Vilken storlek på häst för mig?
Jag vet att man måste räkna med kroppsbyggnad och muskler och liknanade, men om vi räknar en normal kraftig ridhäst, vilken storlek bör jag ha ungefär då?
Kan jag rida typ D-ponny eller welsh cob?
Jag är 158 lång och väger 50 kg.
Ja, D-ponnyer är absolut inga problem! Inte C-heller, och jag kan mycket väl tänka mig att du kan rida många B-ponnyer också.
Jag är samma längd som dig och i samma viktklass, några få kg lättare. En shettis har jag sagt nej till att rida en gång när en föreslog det, men annars går nog det mesta bra.
Och när det gäller stora shettisar är det väl längden som sätter stopp, vikten tror jag inte är några problem.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
En Welsh Cob klarar lätt av dig!
Jag har själv en Welsh Cob. Jag är 176cm lång och väger ca 75-80kg.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Du måste prova dig fram.
Jag är 164 cm ca och min ponny är 132 cm. Lite lång men ser ej för dumt ut. Men behöver ju gå ner lite i vikt =)
Du kan se bra ut på ex en bponny men inte på en -c ponny. Det är allt hur hästen är byggd med mera.
Prova och prova., tog flera år innan jag hittade min drömhäst.

D-ponny passar nog bra. Jag är själv 156 cm lång och väger 47 kg, har ett russ som är 134 cm. Han är kanske i minsta laget så en d-ponny hade nog varit perfekt.
Skynda långsamt så går det fortare.

Har du tänkt köpa häst eller undrar du bara allmänt vilken storlek du kan rida? =)
ska du köpa undrar jag även din ålder =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag är ca 158cm väger ca 50kg. Jag har en häst på 165 som jag ser ganska liten ut på enligt dom flesta, men jag har inga problem att hantera och rida honom men tycker endå att han är i största laget. Har även en häst på 150-155cm och hon är perfekt. Vi passar perfekt ihop både propotionerligt och funktionsmässigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#5 undra bara allmänt ;)
Jag har en medryttar häst som jag ev ska ta på foder så kommer nog inte bli någon ny häst inom den närmsta framtiden ;)
Min medryttar häst är på ca 1.50 å det ser bra ut ihop, så det e lungt på den fronten ;)
Dock ska jag gå ner i vikt lite så jag kommer till min normal vikt igen, blev sjuk å sängliggande i ca 1 år, å ja, musklerna tog rejält med stryck då :(
#6 ju större häst ju snällare verkar dom vara ren generellt ;P
red en bjäsa på ca 1.70-1.80 förut, snacka tanig pigme jag var på den hästen, dock var han skit snäll å lyssnade så snällt, men vilken fart han hade haha XD
Håller inte med #1. Jag är 1.55 och är förs tor för b & c-ponnyer

#8 Beror nog lite på ens kroppsbyggnad. Har man riktiga "dressyrben" så är det såklart svårare att rida ponny än om man som jag har ganska korta ben.
Skynda långsamt så går det fortare.
#8 Ja, benen spelar stor roll. Jag har, som #9 sa, dressyrben och jag kan typ bara rida d-ponnyer för det. Jag är 170 cm lång och väger 52.

ja som de sa så har det väldig stor betydelse!
ja är 160 cm och kan rida med världens dressyrben och nästan se förstor ut för en d-ponny, jag väger 50 kg (inte tjock, har väldigt mycket muskler ;) ) men kan nästan se liten ut på en d-ponny om jag har korta hoppläder :P
men ser oftast bra ut på d-ponnysar ;) på bilden ser jag jätte fet ut och har korta hoppläder ;) :P
(ser hemsk ut)
#11 Ja, verkligen, jättefet. Not. 
#8 Det var det dummaste jag hört
, du skulle passa perfekt på en b-ponny
. Jag är 1 dm längre än du och kan rida min maxade b-ponny utan att det ser för hemskt ut!
Jag är 158 cm, och hade aldrig fått för mig att rida c-ponny i dagsläget, men det beror helt och hållet på min vikt. Jag är helt enkelt för tung, även om jag är lagom lång.
Däremot tror jag att du TS passat på allt mellan c-ponny till mindre storhäst. Sen beror det ju på hur hästen är uppbyggd.
Jag är 169,5 lång och vikten pendlar mellan 58- 62kg…
min häst är 152 cm hög
Min kompis retar mig för att jag rider ett sto på 135 cm när jag själv är 175 cm. Men det rör sig ju om en islandshäst så det är okej… ;)

16# tycker nästan inte att vikten spelar roll, längden är ju också viktig för hästens balsans.
hur mycket klarar en 20 åring typ halvblod på 155 cm tror ni?
Jag är 168 och vill inte säga vad jag väger.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!