Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 8389 ggr
Klasselover
0

Foderförvaring?

Hur/var förvarar ni erat kraftfoder? :) Dels hela förpackningar, dels "portioner" om man inte har eget stall.

I kollektivstall/inackorderingsstall har ju många hinkar/burkar där man gör iordning eget till varje häst. Hur funkar det i erat stall?

Nyfiken ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Vi förvarar mineraler, betfor, lucernpellets och kornkross i blåa tunnor i stallet.

Mineraler och betfor används till alla hästar varje dag, medans lucern används till en av unghästarna (varje dag) och kornkross efter arbete :) Själv använder jag Krafft Groov istället för kornkross och tar med en liten 5-litershink och fyller på efter hand, en liten ponnyplutt äter inte så mycket så det räcker rätt länge ;) Säcken förvarar jag hemma i torrkällaren.

Inget foder delas upp efter portioner utan man tar direkt ifrån tunnan, eftersom vi två som hålls i stallet vet vilken häst som äter vad och hur mycket.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Daisymink
0

vi har fodertunnor i en av boxarna, alla har hinkar som dom flesta köpt på Ö&B eller tagit med sig hemifrån. alla sköter sitt eget foder, blandning och inköp.

// Vanessa 

HannaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär. Hur smidigt som helst!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

WhoCares-01
0

i det mindre "failjestallet" där jag har mina två, min moster har en av sina och en vän till familjen har sin (det är min mosters stall) delar vi på en kista me havre och musli. vi har en tunna för betfor, en för kli och en fö korn. sen har jag en egen med musli som mina hästar äter. vi gör i ordning dagens mat i morgon, lunch och kvällsburkar som står utanför boxarna. då är det lätt för den som fodrar att lägga in rätt =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Elshira
0

Vi har också en foderlår där vi dumpar ner en säck av varje av det som behövs~ Mineraler och smågrejer får dock stå ovanpå det andra. Men allt finns under ett tugnt lock för att ingen ska komma åt det!

Hakuna matata!

emeliekarlssoonn
0

Finns ett rum mellan den gamla oxladugården där bonden har dom senast födda lammen + tackor och stallet. Där förvarar vi fodret. Alla har sina egna tunnor.
 Har krafften kvar i påsen i en tunna, betforn har vi i en blå tunna med svart lock (en sån rund ni vet :P). Biotin + ev. vitaminer står på ett lågt bord precis brevid =)

Alla hästarna har egna hinkar till morgon och insläpp som står i ett litet rum. Eller ja, alla utom bondens hästar då man får bära hink med havre resp. betfor fram och tillbaka ;)

ThunderClap
0

står i inackordneringsstall, alla köper in kraftfoder själv.

Vi har väldigt väl utmarkerade egna platser för foder, man får plats typ 3 tunnor + hyllplan för minerealer och liknande.

Sedan har vi hinkar för fodringar som man för iordning. Likadant här, står i noggrant stall där allt har köpts in så att alla har likadana hinkar, som sedan är numererarde efter boxnummer och vilken fodring det är (de är desutom i olika färger, alla morgon hinkar är blå, alla em grå osv). Gör det lättare att hantera för personal och snyggare.

[japptravare]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla har sin egen mat. Maten förvaras i tunnor.

Och portionerna förvaras i hinkar.

Linnea
0

När jag hade hästarna hemma hade jag fodertunnor. Nu har jag bara en säck och den står i en box med alla andras foder. Har tänkt ta med min tunna och skopa från mamma när vi är där. De som ger kraftfoder flera ggr per dag har det i små spannar. Själv ger jag bara en gång per dag så det lägger jag direkt i krubban.

Skynda långsamt så går det fortare.

carrrrrooooo
0

Jag står i ett stall med fullservice så allt kraft ingår men min tös får bara mineraler och B-vitaminer så det ger hon direkt i krubban.. men dom andra hästarna som får betfor,lusern eller musli har varsin hink:)

Smidigt som helst..

Zaphix
0

Vi förvarar vårt kraftfoder i en plastlåda med lock och betforen i en tunna. Sedan Storens ägare hittade en död mus i betfortunnan så är i alla fall jag sjukt noga med att stänga locken ordentligt. Är glömsk annars..
Har lådorna i ett kallrum utanför stallet där även hösilagebalen står.

Gurkmejan förvaras i en papperspåse och mineralerna i en hunk med lock.

När maten är färdiggjord förvaras men utanför vardera box i burkar eller hinkar. Vi har dock betforen i fikarummet nu då den fryser på natten annars.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

carrrrrooooo
0

juste jag glömde skriva att stallägaren förvarar kraft i tunnor inne i sadelkammaren.. Vi har som en "kraft hörna"

Gronstedt
0

Hos oss finns en fodersilo och en fodervagn med Krafft Grund för ridskolehästarna. Privatryttarna kan ta Grund där och lägga i portionshinkar till sina hästar. Om privatryttarna vill ge annat kraftfoder, så har vi det i tunnor med lock på logen och blandar i portionshinkar med lock. Varje privathäst har sin egen plats för foderhinkar och hösilagepåsar, allting märkt med hästens namn och respektive måltid, så att vem som helst kan fodra. Alla fodertunnor är märkta med innehåll och hästens namn. Det är ofta olika ridskoleelever som fodrar, så det måste vara väldigt tydligt allting.

[Angel88]
0

har 2 st stora svarta tunnor till bettforpellets och kornkrossen mindre chock grön till svarthavren. vitamin+ mineralet ligger kvar i sin hink samma med munkpepparn och biotinet. Äppelcidervinägern har jag i en gammal läskflaska.  Blandar upp fodret själv och har det i gammla majonäs hinkar..

lisette
0

såna här från ikea har jag kattmat och mineraler i. ska faktiskt köpa två till till betforen och kalken så jag slipper de blåa tunnorna jag har nu. tycker det är kanon att man kan stapla de ovanpå varandra, tar minimalt med plats.

[Angel88]
0

#15 hej du tack för tippset. vi har super trångt i vår "Foderboxkammare", ska nog ha 3 sådanna i stället.. hur höga e dom?

Alma-G
0

Storlek Bredd: 39 cm
Djup: 55 cm
Höjd: 45 cm
Rymd: 60 l

Gronstedt
0

#15: "Bör inte användas utomhus", stod det. Vi har fodret på en ouppvärmd loge, men skyddat från solljus och nederbörd och relativt vindskyddat. Tror du de skulle fungera där?

Zadeira
0

På jobb har privatarna egna tunnor, lådor eller vad de nu vill ha sitt foder i på sina platser på logen.

Ridskolans foder förvaras i stora blå tunnor (målartunnor tror jag de kallas?) och då finns en tunna för varje foder. Oöppnade fodersäckar förvaras i verktygsförrådet.

Sen har alla hästarna varsin morgon och kvällshink i foderkammaren med sin egen foderstat i, så att det finns förberett till varje häst vid varje fodring.

CelsiusT
0

Jag har allt mitt i egna grejjer. Har en stor svart fodertunna till müslin. En liten burk till kalken. B-vitamin pellets i den spannen man köper det i. Sedan har jag påfyllning till allt förvarat hemma. Köper kraftfoder för ett halvår åt gången (speciellt som man får hem med lastbil så måste göra så) och har då säckarna bra förvarade hemma och tar med mig en säck åt gången när det behöver fyllas på i stallet. Även kalken köper man ju i större, typ 25kg säck, så den har jag hemma och tar hem burken och fyller på när det behövs. B-vitaminen har jag den lilla spannen i stallet (köpte först en mindre spann för att prova om det fungerade bra till mina hästar) och sedan köper jag dom stora hinkarna och har hemma och tar hem och fyller på den lilla när det behövs. Känns mer lätthanterligt att ha småförpackningar i stallet.

Fodrar bara en gång om dagen så jag gör det själv när jag är där, då har jag en murarhink till valacken och en sån där mjuk gummihink till unghästen, ställer det rätt på marken och väntar tills dom ätit upp (fyller ofta på hösilage undertiden).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

Jag har ju mina 2 hästar hemma, så jag har en hörna i stallet där fodersäckarna står (Krafft groov 125, betfor, lucern strå), och sen hyllor med diverse hinkar (krafft miner, foderjäst, loppfrö m.m)
På hyllorna står även varsin betforhink som jag blandar betfor i, och sen när jag ska fodra så häller jag i resterande krafftfodret t,ex krafft groov, krafft miner m.m. i betforhinken.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

står inackorderad, fodringar ingår

allt foder finns i en av boxarna för tillfället. stallägaren köper in havre, betfor och mineraler (och hösilage då). vill man ge annat får man köpa det själv, och i vissa fall ge själv också, det kommer man överens om.

till exempel finns 2 hästar som inte äter havre, ägarna köper in havrefritt foder som stallägarna fodrar med. 2 andra ger också eget foder men gör i ordning färdiga burkar som ställs i foderboxen. Blacky får extra lusern utöver havren, det ger jag själv efter ridning på kvällen eftersom det ska blötas och så. det mesta går att lösa på ett eller annat sätt =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
0

Har likadana som lisette. Underbara! Skrattande

De äldsta har en 3-4 år på nacken och håller än. Nackdelen är dock att de blir missfärgade efter ett tag.

Fodermåltiderna görs iordning i 5 l hinkar, den ena har blå och den andra genomskinliga med deras namn på.

Just nu klarar sig våra utan kraftfoder så mina vita lådor står just nu nere i källaren, de "passar" ju i varandra så de tar liten plats när de inte används.

#18 Det skulle nog funka där, mina har under förra vintern stått i ett helt ouppvärmt utrymme där det regnade in… De höll för det. Dock är lådorna inte helt vattentätta så det kan ju hamna fukt i fodret om de står där det regnar.

Med vänliga hälsningar
Chess

lisette
0

#18 klart de fungerar i en loge. har de i mitt oisolerade stall.. kattmaten o mineralerna är som nytt.

lisette
0

#23 fast missfärgningar kan man ju ta. tycker inte de spelar så stor roll i stallet. ;)

får du ner en hel betfor säck i dem? har funderat på om det går nämligen.

Chestnut
0

#25 ;)

Nej får inte ner en hel säck betfor, brukar gå ner ung 80% av säcken (grön säck, 25 kg)

Med vänliga hälsningar
Chess

lisette
0

ok, men då är det som med de små blå tunnorna då. =) tack!