Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3616 ggr
Scandi
0

Foderstat i höst?

Vad har ni för foderstat till era hästar i höst?

Ange typ av häst, typ av arbete m.m.

Eli är en 7årig vbls valack på 400-500kg,Rätt så smäcker och liten modell 154 hög. Rids lätt till medelhårt. Rider 4-6 dagar i veckan.Håller på att muskla han mer. Är väldigt energikrävande…då han gör av med mkt energi i ridning,box och hage.

Hämtade bara höet härom veckan så har inte gjort ngn analys, höet kommer från olika åkrar men ska nog lämna in ändå så jag vet lite om höet iaf.

Just nu försöker jag få i han så mkt hö han vill äta så han har princip full tillgång i boxen. Äter mellan 11-12 kg just nu.

Morgon: 2kg hö, 0.4kg musli = Equifirst basic omega 3, glucosamin

Middag: 3kg hö, 0.2 kg musli

Kväll: 7kg hö, 0.4kg musli, salt, glucosamin, 1dl olja, E- vitamin

Tokesel ges en gång i veckan men då får han inte av den andra e-vitaminen. + massa morötter :D

Cilla89a
0

Ja, nu har vi strul med grovfodret detta året med, vad som skulle vara hö på rundbal är hösilage, så hästarna hinner inte äta upp det innan det blir dåligt.
Så lösningen är än så länge att vi har köpt småbals hö och ger det, och så ska vi prova ge hösilage i vinter, när det är kallt.
Fast ja, jag tror ju ändå det inte kommer att hålla, eftersom det tar 2 veckor för hästarna att äta upp en rundbal.
Så ja, som ni förstår ingen analys på grovfodret blir det, så det blir att fodra på känn. Men jag vet att det är ganska bra värden, alla andra år jag analyserat har det varit över 60 g smbr protein och runt 8-9 MJ, och ganska normala värdenpå miniralerna, så jag har ett hum i alla fall..

(!!)Detta är foderstaten i vinter:

Brimad, halvblod, 7 år, dryga 175-180 cm i manken. 
Tävlingshäst som rids 5 dagar i veckan och tävlas c:a 1-3 ggr i månaden, skulle kalla det medelhårt till hårt arbete.

Morgon 07.20 (ut);
3 kg hö
1 näve (torr mängd) betfor

Lunch 12.00;
2 kg hö

Eftermiddag 16.30 (in);
2 kg hö
1 dl loppfrö (periodsvis)
1 dl foderjäst (periodsvis) 

Kväll 22.00;
5 kg hö
1 kg krafft groov 125
1 dl krafft miner blå
2 msk salt (endast vid svettigt arbete)

Japp, korsningsponny, D-ponny, 26 år, pensionär

Morgon 07.20 (ut);
2 kg hö

Lunch 12.00;
2 kg hö

Eftermiddag 16.30 (in);
1 kg hö
1 dl loppfrö (periodsvis)

Kväll 22.00;
2 kg hö
1 dl krafft miner blå

Dem kommer få fri tillgång på hösilage, sen när vi ska ge hösilage. Tyvärr, så har grannen inte så mycket hö att sälja, så jag måste vara lite sparsam och kan inte fodra på så mycket som jag vill, annars hade jag gärna sett dem få fri tillgång på hö..

**Just nu ser det ut såhär;
**Brimad;
Morgon 06.00 (ut);

Lunch 12.00; 
1 kg hö

Kväll 20-21.00 (in);
4 kg hö
1 kg krafft groov 125
1 dl krafft mine rblå
2 msk salt (endast vid svettigt arbete)

Japp;
Morgon 06.00 (ut);

Lunch 12.00;
1 kg hö

Kväll 20-21.00 (in);
2 kg hö
1 dl krafft miner blå

Just nu går dem fortfarande i den stora hagen, där det fortfarande är gräs. I vinter kommer dem gå i grus/gräshage.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zaphix
0

Vi fodrar på känn.. Har analys, men fodrar ändå på känn, fråga inte.

Varmblodig ridtravare 450-500 kg. Rids och motioneras lätt, har dock svårt att lägga hull och faller lätt ur under vintern.

Hösilage får han äta fritt under hela dagen, kommer in vid åtta och kvällsfodras då.

**Morgon:
**1 liter Hippo Bas

1 näve betfor med massa vatten för att blöta upp mineraler och foder
1/4 dl Hippo mineraler vitlök
1/2 tesked gurkmeja
(Just nu också 10 ml b-vitamin för pällssättningen)

Kväll:

1 liter Hippo Bas

1 näve betfor med massa vatten för att blöta upp mineraler och foder
1/4 dl Hippo mineraler vitlök
1/2 tesked gurkmeja
(Just nu också 10 ml b-vitamin för pälssättningen

5 kg hösilage

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AnnaLundin
0

Här är det enkelt - fri tillgång till riktigt bra grovfoder räcker långt…

Det digivande stoet får lite tillskott i form av lusern + derby + proteinmineral.

sus-sharon
0

#2 det är absolut inget fel i det och jag tycker gott du kan fortsätta med det. tyvärr är det många som glömmer att analysen är mer en riktlinje, man måste alltid ta analyser med en liten nypa salt. (en gammal känga har samma "näringsvärde" som vissa spannmål t.ex.)

medarbetare på djurskydd.ifokus

sus-sharon
0

foderstaten för mina hästar är relativt enkel den med.

Sharon:

morgon: 3 kg hö

lunch: 3 kg hö

kväll: 4 kg hö, 2 dl betfor (uppmätt blötmängd), 300 g lusern, äpplen o morötter

Nova:

morgon: 3 kg hö

lunch: 2 kg hö

kväll: 4 kg hö, 2 dl betfor (blöt), 250 g lusern, äpplen o morötter

Hampus:

morgon: 2 kg hö

kväll: 2 kg hö, 1 dl betfor (blöt), 200 g lusern, äpplen o morötter

Putte:

morgon: 2 kg hö

kväll: 2 kg hö, 1 dl betfor (blöt), 200 g lusern, äpplen o morötter, 1 dl proviva

morgon och lunchfodringarna sker utomhus i hagen och innebär oftast 1-2 kg hö till per häst än vad som står i foderstaten då vi i regel bär ut hela balar och inte väger upp de utfodringarna.

medarbetare på djurskydd.ifokus

WinterPrince
0

Min kommer står på fri tillgång på hösilage när han flyttar "in". De stödfodras med betfor och mineraler (för att få i sig tillräckligt med just mineraler). Sen får vi väl se om han behöver stödfodras med kraft. Jag hoppas inte.

Hannsi
0

Rosé:

Halvblod, 8 år, tränas medelhårt. Tävlar 1-3 ggr i månaden, mestadels hoppning.

Morgon: 2 kg hösilage. 1/2 kg Kraft Groov 90, 1/4 Kraft Grund, 1/4 Lympos Müsli.

Lunch: 1 kg hösilage.

Mellanmål: 1 kg hösilage. 1/2 Kraft Grund. Morötter.

Kväll: 3 kg hösilage. 1/2 Kraft Groov 90, 1/4 Kraft Grund, 1/4 Lympos Müsli.

(Håller på att byta från Lympos och Grov till enbart Grund, alternativt Grund + Grov. Därav mixet.)

Joyze:

Dräktig, 14 år, triangelmärkt och rids inte alls. Promenerar lite då och då.

Morgon: 2 kg hösilage. 1/2 kg Krafft Groov 125.

Lunch: 1 kg hösilage.

Mellanmål: 1 kg hösilage. 1/4 Kraft Groov 125.

Kväll: 3 kg hösilage. 1/2 Kraft Groov 125.

Scandi
0

#4 uträknade foderstater funkar ju inte på alla :/ min föll ur jätte mkt i vintras.. Fick uträknat att han skulle klara sig på  8kg hö och ca 1-2kg lusern.. istället fick jag trycka i han så mkt hö han orkade så han åt i mellan 9-11 kg hö, 2 kg korn, 3-4kg lusern och olja. Så han fick ungefär 137 i mj och 977 i protein och då blev han till slut fin igen. Jag räknade igår på det och då skulle han egentligen behöva 338 i protein och 168 i mj om jag räknade rätt :/ hittade en jätte bra sida på internet igår :) så ska prova att räkna igen i helgen.

HannaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kahlua är ett halvblod, ~160 cm, 14 år. Är lättfödd och rids medelhårt ca 4 - 6 dagar/vecka.

Just nu äter han 9 kg hösilage/dag, men jag kommer att öka upp till ~12 kg framåt vintern.

Det här är vad alltså Kalle äter nu:

**Morgon
**1/2 kg betfor + 1/2 kg havre
2 kg ensilage
B-vitamin

**Lunch
**3 kg esilage

**Kvällsmat
**4 kg ensilage
1/2 kg betfor + 1/2 kg havre

Såhär ser han ut i hullet.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

joooossan
0

Dite får,

Morgon

1/2 kg musli

morötter

fri tillgång till ensilage i hagen

Kvällsmat

4 kg hö

1/2 kg musli

b-vitaminer

e-vitaminer

magnesium

morötter

Josefinejumpforjoy.blogg.se

lisette
0

#1 har ni provat att öppna en bal och lägga in hösilaget i en box? luftar man det så håller det sig längre.

mitt hösilage är väldigt torrt, men förmodligen inte hö. jag tar upp hö och lägger på två pallar i en box. en bal på ca 300 kg håller i två v utan problem.

Peppe
0

Den här tråden har jag missat =D

Blacky är en maxad D och går lite lagom hårt sådär, har varit fet i våras men under hösten kommit till normalhull. kunde kanske önska lite mer nacke utan att för den skull lägga på sig nåt fett

Morgon ca 6.30-7.00

2 kg hösilage inne
0.4 kg havre
0.2 kg betfor

Lunch ca 12

1 kg hösilage ute

Middag ca 15-16

2 kg hösilage inne
0.4 kg havre
Mineraler

Kväll ca 19-20

4 kg hösilage inne
1.2 kg lusernstrå
0.4 kg havre

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[countess]
0

har ett kallblodsto på 13 år hon får

morgon : 3 kilo hö , en näve muslie en halv dl minerblå och 5 dl lusernpellets oblött

lunch : 3 kilo hö

Kväll 4 kilo hö en näve muslie em halv dl miner blå och 5 dl lusern pellets oblött

lisette
0

oanalyserat hösilage. jag går på förra årets foderstat (då med analyserat hösilage) då fodret verkar vara lika bra som förra årets och kommer från samma åkrar. bonden tog ingen analys innan balarna rullades, därav att det inte blivit något.

stora hästen

4 kg morgon

2 kg middag

7 kg kväll

2 dl betfor

ponnyn

2 kg morgon

1 kg middag

4 kg kväll

WinterPrince
0

Nu har min häst flyttat in för längesen och jag har fått två fakturor på mängden hösilage han äter (de har fri tillgång och antal kilo per bal gånger antal balar per månad delas på hästarna). Räknade på det och han äter i snitt 17kg/dag. Får som sagt lite betfor och mineraler också.

Hästen är en 1-årig Welsh Cob hingst som bara går och skrotar i hagen (än så länge). Förväntat vuxenvikt är ungefär 500kg.

Alma-G
0

#8 Vilken hemsida? :)