Sweet ironbett - sötmalmsbett. (Snabba svar!)
Hejsan alla där ute!!
Behöver lite hjälpa att få reda på lite om det här bettet.
Är det så att det ökar salivet på hästen? Har det funkat för er?
Varför är det bra med ökat salivflöde?
Berätta gärna det ni vet om bettet,
för-nackdelar?
Önskar svar så fort ni kan ! : )
Jo, det ökar salivaproduktionen vet jag, det gör det iaf på Gejsa.
Dock tror jag inte salivaproduktionen ensam är ända anledning för bettet. Jag tror det är menat att "smaka gott" så hästarna smuttar på bettet. Jag märker iaf när jag använder mitt sweet iron bett på Gejsa att hon smuttar på det. Hon tuggar inte så ofta, men oftast hör jag ljud som om hon suger litet på bettet. Och hon har då mer saliva på läpparna än med vanligt bett.
Men några med bättre kunnighet i bett kanske kan förklara hensikten med sweet iron :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Dubbelpost från mig. Jag hitta detta om bett generellt på en hemsida:
"Det är ett mörkare och hårdare material som har en tendens att rosta. Rosten har en positiv effekt på hästens salivutsöndring och anses också av många ha en sötaktig smak som hästar uppskattar."
Altså ser det ut som ajg minns rätt med smaken iaf :)
Som tillägg säger denna hemsidan "Saliven är viktig för att få så lite friktion som möjligt mellan bettet och hästens mun."
OHH! Tack så mycket! Funderar på att beställa ett sånt bett! : )
Tar gärna emot mer information om bettet!
Jag gillar dom själv, Gejsa med värkar uppskatta dom. Jag varierar mellan två och tredelat och vanlig rostfritt stål och sweet iron på hon. Men mitt sweet iron bett är absolut inte dummaste jag köpte. Jag har ett tvådelat och tänker köpa ett tredelat.
Jag har rakt bett utan något ekstra när jag kör, köpte ett helt vanlig rakt travbett typ till körningen. Fast jag kör lika ofta på två eller tredelat när det bara är jag i rockarden.
Dock kan du få samma effekten av tredelat bett med midt-delen i koppar faktisk, om du inte hittar något sweet iron bett i grannskapet. Koppar med ökar salivan. prova bara stoppa en 50öring under tungan, den är ju kopparmynt :)
jag gillar dem och pållen älskar dem! Nackdel är ju dock att de rostar men om man håller de rena och torra efter användning rostar de mindre. Bara bra betyg om dessa i från mig….dessutom är de billigare :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

mina hästar har gillat sina sötmalmsbett. men som zahara skriver så rostar de gärna.
jo det är ju nackdelen.
Dom rostar. Men man kan tvätta och torka dom för att dryga ut på toden det tar. Sen kan man borsta bort det grövsta med svinto typ.
Granda fullkommligt älskar sitt sötmalms bett med koppar mitt del. det är 3-delat, bästa bett jag haft

men bettet SKA ju rosta!? 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#10 fast det beror ju lite på HUR det rostar med. rosten kan skära med. så det är ju bra att använda sig av stålull som rita skriver.
jag har förövrigt köpt ett tredelat med mässingsdel i mitten, ska bli spännande att använda det på ponnyn sen,
#10 jo det skal det, men börjar det bli ojamt och flagna sig kan det skära som lisette säger, så man måste ju hålla lite koll på det ändå :)

jaja, menar ni så… trodde inte ni ville det skulle rosta alls =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#13 nejnej :D bara hålla vid så hästen inte skadas i munn av bettet :D