Upp t.o.m. 6 år är väll unghäst i tävlingssamanhang i.af. Så länge växer även de flesta hästarna.
Hakuna matata!

Hej jag och min kompis rider en b ponny och båda vi är 15 i år och vi fick förfrågan om att tävla den i hoppning. vi visste att vi var för gamla för att tävla b ponn, men då sa hon att vi kunde tävla unghästklasser. Fast då kom problemet att hon är 7 och undrade bara för säkerhetsfall ;) :P
tack så hemskt mycket för svaret :D /kamp-border

Numera kan du delta i avdelning B även om ponnyn är äldre. Däremot kan du inte delta i avdelning A med en ungponny om den inte har kvalat i avdelning B först…
Jag tycker att de relativt nya reglerna är bra och gör att oerfarna ryttare kan få möjlighet att tävla under lugnare former, samt att man kan låta "överåriga" ryttare tävla unghästar i utbildnings syfte.

st räknas som unghäst upp tom 5 år, kallas märr efter det eller när den har fått föl innan 5 års ålder.

#3så om jag och min kompis skulle vilja tävla på en lokal tävling, får vi göra det på B-ponnyn då? :D

väldigt tacksam för svaren :D
jag och min kompis leter efer tävlingar (om det skulle vara så att vi får tävla :P)
#5 Så länge ekipaget är proportionerligt så får ni delta tom. hästen fyller 6 år. Ni får även delta på tävling när ponnyn är 7 år och uppåt, men då är det utom tävlan (dvs ni kan inte vinna något), men man får givetvis protokollet med omdömena och poängen.
Jag rider själv en Welsh Mountain då jag är ganska så liten av mig, men tänk på att om ni ser för stora/tunga ut för ponnyn så har dommaren rätt att utesluta ekipaget från tävlingen. Sedan är det ju givetvis inte bra för en ungponny att ha en ryttare på mer än runt 50 kg lite beroende på kropsbyggnad och ålder.
Har ni något foto på ponnyn/dig eller kanske dig ridande på ponnyn?
Hakuna matata!

nä men kan fixa ;D
så om jag och hon vill åka typ till timrå och tävla i hoppning (utomtävlan)?
får vi de?vi är 160 cm långa båda två och jag väger 49 kg (jag har mycket vikt pga muskler :P)
och hon väger 41 ;)
Då tror jag inte det är några större problem om ponnyn är 125 cm~ :)
Hakuna matata!

a den är 123 cm, är du säker?
har du typ kollat tr? :P
#10 Det står inte exakt längd i TR utan att ekipaget ska se proportioneligt ut, alltså att det ska se bra ut.
Allt beror ju på hur utvecklad ponnyn är, hur gammal den är och hur viktbärande den är. Men en normal ponny på 123 cm klarar det, men hoppa skulle jag inte gjort då det är betydligt mer påfrestande.
Hakuna matata!

#11 okej men det ser (lite) opoportioneligt ut :P men det går ju :P #12 okej för de är en tävlings familj som vill att vi utbildar den i hoppning och dressyr men framförallt i hoppning ;)
och ponnyn är väldigt nett ;)
#13 Är ponnyn nett av sig skulle jag säga att du inte bör hoppa, den andra tjejen på 41 kg går nog däremot :) Jag tänker bara på ponnyns bästa och att den ska hålla länge! Sedan kan man givetvis jobba mycket från marken med.
Ni kan ju göra så att du rider i dressyr oc löshoppar och den andra tjejen hoppar och tömmkör och gör hästen lydig även från marken =)
Man måste ju tänka på att det ligger mycket dressyr bakom en hopphäst för att få den att verkligen lyssna och komma rätt på hinderna!
Hakuna matata!

#14 jo vi vet men ponnyn är väldigt utbildad i dressyr, den hoppar ca 90 cm med oss båda utan problem (kanske var högre) det är LA höjd på b-ponny så den kan mkt för att vara så ung :)
ja vi ska löshoppa henne snart och vill komma upp i 110 cm för att komma med i löshoppningsföreningen på b-ponny ;)
vi har pratat mkt med ridlärare och de säger att den måste kunna hoppa lite höjder för att många är inte så duktiga på b-ponny och då väntar de tills de kan mer och då väger de runt 45 kilo :P
Jag tycker fortfarande 50 kilo är mycket för bara "gymnastikhoppning", även om endel klarar det bra. Och ska ni upp på högre höjder så råder jag er att bara den lättare hoppar, då det är stor påfrestning i benen på hästarna och hästars leder och sissta sättningar växer ända tills de är 6 år. Ponnyer är dessutom senare i utveklingen än vad en stor häst är.
Även om det ser jätte bra ut, går jätte bra osv så är det inte bra för hästens kropp. I dressyren kan man kompensera med att man är mer balancerad och då kan vara lite ryngre, men i hoppning är det gravitationens lagar som gäller.
Hakuna matata!

B-ponnyer får ha ryttare inkl utrustning som väger 65 kg inom montésporten, den är ganska påfrestande den med.
Så jag tror verkligen inte att 41 kg är några problem, heller inte 49 om hästen har bra ryggmuskler, rids på rätt sätt och bär upp sig bra.

#4 märr det blir dom när dom fått föl inte en dag före det är som ko/kviga och det har inget med om som är unghästar eller inte.

asså jag väger mellan 45-50 kilo, beroende på olika saker.
men vi ska hoppa in henne på LD (60) och LC (70).
asså på tävling, men vi tränar för riktigt duktiga tränare.
så det är ju ingen klamsridning vi håller på med! :P
(om någon trodde de)