Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2663 ggr
Surviver
0

Äter staketstolpar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min nya häst som jag har haft i tre veckor nu är bedrövlig på att äta staketstolpar. Mina andra två har aldrig rört stolparna innan men Willman är hemsk på dom. Han är och gnager på alla som han kommer åt men två stycken har han nästan ätit upp helt. Är det något ämne som fattas i honom, kan man få honom att sluta med det på något bra sätt? Inte så kul när han käkar upp hela stolparna, den ena är typ två dm hög och den andra ser ni på bilden, den är nergnagd under övertråden…

Kimpa
0

Våra ( en  del av dem ) börjar knapra staketstolpar en bit in på vintern, då de inte har något att göra i hagen. Det finns inga buskar eller träd i vinterhagarna.
Vi brukar kasta in nedsågade granar och så är problemet löst!
Annars får du väl kladda på anti-bit medel.

Tusen
0

Förmodligen har han någon vitamin eller mineralbrist. Men han kan också behöva få sina tänder slipade och slipar på detta sätt själv ner dem.

TIPS! Dra in några mindre träd eller större grena i hagen så kommer han att tugga på dem i stället. Äter han upp barken får han i sig de vitaminer som han saknar annars hålls han ju sysselsatt och tänderna kommer att bli jättefina. Det är som tandtråd och tandsticka för hästarna.Glad

Surviver
0

Hagen går in en bit i en skog så träd har han i massor men han verkar gilla inpregnerade stolpar bäst… kanske skulle prova att såga av lite grenar och lägga i hagen också. Ingen som vet vad det kan vara för någon brist?

Elshira
0

Jag tycker precis som de andra, se till att han har något att göra i hagen och dra in kvistar (eller stockar de kan gnaga på). Sälg brukar vara den absoluta favoriten! För att han säkert ska börja ta det du kastar in i hagen istället för stolparna så kan du ta tjära och dutta på de värsta ställena, men förhoppningsvis så slipper du det!

Men förutom det kan du ju givetvis ge honom lite extra mineraler om du inte redan gör det =)

Hakuna matata!

Tusen
0

Ask är också en favorit!Glad

Surviver
0

Attans då att vi varken har ask eller sälg i våra skog… bara gran, tall, björk och asp.

Elshira
0

Asp och grankvistar (dvs med barr på) är nog favoriten då. Dessutom får de en betydligt fräschare andedräkt med gran (A)

Hakuna matata!

Lorita
0

Det hade jag också en som åt stolpar (tryckta) som en bäver längst ner, det var enklare för så kunde man trä rullen från ensilage plasten över för att skydda stolpen.

Du får börja ge katterna katt mat ur lagom stora burkar och spika fast dom på stolpen (tomma upp och ner) så han inte kan bita Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#8 Då är det väll ändå enklare att köpa plast som man brukar ha till "ungträd" som man virar runt~ tar ju ett tag att skaffa alla dessa burkar :P

Hakuna matata!

lisette
1

allra enklaste är ju att köpa hovtjära o tjära in stolparna med. ;)