Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 577 ggr
Midlingur
0

Är jag galen?

Jag har dösvårt att hitta medryttare confused.gif Innan blev jag nerringd och fick ha kölista, men nu? Inget. Jag tror att jag är för petig, det kanske skrämmer bort många? Hursomhelst, det frågan handlar om är att min ponny bör motioneras 1-2 dagar mer i veckan än vad jag hinner med just nu. Så nyss kom jag på den galna (???) idén att jag ska betala någon för att promenera honom 1-2 dagar i veckan. Vad tycker ni? Är jag tokig? Vi har en tjej som bor inne i byn som kommer cyklandes som ett skott bara för att få rida, köra och hjälpa till i stallet, funderar på att fråga henne. Påminner så mycket om mig själv när jag var i den åldern wub.gif , så jag känner att jag gärna vill bidra till hennes "hästsparande" (om hon nu sparar till det). blush.gif Vad tycker ni är lämpligt att betala? Jag funderade på 50:- promenaden, minst 60 minuter. Är det snålt? Till sommaren, då jag kommer jobba heltid kan hon lätt få gå 4 promenader i veckan, men då tänkte jag erbjuda henne mer pengar (lite som ett sommarjobb).

Alla tankar uppskattas!

steffy
0

det tycker jag verkar en bra ide.

Snuttan
0

Jag tycker det låter som en mkt bra idé, både för dig & din häst och för henne om hon är intresserad :)

lisette
0

men om tjejen nu kommer som ett skott, varför då betala henne? 

vill hon hjälpa dig utan betalning så kan du ju ge henne pengar då och då, det uppskattas säkert av henne.

hur gammal är hon?

Snuttan
0

Jag tycker det blir mer seriöst ifrån Mildingur att betala henne.

Är annars en lätt unyttjing utav ett barns/ungdoms intresse/kärlek för hästar skulle jag helt klart säga.

lisette
0

har aldrig behövt betala för att sköta andras hästar, eller fått betalat.  finns det inte i min värld att jag skulle vilja ha betalt för att rida…

som jag frågade, hur gammal är tjejen? hon kanske uppskattar ridgrejor, borstar osv istället för betalning?

när jag red shettis så fick vi en bit choklad varje gång vi hade varit där (7 dagar i veckan typ) och det uppskattade vi. vi var där inte för godisets skull utan för hästarna…

Midlingur
0

#5 Hon är snart 15. Tror hon uppskattar pengar faktiskt, som hon kan lägga på kläder eller ridlektioner t.ex. Kanske spara till en s.k sommarhäst. Jag vill ha en person som kommer i ur och skur, och detta tror jag att hon gjort gratis, men det känns ändå som att utnyttja någon om personen gör det gratis. Det finns betydligt roligare saker än att gå ut och gå med en minishettis 2 dagar i veckan :-P

Snuttan
0

Fast Lisette, denna tjej ska ju inte få rida, utan bara gå promenader.

Och det är väll bättre med pengar där hon kan välja att spendera dem på vad hon vill, istället för gåvor? Är ju ibland svårt även att ge saker som personen behöver eller vilj ha.

En ungdom som blir betalt för en tjänst tar ju promenaderna mer på allvar och tröttnar inte lika lätt.

lisette
0

jag tycker att allt har förändrats, det var inte snack om att betala folk för att sköta ens hästar när jag var liten… :S

men det är en bra ide mildingur!

Snuttan
0

Klart tider förändras… ;)

Midlingur
0

#8 Jag håller med om att allt förändras, men denna tjej är faktiskt av den "gamla skolan", hon kommer i ur och skur även för bara pyssel. MEN! En annan av inackorderingarna (har flyttat nu) har utnyttjat detta. Så jag vill ge henne en liten peng.