hjälp att passa in sele?
är inne på att köpa ny sele till min ponny och jag vill gärna ha hjälp med att passa in den. vill inte köpa en sele som kostar mer än 2000:- så det begränsar ju urvalet lite.
finns det någon som vet vem som provar ut selar (och säljer) i skåne?
Prata med en lokal körklubb. I skåne finns Skånska körsällskapet och Kullasällskapet för Körning vad jag vet. De kan säkert hjälpa dig med vad du ska tänka på.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Din sadelmakare/sadelutprovare kanske även är insatt i selar? Min far (sadelmakare/utprovare) är även kunnig och utbildad på selar så han är utprovare även för sådant. Tror dom fleta utbildade sadelutprovare även provar ut selar.
Har inga namn i dina trakter dock.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har ni ingen travbutik i närheten? De borde ha koll på selar och hur de ska passa. :)
#3 Kommer dom ut å kollar på hästen då?
Medarbetare på westernridning.ifokus
4: Det vet jag inte, beror väl på ställe?
Man kan ju fråga. :)

#2 frågan är ju sen om de saluför selar.
#3 nu vill jag ju inte ha en travsele,. annars hade jag haft min pappa till hjälp där.

här har du bra billiga selar. (sen kan ju alltid "bra" diskuteras, ingenting för en elitkust t ex! men dom har iaf allt det viktiga som du verkligen bör ha som jag tog upp i zabbios tråd)
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewCat&catId=18
finns iaf 3 st du borde kunna vara intresserad av här =) (Berta, Economic, Pfiff)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#7 berta har jag kollat på, men den finns inte i rätt storlek har jag för mig. han är ju lite konstig i kroppen o frågan är om man inte behöver ett hopplock av olika storlekar för att få en bra sele till honom.

#8 lämna till en sadelmakare =) en kompis köpte pfiffselen och fick korta bakselen ganska mycket.

ja det kan man klart göra. =)
har hittat någon som säljer berta selen bara en bit ifrån mig, men om de tar hem den o den inte passar så får man ju hoppas de kan skicka tillbaks den till driveout igen.

#10 ändå om jag vore du skulle jag lägga nån extra hundring för att få pfiffen… men det är ju jag det =)

varför? vad ser du för fördelar med pfiffen jämfört med bertan? draglinorna är ställbara i båda ändar på bertan, sedan är pfiffen nylonförstärkt. men annars ser jag ingen skillnad.

#12 det är väl inget större fel på bertan, som sagt en bra sele till bra pris. men jag tycker det är värt att lägga 250 kr för att få en bättre baksele, bättre nackrem på bröstan och snyggare däckel… men det är jag det =)

nej jag håller med dig där, men jag undrade om det fanns någon annan anledning som jag inte såg… tycker bara det är tråkigt att pfiffselen inte finns i brunt eller london. =)
Jag har bertan, tycker den är supersmidig och lätt och passar super på min tunnare B-ponny på 108cm :) Blir en inkörningssele, köper en kraftigare sen när det är dax att börja tävla. En dålig bild på däckeln är vad jag har, påväg in till stallet efter tömkörning..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Har förresten även haft selen på en rejäl kraftig shettis (ardenner i miniformat ;)) och den passade lika bra där :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
OT - Kollade på Bertan innan jag beställde min..tyckte att den (och ursäkta men även modellponnyn på bild, kanske vinkeln och säkert utklippningen) såg rent förskräckligt ful, oproportionerlig och dålig ut. Det förvånade mig med tanke på de andra selarna. Men de kanske bara hade en väldigt dålig produktbild?
#15 Har du en bättre bild med den selen på din ponny för jag hade gärna sett hur den egentligen ser ut :)
Nu har jag ju beställt, och den fanns inte i ''min'' storlek, men det hade varit kul att se hur mycket den skiljer sig från produktbilden :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har tyvärr ingen annan, kan försöka ta någon men det kan ta ett tag, har bara haft selen i några veckor och har sällan med någon fotograf ,och hästen är inget duktig på att stå stilla ;) Kanske åker lite pulka i helgen och då kan jag försöka få mamma att ta kort!
Och som du säger, det är en väldigt dålig produktbild. Tror nästan att dom har haft svart sele på hästen men i datorn målat selen brun! :s
#18 ok, men ser fram emot ett kort nån gång :P
Tog ett par kort idag, ska lägga in dom i datorn nu så kan jag lägga upp en sen :p
Här kommer bilden. Fördelarna med den är att den är smidig, enkel och väger nästan ingenting. Bröstan är lagom bred, många har för breda på små hästar så den ligger och trycker på strupen. Nackdelar: Bakselen skulle behöva vara rejälare, och draglinorna som följer med är för korta.
Allt är från DriveOut utom tränset (huvudlaget som var med var för litet) och selunderlägget.
På bilden används inte draglinorna utan dom ligger genom bakselefästet och över ryggen..
okey! Ser ju mycket vettigare ut där!
Btw vad gör man med för korta draglinor? Känns som att de jag fick med till Solons sele är väl korta, men kan ju inte testa än innan han spänns för vagnen :) Kan man köpa exta draglinor någonstans som passar i selen?

finns draglinor på hööks tex. sen kan man göra egna.
Hööks har väl ändå inte draglinor?
#22 - Jag kommer köpa nya, blir nog svårt eftersom draglinorna är smalare än "normala" varianter..

nej förlåt, hööks har inte, men börjes har!
Ja det vet jag :)