Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 3933 ggr
Zadeira
0

Låsta hagar?

Idag var jag in om 4H-gården som ligger 300 meter från stallet, och såg att de har sina hästhagar låsta med hänglås.

Har ni låsta hagar? Känner ni nån som har det och varför i såfall?

Kan tänka att det är ett bra sätt att minimera att nån utomstående går in i hagen eller "ska förstöra" och öppnar grinden och släpper ut hästarna, men har aldrig upplevt såna problem själv.

Lorita
0

Jag kan tänka mig att en 4H gård har problem med bran som springer ut och in i hagarna.

Själv försöker jag har dubla grindar så man måste släppa ut dom två gånger om dom ska komma lösa.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zadeira
0

#1, jag tänkte inte så långt att det kan vara pga barnen ;)

Cilla89a
0

Nope, varken har eller har sett det hos någon faktiskt.
På 4H gården jag var på mycket när jag var liten (numera nedlagd), hade dem inga hänglås på hästhagen.
Men jag tror helt klart det är som Lorita säger, att dem inte vill att barnen ska kunna gå in i hagen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Det finns ju "extremfall" där folk låser sina hagar då de har hästar som är dyraq (har dock inte sett något sådant i sverige). Men på en 4H gård är det nog barnen man vill hålla ute :)

Hakuna matata!

JenD
0

Vi hade kedjor med hänglås på vissa hagar när jag jobbade i travstall, dock aldrig låsta eftersom det var inhängnat område med vakt på natten..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

lisette
0

men vad ska ett hängelås hjälpa egentligen? vill man som tjuv åt en häst som går bakom vanligt elrep/tråd etc så kan man ta en sax…

Gronstedt
0

… och inte är det så svårt att krypa under en tråd heller, om man vill in och ställa till ofog.

Elshira
0

#6 Dom staket jag sett som haft hänglås har varit typ 2m höga gunnebo eller liknande. Sedan kanske man har trästaket (eller som oss trä 3 plankor + el) vilket inte går att få upp helt ljudlöst på någon minut~

Don efter person kan man väll säga =)

Hakuna matata!

HannaT
0

Ja, sommarhagen håller vi låst.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

JenD
0

Håller med andra, hage med eltrådar/band eller liknande finns det ju ingen anledning att låsa men dom hagar jag sett har det varit staket av metallrör som har haft lås och kedja.. Vill man ha lås på hagen väljer man väl inte elband Obestämd

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Zadeira
0

#8, det är i detta fallet helt vanliga staket med träslanor och elrep innanför, alltså inga superstaket direkt utan fullt möjliga att krypa under…

Det måste i detta fallet ju vara för att barnen inte ska springa in och ut hur som helst…

AusaBausa
0

Inga lås i mina hagar o har aldrig sett det heller..var med på 4H gård (Höör/Hörby??) som liten o där fanns inga hänglås i hagarna där..liksom det som var tanken att kunna umgås naturligt med djuren..

Elshira
0

#11 Jag tror inte (i första hand) det är för att de inte ska gå in till hästarna (vilket dom inte heller bör göra då det kan hända man kommer ivägen i större flockar och ett barn kanske inte kan hantera situationen), sedan för att de inte ska bli några rymmlingar pga att grinden inte stängs osv!

Hakuna matata!

HannaT
0

Det finns faktiskt 0folk som "snor" hästar också. Till våran sommarhage kan man lätt köra en transport och sedan hämta valfri häst, eftersom det inte finns mycket hus och människor runt om. Därför känns det skönt att ha hagen låst.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Silenos
0

Om man ska ha hagen låst, som skydd mot hästtjuvar , vet jag inte om det hjälper. När några shetlandsponnyer stals i Umeå för fem år sedan, hade tjuvarna klippt av elbanden och gjort en egen utgång.

På det andra stället i Umeå där ponnyer stals, togs hästarna ur stallet på natten. Stallet låg alldeles brevid bostadshuset.  

MIna hästar stals ur hage nattetid, alldeles intill flera bostadshus.

fridak
0

4h-gården i stan har lås på sina hagar. jag tror det är för att idiotsaker inte ska hända såsom tjuvridning eller lössläppta hästar.

Zadeira
0

#15, det är min tanke också, att i en vanlig hage med elband och träslanor kan man ju stjäla hästar oavsett lås på grinden eller ej, även om det är lite mer jobb. Men vill de verkligen ha en häst så tar de sig den extra tiden. Plus att hänglås knappast är det bästa låset direkt, ha med en avbitartång bara.

Däremot har vi låst stallet på natten, så där kan de inte ta några hästar ifrån iallafall.

Linnea
0

#17 Är det tillåtet numera att låsa stall? Det var det inte förut iaf. Pga brandrisk, är det låst kan ingen utom nyckelinnehavaren få ut hästarna.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

#18 det är säkert tillåtet, för många stora stall är låsta på natten ofta har brandkåren en nyckel till stallet då.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linnea
0

#19 Ja då går det nog bra, bara man inte glömmer ge dom en nyckel..

Skynda långsamt så går det fortare.

lisette
0

man kan nog komma in i ett stall om man har en vass yxa. ;)

Zadeira
0

Det enda som möjligtvis är problemet med låsta stalldörrar är väl att om första man på plats inte har nyckel kan de inte börja ta ut hästar ifall branden inte tagit sig ännu.

friskus
0

Vet en del bönder som har lås pga att de inte vill att någon ska kunna släppa ut korna så lätt. Men ser ingen större nytta med det om någon verkligen vill stjäla ett djur. Då gör de nog sönder trådarna brevid.