Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 444 ggr
Ahnna
0

Sadelinpassning - hjälp?

Fick en Thorowgood Robert Whitaker flatback-sadel (gamla modellen) i födelsedagspresent - jag har velat ha en sån ända sedan de kom för X antal år sen!

Men nu är jag osäker på om den passar som den ska…
* Jag har känt under bossorna längs med ryggen och den ligger an lika mycket hela vägen ända tills de sista 4-5 centimetrarna, där jag tycker att den ligger an lite "tyngre/mer".
* Den ser ut att ligga jämt i bomvidden, alltså den ser inte ut att klämma och den ligger inte så långt ner att den slår i tornutskotten/manken. (Det blir en mycket bra luftspalt!)
* Har känt under kåpan, mot hästen, och den ligger an lika mycket hela vägen från manken och ner. (Självklart ligger inte sadeln PÅ manken, men min hjärna fungerar inte just nu, så jag kommer inte på hur jag ska förklara.)

Enligt Hööks är sadeln omstoppningsbar (stoppad med ull) och det är ju bra om den behöver fixas till, men är syntetsadlar verkligen omstoppningsbara? Hur öppnar man dem? (Inte mitt problem egentligen, eftersom det blir sadelmakarens jobb, men ändå.)

Ska försöka ta lite bilder på hur den ligger så ni får se, samt slå en signal till sadelmakaren och höra vad han tror. (Men det går ju förstås inte att avgöra över telefon…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

jen
0

det bästa är att ta ut en sadelutprovare för säkerhets skull…

MiaMaria
0

Dom flesta syntets sadlar går att stoppa om. Dom går in mellan kåpan och det som ligger mot hästen.

Om du kollar där koppjärnet går ner i den främre bossan, följer den då hästens sida?

Vart bor du? Har du inte någon sadelutprovare i närheten som kan komma ut eller som du kan åka till? Jätte svårt att säga över nätet, via text och bilder, tyvärr.

Ahnna
0

Har pratat med sadelmakaren, han tipsade om att byta till en vidare bom som han kan fixa till om det behövs. (Han kunde inte träffa oss förrän tidigast om 2 veckor.) Sadeln jag har här hemma nu har normal bomvidd, vilket verkar vara rätt, men risken är att den blir för smal om hon musklar om sig. Så jag ska byta in den mot en med vid bom och sen ska sadelmakaren få trixa lite om det behövs.

Han sa, och det tycker jag är bra om folk får veta, att en lite för vid bom "alltid" går att fixa, medan en för smal bom är helt omöjlig att passa in. Jag visste egentligen det innan, det är ju ganska logiskt, men där jag växte upp (Läs: gick på ridskola) så hette det att ju smalare bom, desto säkrare sitter sadeln. (Helt otroligt, men så hade inte den ridskolan världshistoriens mest musklade hästar heller…) Så jag ville bara förmedla det, så att alla som inte vet tänker till en extra gång. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MiaMaria
0

Ja precis, en vidare bom kan man alltid hjälpa med en fårskinnspadd tex och sen kan man ta bort den när hästen förhoppnignsvis har musklat på sig.

Helt sjukt det ridskolan sagt!

Snuttan
0

Ligger sadeln an mer bak så är den antagligen antinge för vid eller har för rak bom eller att den har kilbossor vilket inte passar din häst.

Håller helt klart med om att för bred bom absolut inte är ngn fara, är bara att stoppa in någon padd eller en handduk. En för smal bom går ju däremot aldrig att rätta till…