Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 6092 ggr
Valkyrie
1

galoppfattningar

Hej. Jag ska ev tävla dressyr på ridskolan om ngr helger men vet inte vilket program jag ska tävla i av l:b eller c, vill ju ha det som jag lättast kommer ihåg och lättast att träna in. C verkar ju så svårt och krångligt så tror det blir B.

Sen undrar jag om någon har tips på galoppfattning, går så dåligt när jag ska fatta galopp.

Tacksam för svar

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Flytta uterskänkel lite gran(då när man rider dressyr ska de va osynligt) bara ytter och tryck tills hästen börjar galoppera.

Och förkök att få hästen att lyssna på dig innan in börjar med galoppen på vanlig lektion.

Stana på medlelinien från skritt och lyssnar den inte så bra så skulle jag ryggat.Och samma sak när du ska göra de från traven.Få hästen uppärksam.Och sen så brukar jag lägga på spöt för att göra skänkeln tydlig för då lyssnar hästen uppmärksamare på skänkeln. Va ganska hård mot hästen utan att göra något brutalt.Som att bli hårdare i handen utan sitt tillbaka men sätet och men skänkeln är viktig så en gång kan man lägga på spöt för att den ska bli mer uppmärksammad.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Valkyrie
0

Jag fattar verkligen ingenting :( har lust att bara skita i allt, rider ändå så dåligt… tack ändå

Rest in peace Valkyrie!

halludu
0

Jag har också mycket problem med galoppen! Men jag håller på att träna för fullt. När det gäller dressyr så ska fattningen synas så lite som möjligt. Alltså flytta endast bak ytter skänklen. Sen ska man också tänka på när man fattar galoppen. Jag är själv osäker på vilket ben man ska fatta. Men tror det är ytterbakben som ska vara underhästen vid fattningen.

Jag tycker du ska ta L:C1 den har jag tävlar och jag har jätte svårt för dressyr, men tyckte den var ganska lätt ändå! Ett tips är att "spring" runt på en matta för att lära dig programmet! : )

Valkyrie
0

3# känns bra att få veta att man inte är ensam.

vilket ben ska vara fram?

L:c1 verkade så svårt ock krångligt att komma ihåg. vad gör man om man glömmer bort programmet eller rider fel?

I L:B är det väl formkrav, hur ska jag veta om jag rider i form eller ej?

Rest in peace Valkyrie!

halludu
0

#4 Ohh, jag är jätte dålig på vilket ben som ska vara fram, men vet att min tränare bruka säga att jag ska rida lätt och fatta galoppen när jag sätter mig ner. (Dock kan man ju inte rida lätt i dressyren x) ) Så det är väl något man får lära sig! :P 

Om du rider fel får du poängavdrag tror jag, vet faktist inte xD. Men när jag tävlade LättC:1 så var det en som glömde bort två volter och hon kom 6:a ändå. Så det var ju rätt bra!

Formfrågan kan jag inte svara på, form är något som man lär sig genom känsla. Inget jag kan förklara! :P

kaka1234567
0

I höger varv ska hästens högtaben gå fram lite mer och tvätr om i vänster.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
0

Man får poängavdrag för fel väg, tredje gången man rider fel väg blir man utesluten. Hästens form ger poäng i alla klasser, även lätt C, men lätt B är betydligt svårare än lätt C. I lätt B är det inte bara vägarna som är viktiga, utan du ska också kunna styra hästens steglängd i både trav och galopp. Det är svårt att åstadkomma om du inte lärt dig att rida hästen i form ännu.

I höger galopp "leder" hästens högra framben, i vänster galopp är det vänster framben. Men jag har för mig att den börjar galoppera med ytter bak.

Hur man fattar galopp finns det olika teorier om. Det viktiga är att hästen sä mjuk i innersidan vid fattningen, annars fattar den fel.

Alma-G
0

Innerbenet ska du ta fram, och ditt ytterben bak. Så osynligt som möjligt ;)

niare
1

jag skulle säga att testa L:C övning ger ju färdighet :) jag har tävlat några ggr men har aldrig placerat mig utan rider för att lära mig.

L:B har mkt krav på sitsen, hållningen, utförande ja där rälnas så mkt mer. man ska kunna se riktigt på ökningar mm.

CelsiusT
0

Vid höger galopp så ska hästens högra ben "leda". Man kan tänka sig att man ska "peta" iväg frambenet med sitt egna ben. Alltså höger galopp=ditt högra ben lite fram i fattningen.

MEN en galoppfattning kommer alltid bakifrån så det är viktigt att lägga vikten på motsatta sittben och gärna lägga bak den skänkeln.

Höger galopp= ditt högra ben fram, vikten på motsatta sittben + ben ngt bak.

Medarbetare på westernridning.ifokus

poppysmarsvin
0

Inte ska du ge upp!! Alla "är barn" i början, och du ska nog inte tänka att du ska lyckas super första gången. Det är ren och skär träning! Ett Lätt C-program är precis som du själv varit inne på inte lika "strängt" vad gäller hästens form, utan är mer inriktat på dig som ryttare vid bedömningen. Din sits är viktigast faktiskt. Med det menar jag att du sitter rakt i sadeln (inte "tynger ner" åt höger eller vänster). Tänk att din ryggrad ska "toucha" hästens ryggrad ifall det var möjligt att dra ut din Glad. Du ska tydligt kunna känna dina egna sittben genom rumpan mot sadeln. Du kan testa utan häst faktiskt genom att sätta dig grensle över en stol och lyfta upp benen (utan att ramla bakåt…) de "ben" som du känner - ett i varje skinka - är dina sittben.

För att kunna lyckas bra  med en galoppfattning så behöver du egentligen två saker: God kroppskontroll på dig själv och en lydig häst! En del hästar försöker gissa vad deras ryttare önskar, och är lätta att fatta galopp på. Andra är lite lata eller ovilliga att bry sig och är naturligtvis betydligt svårare att fatta galopp på då.

Galoppfattningen börjar egentligen just i din sits. Om du rider i vänster varv kan du tänka att du flyttar fram ditt vänstra sittben (allstå "benet" i vänster skinka på dig själv) en liten aning framåt samtidigt som du lägger lite mer tyngd just på detta sittben. Du kan "hjälpa till" med att hålla din yttre skänkel (i vänster varv blir ytterskänkeln ditt högra ben) mot hästens sida och "hålla emot" lite. Din innerskänkel (i vänster varv blir det ditt vänstra ben) flyttar du fram ett par-tre centimeter och driver lite extra med den. Du måste dessutom vara mjuk i handen så du inte rycker tag av misstag i tyglarna när hästen börjar galoppera. När du gör detta så SITT ner i traven så har du lättare att hålla koll på din egen kropp.

Lycka till!!!!

CelsiusT
0

#11 Menar du att du vid vänster galopp-fattning lägger vikten på vänster sittben?? Hur är tanken att det ska påverka hästen för att hjälpa den in i galopp? Galopp startar inte i frambenet utan i bakbenet och den måste då ha bakbenet under sig, det hjälper man till med genom att lägga vikten på motsatt sittben (vid vänster galopp lägge rman vikten på höger sittben).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Tovab]
0

Sitt ner. Är du i höger varv så ska du flytta höger höft lite framåt och tryck till lite lätt med höger skänkel. (det syns ingenting och man får jättebra poäng)

Det där med formen är precis som vanligt. När den går i form trampar den under sig (det känner du) och höjer upp ryggen. Sen efter du har fått fram den söker den sig ner på bettet :)

Precis som när du rider i vanliga fall ;)

lisette
0

har du problem med dina galoppfattnignar tycker jag faktiskt du ska be din ridlärare om hjälp! det är mycket lättare att få det visat för sig än skrivet. ;)

lycka till på tävlingen! :D

Valkyrie
0

Jag vet när man är i rätt galopp och så, men galoppfattningarna är problemet.

Jag sitter ner men det tar ett tag innan hästen fattar så det blir lätt väldigt skumpig och man har inte finaste sitsen precis…

Rest in peace Valkyrie!

[Tovab]
0

#15 Blir det så att hästen springer/tar lång tid på sig att komma in i galoppen så lyssnar den inte på dig. Har du nån tränare som du rider för? Hur ofta rider du för tränaren isf?

Valkyrie
0

ja exakt så är det, att den vara springer. jag rider på ridskola :/ visst hästar funkar det på , min fd hyrhäst går jättebra men vissa bara springer.

Rest in peace Valkyrie!

Gronstedt
0

#17: Hästar är olika och ridskolehästar är inte alltid de mest känsliga Flört. Jobba på att ha hästen riktigt mjuk på framridningen, så blir fattningen lättare när det är dags. Om det är en häst som gärna springer iväg i stället för att fatta, så håll stadigt stöd i tyglarna, främst yttertygeln, i fattningen. Be instruktören att få träna galoppfattningar de gånger som är kvar före tävlingen!