Remontträns, sökes!
Söker ett remontträns. Storlek full, brunt, gärna mörkbrunt.
Har letat på typ massa butiker men hittar inget : (.
Begagnat i fint skicka går också bra!
Det ska inte kosta för mycket då jag precis köpt ett träns men ångrar köpet. Då jag behöver remont istället.
Byte går också bra!
Jag har ett som kanske passar? ;) Vill ha 75:- för det + frakten.
Hakuna matata!
#1 Hur gammalt är det? (såg lite slitet ut). Jag är kräsen, : ) Hur mycket blir frakten? Har du några matchande tyglar?
Om du klickar på bilden så får du upp den i större format (så du kan se mer detaljerat). Det är använt lite förr, men har inga skador, det är inte heller "luggslitet" mer än att det synns lite lätt vart spännet på sidostyckena suttit förut.
Skulle du smörja in det och använda något som gör det lite blankt så skulle det nog se betydligt bättre ut (har bara hängt i sadelkammaren).
Frakten skulle gå på 45-60 kr beroende på hur litet jag kan få till det ;)
Hakuna matata!

ska du sälja ditt nya träns? vad är det för träns? =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Detta kanske inte hör till men jag vet att det finns olika träns, och min sköthäst har haft en vanligt " engelsk nosgrimma" eller vad det heter ett vanligt träns men nu har han fått remontnosgimma, vad är det för skillnad ?? :s
#5 Det är svårare för hästen att öppna munnen med remont.
Hakuna matata!
Faktum är att remontgrimmans uppgift är inte att stänga munnen utan att hålla bettet på plats. Inte många som vet det och rdar till alldeles för hårt. Ordet remont används dessutom på nybörjarhästar som är under utbildning. Därför skall heller inte remontgrimman användas annat än i början av hästens utbildning (om nu grimma måste användas)
#4 Det är ett achenträns :P Från Hööks..

Det är ju svårare för hästen att gapa med remont än med engelsk. Massa hästar på min ridskola har remont.
Nosgrimmorna är till för att stabilisera bettet ;)
Rest in peace Valkyrie!
#7 Ja jag har aldrig träffat någon som använt det seriöst utan för att ännu änklare dra ihop munnen. Och vill man stabilisera upp bettet finns bättre saker att göra än att använda remont.
Hakuna matata!

okej, hur mycket kostade det? ska du sälja det? :)
Rest in peace Valkyrie!
Som Tusen säger är inte remontgrimmans uppgift att stänga igen hästens mun, tyvärr är det dock många som tror det… Den stabiliserar bettet, vilket är främsta anledningen till att den används så mycket till islandshästar (eftersom ett islandsträns bara består av ett nackstycke och nosremmen i de flesta fall). Dessutom är det den nosgrimman som visat sig passa bäst till islandshästens mun, med tryckpunkter osv. Så det finns annat som har betydelse vid val av nosgrimma än hur mycket man behöver stänga igen munnen på sin häst…
Sen är det självklart svårare för hästen att öppna munnen med en remontgrimma, åtminstone den nedre delen. Dock gapar inte en häst bara med nedre delen av munnen när den gapar, utan med halva huvudet ungefär… Så även en engelsk nosgrimma kan användas till att stänga igen. Men har man ett väl utpassat bett och rider med mjuk hand och allt annat sånt, så ska det ju inte finnas någon anledning för hästen att gapa (självklart spänner man inte nosgrimman så hårt så hästen inte kan gapa alls!).
Är syftet att stänga igen munnen på hästen så gör det detsamma om man använder en engelsk, aachen, pullar eller remontnosgrimma. Men ursprungssyftet är något annat, så välja nosgrimma ska man göra efter funktionerna de fyller utan att stänga igen munnen på hästen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

håller med 13# ;)
Rest in peace Valkyrie!
Måste bara fråga vad det är som gör att bettet sitter så ostadigt att det behövs "hjälp" underifrån? Själv rider jag ofta utan nosgrimma och har då aldrig märkt problem på vare sig unghästar (där ordentliga tygeltag behövs) eller äldre hästar. Inte verkar de som rider western (dvs utan nosgrimma) klaga heller? =)
Hakuna matata!
#15 Ostadigt behöver det inte sitta, men det stabiliserar så det blir ännu mer stilla. Vad jag vet har de flesta westernträns en rem runt örat eller liknande som håller nackstycket på plats. När det gäller islandshästträns består det enbart av ett nackstycke, ingen käkrem, möjligtvis pannrem i vissa fall. Så behöver man ta ett ledande tygeltag eller rejält i ena tygeln av annan anledning och hästen då gapar kan bettet glida igenom då hela nackstycket kan snurra runt. En nosgrimma förhindrar att det händer.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#12 Japp det ska säljas, Storlek full, brunt. kostade 179;- nytt. PM:a mig om du är intresserad!

aha det tränset, hur mycket vill du ha? ;)
Rest in peace Valkyrie!

#5 och några till. Remonten är bra på unghästar då den inte ligger mot tänderna på det viset som andra nosgrimmor gör. Speciellt bra under tiden hästen byter tänder. Om man nu behöver nosgrimma. Hade remont på ponnyn i början innan han förstod hur han skulle ha bettet i munnen.
Skynda långsamt så går det fortare.