Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 13646 ggr
LinaN
0

Luftstoppade sadlar?

Hur ofta behöver man pumpa om/fylla på luftsadlar?

någon som har koll på det?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cilla89a
0

ingen koll på det, men har hört att många har problem med dessa sadlar då dem "punkteras"

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Chestnut
0

Man bör kontrollera stoppningen minst en gång per år. Jag är inget fan av luftstoppningar, de ändrar sig för mkt med vädret…

Med vänliga hälsningar
Chess

Minetta
0

Det beror på om det är Flair eller Cair;

Flair - innebär att luftpanelerna är pumpbara. Går att tömma ur/fylla på allt efter behov.
Cair - innebär att det är fasta färdigpumpade luftputor. De går inte att tömma ur/fylla på.

Har själv en Cair (Bates caprilli momentum hoppsadel), har haft den i snart 2 år och inte haft ngra problem :)

Chestnut
1

#3 Nja.
CAIR går också att stoppa om. Skillnaden ligger främst i att cair är tunna paneler med luft närmast hästen och flair är helt luft.

Med vänliga hälsningar
Chess

Minetta
0

#4 jasså, det går i alla fall :o har alltid trott att det inte går med cair :P

poppysmarsvin
0

Har en dressyrsadel med Cair - fungerar perfekt!!!

ThunderClap
1

Jag har aldrig hört några utskrivna riktlinjer för hur ofta man bör kontrollera trycker i luften.

Men med tanke på att de nya CAIR systemet ifrån Wintec är väldigt välgjordt så har jag förstått det som att när det väll är pumpat så ändrar det sig inte utav sig självt i  första taget. Så ändras inte hästen så känns det onödigt att se över sadeln och ändra på den så länge den inte fått punktering skulle jag se det som.

Mangis
1

ÄLSKAR luftstoppade sadlar. De ska kollas mot hästen när hästen ändrar sig, d.v.s. oftare med unghäst och häst under omskolning än med äldre häst. Det jag hörde när jag köpte min var 3-4/ggr per år i början sedan upp till ett år. Vilket jag, skäms att säga det, inte gjort…

[Angel88]
0

En lufft stoppad sadel ändrar sig hela tiden, den krymper vd kyla och expanderar vid värme, som all annan lufft..

CelsiusT
0

Låter fruktansvärt urkasst ur hästens rygg-synvilkeln. En lyftstoppad sadel. Hur kan det vara bra?

Måste kolla upp hur det fungerar och om det verkligen är bra..

Medarbetare på westernridning.ifokus

ThunderClap
0

#9 Slog på det på wintec's hemsida och de påstår att vid -30 så ändras luftsstoppningen med 1%. Nu är det ifrån försäljarens hemsida, hur troligt det är, vet ej. Men om luft nu skulle krympa och bli större beroende på värme och kyla så borde det överlag reda sig självt eller ändras så pass drastiskt så att man inte skulle kunna ta sadeln ur sadelkammaren?

#10 Personligen är jag rätt tvivelaktig till belastningen ifrån luft jag med. Men har sett noll tester om hur belastningen faktiskt blir annat än ifrån tillverkare. Lustigt är att det däremot fortfarande i stort bara finns en tillverkare utav det, om det nu vore så väldigt bra, borde inte fler haka på är min tanke.

LinaN
0

Jag har läst en superlång tråd på buke där det diskuterades om just luftstoppningens negativa inverkan för att en enda häst hade fått kissing spines eller rättare sagt det uppdagades när hästen hade en wintec-sadel med luftstoppning… det vart en massa tjaffs och sådär men det som kom fram till var väl mestadels att flairen är mer rörlig medan cairen är med stabil.

men att sadeln skulle skifta massor med temperaturändringarna har jag svårt att tro det skulle påverka hästen i samma utsträckning som att ullstoppningen påverkas en massa i kallt eller varmt väder. den förändringen som är mellan rumstempererad ull och varm/kall ull är försumbar, även vikt på luft och luftens expansion i värme resp kyla är minimal, samtidigt så om värmen/kylan nu skulle påverka sadelns luftstoppning påverkar den även själva "blåsan" som luften är i samt sadelns yttersta lager.

nackdelen med syntetmaterial är ju att de inte lever och andas på samma sätt som lädersadlar med naturstoppning, men samtidigt så tror ajg att en mix, säg syntetytterhölje med ullstoppning skulle bli sämre för att ullen inuti inte kan andas och expandera i samma utsträckning som den skulle gjort i en lädersadel tex.

ThunderClap
0

#12 Wintec gör ju även Bates med luft. Så finns lädersadlar med luftstoppning.

LinaN
0

#13 jo det förståss, men min fundering kvarstår… det är ju som när jag syr mina kläder, jag syr inte naturfibrer med polytråd och tvärt om… dvs polytyger med naturtråd… men det är min personliga fundering/mening.

Mangis
0

Angående densiteten på luft vid olika temperaturer:

http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp

Tabell 2.    Några exempel på luftens densitet [kg/m³] från Fukthandboken.

Temperatur

°C

Densitet vid olika relativ fuktighet

(torr luft)

RF = 0

kg/m³

Luftens densitet vid

RF = 50 %

kg/m³

Luftens densitet vid RF = 100 %

kg/m³

-20

1,3942

1,3939

1,3936

-10

1,3412

1,3405

1,3399

0

1,2921

1,2906

1,2891

+10

1,2464

1,2436

1,2407

+20

1,2039

1,1987

1,1934

Vid beräkningar sätts i allmänhet luftens densitet till ? = 1,25 kg/m³. RF= relativ fuktighet, se definition nedan.

Denna tabell visar att viktskillnaden vid en liter (en kudde innehåller inte mer än en liter luft i min Flair, uppskattat efter att jag sett den med egna ögon) är ca 0,2 g vid en temperaturskillnad på 40 grader. Så visst komprimeras luften vid kyla men vi får ju inte glömma att kuddarna ligger närmast hästen och behåller därför inte någon temperatur på -20 ens om man skulle få för sig att förvara sadeln i utomhustemperaturen. Jag är som sagt nöjd med min luftsadel, som är en Appaloosa Golden Star med luftstoppning.

Mustang syr in Flair i sadlar (fixade min), och det finns flera sadelmakare runt om i världen som gör det. Eftersom luften/plasten ligger i lädret så kommer inte syntetmaterialet påverka lädret i alla fall.

LinaN
0

#15 jätteintressant! :D och du har eväldigt bra poäng där, även om det är massor minus ute så värmer ju hästen upp luften genom ryggen. Det säger ju egentligen sig själv :D

man vet ju har varm o go man blir om rumpan när man rider barbacka ju :D

Mangis
0

:-P

Peppe
0

#15 tack att jag slapp skriva allt det där =)

har 2 "luftsadlar", båda Bates

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~