SÅ stel...
Behöver tips hur jag ska få min ex-travare att ställa sig på volten… Det går hyfsat i vänster men höger ställer han sig utåt precis som de alltid gör i voltstart. Det går bättre när vi rider runt något, typ träd i skogen eller så, men på ridbanan är han SÅ stel…
Tacksam för svar!

Ett bra knep tycker jag är att ställa hästen utåt i volten i motsatt varv motför den är stel i, ex är hästen stel i höger sida så rider jag i vänster varv och ställer utåt, detta sträcker ut hästens kortare sida, se till att ställningen går igenom ordentligt, led utåt och ge efter.
Ett annat sätt att jobba med böjningen tycker jag är att jobba med sidförande. Rid på volten, flytta undan hästen två steg utåt för skänkeln fånga upp hästen med ytter hjälperna, detta brukar göra att man får igenom böjningen "gratis". Försök att behålla böjningen och upprepa sedan, flytta ut, fånga upp rid fram.

Mycket böjningar. Rid mycket åttor på ridbanan. Eller ha tunnor som du böjer hästen runt när du rider. I trav och sedan galopp.
Longera hästen kanske en gång i veckan. Först bara med träns och sadel sedan inspänd när hon blivit mjuk. Lättare för hästen att gå utan någon på ryggen.

Märkte själv nu när jag red att min häst är väldigt stel, överallt!
Iofs så har hon stått hela sommaren, har precis kommit igång.
Lite tips??
Vad gör man om hästen är överböjlig då? hihi.. bara jag som har det problemet?

Ja du eve, jag har iaf inte det problemet =)
Arbeta hästen korta stunder genom att utföra öppna på volten från marken. Sträcker ryggmuskler och hals.
Sara