Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 746 ggr
Anna
0

Hur kom hon ut?!

Wilda har lugnat ner sig när man leder henne nu och det är skönt. Men idag när jag kom till stallet fick jag världens överraskning..

När vi körde in och parkerade på stallplanen kommer grannhästen & hennes ägare ridande förbi stallet och vi hälsar som vanligt. Strax efteråt hörs en gäll gnäggningar av hästen (Nikita) som red förbi. Vi hör hur Windy & Wilda svarar, men jag tycker nått något låter fel - det lät som om dom var väldigt nära oss, och tittar bort mot hagen. Och vad ser jag inte då om lilla Wilda som travar runt lös i trädgården utanför hagen med svansen i vädret. Jag springer lugnt men så snabbt jag kan mot grindarna in i trädgården och försöker fånga henne. Men hon bara springer med höga knän och svansen i luften genom snön och jag måste erkänna att hon var ofantligt vacker. Ångrar att jag inte hämtade kameran nästan ;)

Efter några sekunder kommer ägaren, även hon heter Anna, ut genom husdörren och går bort och hämtar grimskaftet och grimman. Windy står i hagen och tittar oroligt mot Wilda och gnäggar högt. Wilda rusar rakt förbi oss flera gånger innan jag lyckas få tag i manen på henne och hon ger upp direkt. Vi sätter på henne grimman och Anna leder in henne samtidigt som jag hämtar oroliga Windy ur hagen.

Allting gick bra men vad hade kunnat hända? 1) Hon hade kunnat rymma. 2) hon hade kunnat bli påkörd. 3) hon hade kunnat följa efter Nikita och skrämt slag på henne.

Och när jag hade ridit (bilder från ridningen finns i tråden "Mer ridning i snön!") gick jag till grinden vid hagen och kollade efter spår. Jag ville verkligen veta hur hon tog sig ut. Grinden och staketet är ca 1.20 högt och hon själv är strax över 121cm. Vi såg djupa stora spår utanför grinden samt innanför - tror ni verkligen att hon hoppade? Visst vet jag att hon är väldigt duktig på att hoppa trots att hon inte ens är 7 månader, men så högt? Eller kröp hon? Grinden såg ut som den ska och inga plankor var nedrivna och inga spår efter att hon krupit..

Vad tror ni…?

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se