Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 8621 ggr
[Tovab]
1

Bara jag med åsna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan =)

Jag har en dvärgåsna som heter Skrållan. Hon är skäck. Hon är vit,brun och svart. Men det svarta syns inte så bra på bilden. Jag tränar NH och hoppar med henne. (Dock inte när jag sitter på, hon är bara 2 år) Men nu undrar jag om det finns några fler åsnefolk här inne? Lägg gärna in en bild på din åsna/mula/mulåsna och skriv lite grann om den :)

Rita-S
0

Skulle jag få uppfylld min dröm om eget litet småbruk eller tillsvarande vill jag nog ha en åsna bara för att dom är så urgulliga och fina djur, men än är jag inte någon åsne-ägare.. :/

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Tovab]
0

#1 ja, dom är så otroligt söta! :D Min dröm nu är väl att få ett föl på Skrållan, tänk att få en till skäckåsna :)

Rita-S
0

Kanske man skulle vända sig till dig nån dag när man behöver en åsna? :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Tovab]
0

#3 haha, ja kanske det ;)

fannsan
0

min kompis har 4 åsnor och kommer få 6 st i sommar ;) jag är nästan alltid där så de käns nästan som mina också.

Saga på bilden när vi var och tävlade

fannsan
0

Flipp på bilden ;)

fannsan
0

Bella

fannsan
0

Larsa :D

[Tovab]
0

Vad kul att ni också har åsnor! :D Och en skäck också ;)

Vad ger ni dom för mat? Och hur mycket? =)

fannsan
0

Det är ju inte mina men alla har fri tillgång på hösilage och Larsa (skäcken) har knäskålsupphägning så han får lite kraftfoder med vitaminer i ;)

fannsan
0

Vi brukar på sommrarna iaf rida och köra ner dem till lanthandeln en bit bort och på vintrarna så tolkar vi väääldigt mycket med dem :D

[Tovab]
0

ok, är dom "vanliga" åsnor eller dvärgåsnor? =)

fannsan
0

Flipp har poiteau åsna i sig tror jag de var, Saga är en bergsåsna, Bella och larsa är dvärg åsnor ;)

[Tovab]
0

Rider ni Bella och Larsa? =)

fannsan
0

Bella är gravid nu så de blir lätt körning för henne men annars så brukar grannens unge Tim vara glad över att få följa med ut på turena med henne, då vi har blivit en aning förstora XD. och Larsa ska både ridas och köras in då han bara är runt 3 år ;) vi har redan börjat tolka med honom och de gick super!

fannsan
0

Blir bara tvungen att berätta att Bella, saga och flipp har vart i stockholm under 3 dagar och gjort reklam för affären Playground vid drottningatan :D

De skulle göra reklam för rygsäckar som lät ungefär såhär: Varför köpa en packåsna när man kan bära allting lika änkelt i en ryggsäck från Playground ;)

fannsan
0

Och så är vi med på nästan alla åsnä tävlingar som hålls i sverige ;)

[Tovab]
0

Vad har ni satt som maxgräns på dvärgåsnorna?

Ska köra in Skrållan till våren och skulle även vilja rida in henne. Men kör man mycket och bygger upp alla ryggmuskler (och andra muskler såklart) så borde jag väl kanske kunna skritta på henne? =)

fannsan
0

Jag vet faktiskt inte vad gränsen är men jag vet att i ett fakta blad förut så läste jag att en åsna klarar över 50 kilo på ryggen ;)

[Tovab]
0

okej, vad bra :) jag väger inte ens 40 kg så.. Men hur gammal är du? =)

fannsan
0

jag är 15 år men känner att jag blir för stor för en åsna ;)  hur gammal är du?

Elshira
0

#19 Klarar är ju en sak, men det ska ju vara bekvämt och lätt för åsnan. En ponny på 110 kan många gånger säkert bära 70 kilo om det skulle behövas, men det är ju inte precis trevligt.

Nog för att åsnor anses "tåligare" än hästar, men många åsnor har väldigt gracila ben vilket med största sannolikhet inte gör det bra för dem att bära mer vikt än en häst av samma storlek.

Allthar ju med åsnans storlek, kroppsbyggnad och arbete att göra. Vid hoppning bör ryttaren kanske vara 10 kilo lätare än vid skogsridning.

Jag tycker att man kan gå efter viktbestämmelser hos shetland (som annars också anses viktbärande), och då är det ca 45 kilo (människa + utrustning) på maxade som gäller.

Men på en dvärgåsna (ca 80-90 cm) tycker jag 45 kilo låter mycket om jag ska vara ärlig. Tänk på djurens bästa, att alla ska ha kul utav en ridtur och att de ska hålla länge!

Hakuna matata!

[Tovab]
0

14 till sommaren :) jag är nog lite lång, men rider jag bara nån gång ibland så gör det ju inget ;)

fannsan
0

#22 ja vet med det stog så i ett fakta blad, vi har slutat rida åsnorna då vi är för stora tycker vi… Men grannpojken och en kompis som är yngre älskar att följa med ut och rida när vi kör en annan åsna ;)

[Tovab]
0

#22 jo jag vet :) Men jag har inte sagt att jag ska rida, men det skulle vara kul om jag kunde skritta henne nån gång ;) Kommer ju köra henne och träna NH och tricks :D

Zabbio
0

En mula/mulåsna hade jag velat ha :) men tyvärr hittar jag aldrig några annonser..och dessutom har jag inte plats för en häst (mula) till..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fannsan
0

#26 om du nån gång vill ha en mula så kontakta rådsparken eller svenska åsne och mul föreningen ;)

lisette
0

jag måste fråga. är åsnor lika envisa som man hör?

*ser en bild framför mig där en person står framför hästen och drar i bettet för åsnan vill inte gå fram*

[Tovab]
0

#28 Beror på vilket humör Skrållan är på. Ena dagen sprang hon in i transporten. Sen när vi skulle hem fick vi be om hjälp för att hon sätter spjärn med alla 4 och vägrar gå x)

fannsan
0

#28 de beror mycket på individen också ;) fast säger som #28 de beror på humöret, Ena dagen så gör de precis ALLT man ber dem om och andra får man stå i timmar för att ens kunna gå nära dem i hagen XD

alskadeida
0

Hur lång och tung kan man vara för att rida en åsna? ser många män som rider dem men vet ju ej hur mkt de väger med mera.

Animal-3
0

#28 som alla säger är det individuellt och beror på humör liksom med hästar.
Dock just de att "dra". Hästar följer ofta sin ledare där av kan vi gå framför och låta hästen följa. Åsnor är mer olika hästar än många tror och går oftast framför sin ledare som "föser" så ställer du dig framför en åsna och drar håller den naturligt bara emot där av missförståndet om att åsnor är envisa. Det handlar om fel syn på deras beteende.

Animal-3
0

#31 Åsnor är fysiskt starkare än hästar, mkt pga utformningen av revbenen. Så en liten åska klara mkt vikt och kan säkert bära runt på stora karar, sedan hur hälsosamt det är är en annansak.
Sedan beror det klart på åsnans stl då det finns från 70-160 cm.

[Tovab]
0

#32 Fast Skrållan rör sig inte ur fläcken om hon väl har bestämt sig för att stanna där :P Spelar ingen roll om hästen redan står i transporten, om jag går framför eller bakom. Snäll eller hård metod så sitter hon kvar =)

Hon är så charmig så att när hon tycker nånting blir för jobbigt, så sätter hon sig ner x)

Animal-3
0

#34 som sagt är det individuellt. Jag har själv ett varmblod som är lika dan, har han bestämt sig kommer man vare sig framåt eller bakåt det är bara vänta tills herrn behagar röra på sig igen.
Men det är vanligt att många gör mistaget att gå framför sina åsnor och dra i dom när dom inte vill gå, att då åsnorna stannar och spjärnar emot är helt naturligt. Där av tror många att åsnor är så envisa.
Om åsnan tvekar/saktar in m.m. är det mest logiska att backa och gå brevid/snett bakom åsnan då brukar de flesta åsnor gå på igen.
Sen åter upprepar är det individuellt och det beror ju på varför den stannar.

[Tovab]
0

#35 ja :P Som en häst skulle kunna göra likadant :) Men Skrållan är lite speciell ibland.. Haha, kan komma springandes och gnäggar när man kommer. Nästa gång så vänder hon rumpan mot dig och kommer inte förens du sitter ner på backen x)

#31 håller med #33. Skrållan ska få träna upp ryggmuskler och allt det dr innan jag sätter mig på henne. Och om jag rider in henne så blir det bara skritt, funkar så bra med att arbeta henne från marken så ridning är inte nödvändigt =)

olina95
0

#30, ni var i sala på åsneträffen -09 va? känner igen åsnorna :)

fannsan
0

#37 jupp de var vi!

olina95
0

# 38, ja vi med :) Vi var där med mulan Iris :D

fannsan
0

#39 ok ;D då såg vi er självklart! Haha Vi var där med alla 4 åsnor Saga, Bella, Flipp och Larsa

olina95
0

#40, jo jag kommer faktiskt såväl ihåg Bella och han hingsten.  Och att ni hade sånt där tjep eller vad det var på hovarna :D

fannsan
0

ja ;D bella hade hålväggar och de är ju lite svårt med skor på deras hovar så rosa bandage var den perfeckta lösningen! ^^

[Tovab]
0

#42 ja, dom har så pyttesmå hovar så jag skulle behöva special beställa skor till Skrållan :P

Och det är inte det billigaste så hon går barfota :)

ellenbellen
0

#40, Det var jag som red Iris på åsneträffen i Sala.

Jag håller också på ganska mycket med åsnor. Just nu håller jag och olina95 på att rida in två stcken åsnor. Vi har flera åsnor här :)

/Ellen (: