sadelutprovare!
hur mycket kostar en sadelutprovare?
ska man ta me3d sadlar?
hur funkar de? :P
allt från 400- 2500kr +- sadel pengar…

#1 okej, typ 800 sen 8000? :P
Undrar också hur det fungerar :)
När min sadelutprovare bestämde vi ridhus och tid. Sen tog hon med sadlar då hon redan visste vilken häst jag hade och hur hans rygg såg ut. Sen la hon på massa olika sadlar och förklarade och visade hur allt fungarar. Sen fick jag prova och känna vad jag tyckte. Vet inte vad hon tog då hästägaren betalade är bara fodervärd:P

#4 det ska jag med bli och jag är både hopp och dressyr tävlings intresserad, och den ponnyn jag vill ha har bara en hoppsadel och tänkte köpa en dressyrsadel men måste ju prova ut den :P därför frågar jag dehär :P

kostar mellan 500-1000 kr att prova ut sadel, oftast så kommer en sadelutprovare till ens stall om man har vettig ridmöjlighet på ridbana/ridhus, annars får man köra iväg till sadelutprovaren eller bestämma tid på någon anläggning där det finns ridmöjlighet på ridbana/ridhus.
oftast så har sadelutprovaren en hel hög med sadlar av olika märken, allt ifrån nya till begagnade, kan också vara så att man kanske redan har en egen sadel som man vill att sadelutprovaren kollar så den passar.
hos den sadelutprovaren jag har så ingår körning, utprovning och tillpassning(justering i stoppning, bomvidd) vid köp utav ny sadel, annars tar han 750 kr för körning och utprovning, och sedan får man själv stå för tillpassningen, om sadeln behöver justeras i stoppning eller bomvidd, kostar ett par tusenlappar beroende på vad som behöver göras.
ett sadelköp är svårt att planera hur mycket det kommer kostar, finns allt ifrån begagnade sadlar för ett par tusenlappar upp till nya för 35.000 kr, beror helt på man vill ha för kvalite på sadeln.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#6 Men man kan alltså bestämma prisklass på sadeln innan? Eller kommer h*n med olika alternativ? :)
# 7 Du kan ju givetvis säga att du har en budget och jag tror nog att om sadelmakaren har ett gäng sadlar så kan du få något bra mellan 5-10 000 kr begagnat och 5-15 000 för nya (eller mer givetvis). Visst kan det hända att de inte har någon hemma som passar, då får man väll åka till någon annan, men oftast kan man stoppa om de flesta så de passar bara bomvidden och övrigt är bra.
Hakuna matata!

#7 oftast så frågar sadelutprovaren hur mycket pengar man har att röra sig med, och var taket går för hur mycket pengar man kan/vill lägga på sadelköpet, så sadelutprovaren vet vad denna ska ta med för sadlar.
ju mer pengar man kan lägga på sadel, ju större utbud har man att välja mellan, sen beror det även på hur hästen ser ut över ryggen, vissa är väldigt svåra att hitta sadel till.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Alla sadelmakare har inte sadlar med sig. Ibland får man själv ta hem några sadlar som man funderar på och så kommer sadelutprovaren och provar vilken som passar och då vet man vilken man ska köpa. Alla sadelutprovare är inte återförsäljare eller säljer vidare gamla sadlar så då får man fixa sadlar själv. Sådana sadelmakare brukar dock ha annorlunda prissättning på utprovning.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 & #9 Okej, tack för svaren :)

Jag skulle rekommendera att säga till sadelutprovaren som har med sig sadlar vad din budget är om du har ont om pengar, då kan utprovaren bättre välja vad den ska ta med, är lätt att det drar iväg på pengarna när det kommer till sadelköp…

jag hade sadelprovare ute, och hon tog ingenting.. inte ens körning, och inget köpkrav. så det är ju olika.
Den sadelutprovare jag har använt kör runt i hela Sverige i stort sett, tar alltså med sig en hel del sadlar när hon åker och tar flera hästägare under några dagar när hon är ute. Det var några hundralappar det kostade för provningen, om man inte köpte sadel. Köpte man en sadel av henne betalade man bara sadeln. Hon kom ju då ut till stallet.
Men det varierar ju med hur det fungerar och vad de kostar, det bästa är ju att ringa de som finns i trakten och höra. Och så bör du ju tala om på ett ungefär vad du är ute efter och vilken budget du har om den är begränsad.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst