Stora ston & små hingstar
Många har ju en shettis som sällskap till sin stora häst. Finns det nån risk att ha en shettishingst (eller annan liten ponny) tillsammans med ett storhäststo när hon är brunstig? Jag menar om hon kan "huka ner sig" eller om han kan "hoppa upp" så att hon blir dräktig? Dum fråga kanske, men har funderat på det ett tag, om det spelar nån roll om "sällskapsponnyn" är hingst eller valack..

Ja, det har ju många skrivit om hur dom iaf hittar på hur dom ska göra. Tycker nog att det ska vara en valack isf om du har ett stort sto.

Jag hade Mirre gående med en hingst och tre valacker i sommras. Hon sa ifrån med en gång genom att sparka när hingsten blev för närgången. Däremot försökte hingsten betäcka mitt russ, fast det var väl mer dominans relaterat…
Hingsten var ca. 120 cm och hon är 151 cm. känns inte riktigt som att han skulle nå upp så bra…
fast det är klart att hästar kan hitta på dom mest konstiga sätt iblend. skulle inte riskera det iaf…

Har hört historier om ston som har ställt sig i diken för att kunna betäckas av hingsten osv osv alla sätt är bra utom dom dåliga. *ler*
Jag har hört historier om hur små shettishingstar kommer upp på stor-häst ston.. Tex att stoet lägger sig ner, ställer sig i ett dike…
Jag tror mkt väll att hingsten du hade, Milli, skulle kunna nå upp..
Finns ju en del shettis-nordsvensk eller shettis-halvblods-korsnigar… Och där är skillnaden markant större…
Vi har ju en liten b-ponny där travhästen står, är ca 155-160cm, nu är han inte hingst, utan valack, men skulle han vilja komma upp på henne och hon vore brunstig och hjälpte till skulle de, trots platt hage, mkt väll kunna komma upp, jäller bara att hon sänker baken ju.

hade nog inte riskerat det… dels kan hingsten bli skadad och dels kan ett oönskat föl bli till…
grannas shettishingst chico gick med tre travarston. de tyckte han var pest och pina. när de brunstade hade han inte lätt, han försökte hela tiden. men de ville inte. en dag hittade de honom i hagen, med huvudet insparkat - ett av stona hade tröttnat på honom..
i somras gick brago (när han var hingst) med ett haflingersto, de tog bort henne när hon började brunsta. sedan var hon iväg på betäckning och när hon kom tillbaks så var det lugnt igen i hagen.

#4 när man såg dom så såg det ganska omöjligt för honom att komma upp, men visst ingenting är omöjligt. Som tur var så vill inte min pålle ha några föl med den hingsten iaf ;)
Fast brunstade hon någon gång då..?
Jag skulle aldrig lita på att ett sto inte skulle vilja bli betäckt när hon brunstar, då bryr hon sig sällan om vem det faktiskt är som betäcker henne är min erfarenhet, utan hon är mest intresserad utav att bli betäckt…

#7# Precis! Det är skillnad på ett sto om den brunstar eller inte.
Japp, vad duktiga vi är ;) - Kommer överäns riktigt bra den här helgen :p.
Min erfarenhet och böcker och liknande säger att inte många ston alls låter hingsten komma alltför nära när de inte brunstar, utan då får han passa sig för att inte bli kickad, medans om hon brunstar så kan hon i nödfall tom låta ett annat sto eller valack hoppa upp ;) - Allt är bätte än inget är slutsatsen när man brunstar… 

#9# Ja, det är helt otroligt vad vi är snälla denna helg. *fniss* Vi får väl hoppas på att det fortsätter även i veckan.
Visst är det så. Stoet tar emot vem som helst när den är brunstig tyvärr ska man kanske tillägga.

Stona lägger sig ner om det vill sig riktigt illa, kastrera alltid hingstar som inte är godkända för avel och livet blir enklare.
Hos min förra praktik värd har dom ett varmblods sto på 15 år som altid har hatat när en av killarna i hagen (en hingst och en valack) kommer för nära då skriker hon och kickar och springer i väg speciellt när hon brunstar. har altid tytt sig till ett sto som heter lova, vi trodde aldrig att hon skulle bli dräcktig men nu undet stormen sa ägarna till mig, att en dag va det bara ett föl i hennes box (hon sa det när jag ringde dit).
sedan vet jag en gammal kompis, kompis hade ett stort adenner sto hon var väl ca 167 eller nått. Hon gick ihop med en shettis hingst som va max 1,00- 1,07 i manken. Han lyckades betäcka stoet ändå, min kompis sa att det fölet va super gullit..
så visst kan dom om dom värkligen vill…
Finns ju dåligt uppfostrade hingstar även som inte respekterar att stona inte vill ha honom och kan komma upp och alltså betäcka stoet emot hennes vilja… - Tänker på Angel88's exempel… Om det stoet inte ville ha upp hingsten även när hon brunstade kan han om han inte är särskilt trevlig som individ tvinga sig upp på henne ändå… - Är ju få hingstar som är uppvuxna i bra flockar och vet hur man ska beté sig emot ston…

#13 är stoet brunstigt, då vill hon och som god hingst så jjör hingsten sitt jobb. Dom dagar stoet inte brunstar slår hon emot, men brunst är brunst och sto+hingst=föl
Fast jag har sett ston som slår emot hingstar även NÄR de brunstar, och helt enkelt inte vill ha upp honom. Brunstar de inte nog starkt då?

Hästar brunstar ju en viss period. Men det är bara några dagar som dom vill ta emot en hingst. Därför får man ju pröva när man ska betäcka och leda hingsten förbi stoet flera ggr för att se om hon är intresserad av att bli betäckt. När hon blivit det ca varannan dag kanske två-tre ggr och sedan säger ifrån så är hon troligtvis redan dräktig eller också har hon brunstat färdigt.
Jag har tyvärr bara sett handbetäckning tre gånger, så jag vågar inte uttala mig så mkt om det… Vad jag mest studerat är naturlig betäckning där man oftast helt enkelt släppt ihop hingsten med en flock ston som ska bli dräktiga med honom, eftersom det varit betalande ston som kommit för betäckning så har ägarna till hingsten varit tvungna att ha rätt mkt koll på hur många gånger och när han betäcker stoet = man håller koll på stonas brunst och vad de gör i hagen och tar in dem för natten på de flesta ställen jag varit på…

#17# Ja, så kan man också göra. Men det är större skaderisk att göra så. Mina två ston som jag betäckte var för hand. Så stoet fick bara "träffa" hingsten när hon skulle betäckas. Den andra tiden gick dom i egna hagar.
Stoet fick då stå i en betäckningsspilta. Om du vet vad jag menar?
Jag vet vad och hur en betäckningsspilta fungerar, men har aldrig sett någon användas.

På Shetlandsponny är fribetäckning väldigt vanligt. Dessa hingstar är oftast väldigt duktiga på att betäcka vid rätt tillfälle. Om tex stoet är infekterat vill hingsten ofta inte betäcka henne alls, fast hon är brunstig.
Att det skiljer på mankhöjd är ju ignen garanti då hjalmar kan vecklas ut och bli ganska så lång och det räcker ju med at than skaver p åhenne i rätt område så kan sperman faktistk rinna in i slidan och … ja ni vet hur små föl blir till väl? :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#21# Hi,hi nej, lina det vet vi inte.
-raderat-