FY F*N VAD DYRT!!!
Ett tori sto på 16 år, som knappt kan grunder i dressyren, hoppad lite grann för tränare, mäst körd så där.. vet ni vad han ska ha för hästen ju 65000 kr..
jag kan för sjutton köpa ett topp stammat hoppsto på 7- 10 år för dom pengarna, som är färdig utbildad. Eller en hopp skolad godkänd friser på 8-10 år… Eller en super go travara för mycket mindre… håller ni med mig om att det va dyrt??…
Antagligen satte han ut en nolla för mkt…;) Ring och fråga om du är intresserad tycker jag…

var ser du priset ngnstans ?
dom kanske råkade ta för många nollor annars..
Nu är ju tori en lite ovanligare ras även, och hon har bra stam = avelsvärde. Sedan är priserna olika efter vart i landet man bor lite osv. Men jag håller med om att det kanske var lite överpris, men de skulle säkert med rätt annonsering kunna få det för den hästen.
Tror knappast du kan få en topp-stammad hopphäst som är färdigutbildad för 8-10års åldern. Då är det något fel på den eller att den inte håller upp måtten till en "top-stammad" häst.
Du kan oftast i få ett halvblod som duger för typ max LA-LA för 65.000. Alltså en vanlig ridhäst, ingen tävlingshäst riktigt eller någon bra topp-stammad häst…
Är den gdk frisier hingsten så biligt är det absolut ngt fel på den. Det är dyrt och svårt att få en frisier hingst gdk. Och varför är den hopp-skolad..?? Är ju knappast en ras man i första hand köper om man är hopp-intresserad. Hade den varit någonting att ha i avel så hade ju priset även varit markant högre för att den hade avelsvärde… = ngt är fel med den.
Att travaren är go gör ju inte upp för att den inte är bygd för ridning alls.
tänkte samma sak som du snuttan om friesern, billigt värre. såg en annons på en friser för 200.000, så en för 65, nja. haha.
Håler med ang friserhästar, dom likaså PRE och lustiano, hittar man någon under 100 000:- så är det oftast fel på den…
Får man verkligen lov att länka till annonser och klanka ner på innehållet, på Ridsport? Oseriöst.
#6 Vad menar du med att "Klanka ner på innehållet"?

Ser inget pris alls. Har du mejlat och frågat eller?
Jag tycker det var dyrt, det blev väl en nolla för mkt
Ni som säger "en nolla för mkt", tror ni alvarligt att den här hästen skulle säljas för 6500kr?
Är tok för lite, de skulle säkert kunna lätt få 30.000kr för henne, och med rätt annonsering 60.000.
Underskatta aldrig rätt annonsering och reklam :p

#5 Vill inte vara petig, men en PRE för under 100.000:- behöver inte vara "trasig". Vet en supergo valack, 5 år, attraktiv färg, inkörd och grundriden i dressyr med inriktning på AR, som gick för strax över 90.000:- nyligen, honom var det definitivt inget fel på. Hingstar och till viss del även ston ligger naturligtvis högre i pris på grund av avelsvärden m.m. men det är synd att säga att en PRE för under hundra tusen oftast är defekt. Det beror snarare på efterfrågan i den delen av landet eller vad marknaden vill ha precis då.
Däremot skulle jag dra öronen åt mig om samma häst som jag beskrev ovan bara kostade runt 50.000:-. Då skulle jag fundera på om det var något fel, eller om ägarna bara hade dålig koll på hästens marknadsvärde.
Som sagt, inte för att vara petig, men…
(Ja, jag ser att du har skrivit "oftast" och inte "alltid".)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tror nog att om man ser riktig fyrkantig på saker så är alla renrasiga hingstar som kastreras till vallak "nåt fel med". typ, dom hadde inte det som skulle till för avel och inget annat. Men det betyder ju inte att hästen har stora fel som gjör den oägnat som ridhäst brukar jag tänka. Den va inte tillräckligt bra för avel, det va ända felet ;)
Sen, att priset stiger vid avelsvärdet säger ju sitt. Inte skulle jag tacka nej till en PRE för 60 000 om felet skulle va hon inte tar sig vid betäckning? eller om stoet kanske inte hadde alla avels-värderingar? Hon skulle nog fortfarande va en bra rid/tävlingshäst ;) och typ "alla" hästar funkar som skogsmulle om dom inte har skador/sjukdommer som gjör att dom inte kan ridast, dock får man ju sådana i rid-travare för 1000 spenn pluss pluss ;)
Nej, jag ser inte fel i en häst på samma sätt som andra kanske gjör tror jag nog, men även jag blir ju rätt fundersam om man skulle se "renrasig frieser 50 000" när "alla andra" kostar 100 000 :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag menade på det att hittar jag en PRE för 65 000:- tex, så skulle jag bli misstänksam…

jag har nu gått in och plockat bort annonsen.
länka inte till annonser och börja diskutera den är ni snälla! det är en sak att säga att man hittade en häst, berätta lite om vad som stod i annonsen och sedan diskutera det. jag hade itne varit bekväm om någon hade diskuterat min soffa jag satt ut på blocket idag…
jag har mailat med den som har hästen och han ska ha 65000 för henne… gå in och kålla på www.hastnet.se där fins det fina frisrar och även på blocket…