtur.
vad hittar han mer på för knasigheter? inget jag kommer på mer just nu…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Haha, vad kul det är att läsa det här
Skrållan är lite rolig då man ska lasta henne. Man vet aldrig vad som ska hända. Första gången jag lastade sprang hon över mig in i transporten. Nästa gån satte hon sig ner på rumpan innan rampen
En annan sak är att hon viftar på svansen när hon tycker saker är roliga xD Hon viftar jätte mycket och springer med huvudet högt och lååånga steg
Sen så ska hon alltid rulla sig på betonggolvet i stallet, kan ju inte vara så mysigt tycker jag men men
Storen har alltid en massa ljud för sig, gan gå och grymta en hel ridtur. Men oftast är det när han är riktigt avslappnad, mysljud. :)
Fast han låter likadant när vi jobbar ordentligt och han börjar slappna av, han frustar inte utan han grymtar då. :)
Han grymtar i varje steg, låter lite roligt. Och andra hästar brukar ta efter honom..
En gång i somras satt jag tanför stallet och Storen var inne. Plötsligt hör jag en massa höga grymtanden och att han suckar en massa, lät nästan som han höll på att dö. Så jag rusar in i stallet, men då ser jag att han bara hade lagt sig ned för att vila..
En annan sak som är söt är att han alltid har tungspetsen ute när han dricker. Så när han kommer upp med huvudet ur hinken och ska suga upp vattnet ur munnen så har han tungspetsen ute. Jättesött. :)
Min ena ponny är så totalt envis. Och jag menar verkligen inte lite. Brukar skylla på att hon är ponny och hon är ett sto, men det är nog mest bara bortförklaringar egentligen. Hon är fruktansvärd ibland.
Hade ex. hopplektion på henne och helt plötsligt fick hon för sig att hon inte skulle över hindret. Så min tränare började med lite trix för att få fram henne. En annan fick skritta före över hindret (nej, det var inte större än att det gick att skritta över), min tränare försökte leda över henne, jag försökte på alla sätt att påverka henne. Men nej, inget hjälpte. Min tränare och min mamma lyfte till slut upp en bom och satte den bakom rumpan på henne i ett försök att få henne att röra sig, men nej.. inte ens det hjälpte.. Till slut gick hon med på att gå runt hindret..
En annan sak som kan hände är att om hon ser en hink med foder i kan hon helt plötsligt, utan förvarning, dra iväg till hinken och om man står ivägen få får man en häst på sig.. Inget hjälper i den stunden.. Och den här ponnyn kan söka sig till mat på mils avstånd känns det som ibland..
Ändå har hon blivit väldigt mkt bättre sedan hon kom till oss, för dryga året sedan.. Men hon är den mest bortskämde och envisa ponny jag någonsin träffat på..
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
En annan liten rolig egenskap hos samma hingst jag nämnde i #0 är att han "pratar" i sömnen. Han kan ibland ligga och smågnägga när han sover med andra ord ;)
Sedan är han så cool att han kan komma till en utställningsplats, man stallar in honom och han lägger sig ner för att sova direkt~ Sova kan han göra precis hur mycket som helst, och det är sällan man inte hittar honom sovandes när man kommer ut i stallet. Och han ligger inte bara ner för när man går in till honom är han precis som en trött tonåring som säger "5 min till bara" haha :D
Hakuna matata!
Jobbade med en valack en gång som skrapade ihop all halm till ett ställe och sedan la han sig ner så han hade halmen som huvudkudde.. lite smått roligt att kolla på :D
Min mammas halvblodssto låter konstant.. när hon rullar, kissar, bajar eller sträker på sig kommer alltid ett lite konstigt ljud från henne :D Aldrig hört det hos någon annan förut :D
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri