Hur motiverar man en häst?
Jag rider då en 3 ½ åring, eller aa rider henne inte alltför mycket då jag är ganska grön på unghästar. Men det har väl blivit ett tiotal gånger. Hon är väldigt lättlärd, Lyssnar bra på hjälper, hoppat henne kanske 50 cm i både trav och galopp, väldigt välbalanserad för att bara vara 3 ½. Ska rida för tränare i vår.
Det stora problemet är att motivera henne. Att gå i paddocken utan hinder eller bommar är döden, hon tycker det är såå tråkigt, hon kan liksom inte förstå varför hon ska göra det. Stannar ibland, försöker bocka (inte lyckats än med mig) Jag fattar inte hur man ska motivera henne? Någon som vet?

Hur motiverar man någon att träna som tycker det är tråkigt. Hmm, man får försöka hitta på något som gör det roligt. Kan du inte kombinera träningen med lite sådant som hon tycker är kul. Om du kör att du varvar träningen kanske.
Hmm, ja nu är jag absolut ingen tränings expert men det låter lite logiskt liksom. Vet dock inte om det är genomförbart.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Berskriv mer varför du uppfattar att hon tycker att det är "tråkigt?"
mvh Linda

Hon beter sig som dom flesta unghästar på ridbanan gör i början tycker jag. Hon förstår bara inte vad du vill tror jag.
Bättre att rida ut mycket i början så hon får muskler och succesivt börja försiktigt på ridbanan.
#2 då och då blir hon vrong och vill inte gå åt det hållet jag ber om fast hon mycket väl förstår. Då kan hon stanna och försöka bocka. Så svårt och förklara det..hehe..
#3 Håller jag verkligen med om att jag borde göra. MEN det finns ingen som vill/kan rida med mig för jag rider inte ut ensam på henne:S Annars hade det varit självklart eftersom hon älskar och rida ut=)

Jag rider ut själv när jag rider in mina hästar. Då blir dom inte vana att gå med andra hästar. det går jättebra. Dom får lära sig från början att lita på sig själva och bli mer kavata.
du kan kanske gå ut och leda henne i skogen en stund ibland så att hon får lite omväxling. då får hon även träna på att gå ut utan sällskap av andra hästar.

Jag har ju ryggfel som gör att jag inte alltid kan rida min häst. Jag vet att det inte är rätt motion för min häst, men jag brukar då passa på att gå och springa med henne på promenader. Lite som med en stor hund. Under dessa pass tränar vi mycket från marken, och det har jag märkt att man får igen nästa gång i sadeln också.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jag tror inte att det är ovilja utan osäkerhet gå gärna in och läs lite om varierad träning en artikel om hur jag tränar våra unghästar mvh Linda

#7# Ok! Då har vi inte riktigt samma fel iaf. Jag blir sämre om jag inte rider på över en vecka. Ärligt talat så tror jag nästan att jag hade suttit i rullstol eller gått med käppar om jag inte började att rida för precis 9 år sedan igen.

Jag har konstant värk, håller mig nog upprätt av ren envishet. Vad bra att du blir bättre av att rida, det blir jag också faktiskt. Men när det slår till och blir riktigt dåligt kommer jag liksom inte ner från hästen efter ridturen. Och det vore lite trist för Flisan att ha mig som någon utväxt på ryggen i flera timmar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Men det finns ju pallar.
Jag har en pall när jag går upp på hästen.

Hmm, jag med när jag tar mig upp på hästen.
Har dock inte riktigt klurat ut hur det ska hjälpa mig av. Problemet med min rygg är att det går vidare ner i höger höft också. Och när jag bli dålig så låser sig hela ryggen och höften. Jag får alltså inte benet över hästryggen så jag kan hoppa av. Höll på att sluta i en kattastrof en gång trots hjälp av gubben för att komma av. Ni skulle ha sett det, nog enda gången jag hoppats på att bli avslängd liksom. :-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#12 och 11
Jag bröt svanskotan i förlossning och skadade en hel del nerver i sam.
-Jag har också ont i höfterna,ländrygg efter det (och sitts.)
När jag inte ridit ordenkligt på ett tag gör det mer ont eller när jag rider i en annan sadel änn min sadel (uppsydd åt mig..)
Jag har dock aldrig varit sjukskriven pga av det eller så (ibland kanske dumt men motion och vila ibland, sjukgymnastik har varit min hjälp.)
Men det onda tvingade mig att börja träna för ny instruktör och ändra min ridning.
mvh Linda
hej
jag får ont i vänster axel när jag rider,förstår inte varför,har varit sjukskriven i våras för det,kunde ju till slut inte ta av mig kläderna.så gubben fick hjälpa mig,men värken gick över.nu har skiten kommit tillbaka igen även när jag mockar.vågar jag rida igen utan att få ont eller vad ska jag göra??nån som har nåt förslag?
mvh anna

Anna, vad sa läkaren att det var när han sjukskrev dig? Fick du träffa sjukgymnast eller naprapat? Kan ju vara så att det var en inflamation i leden, det gör ont som sjutton men brukar försvinna med medicinering. Fick du inflamationshämmande läkemedel mot besväret som hjälpte. Ja, då tror jag att du törs rida igen, fast be om att få hjälp med inflamtionen igen först.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
hej
ja läkaren sa att det var inflamation i axeln,han vill e inte ge mig sprutan i axeln heller,ville vänta ut det……så jag fick ingen medicin,fick inte träffa nån sjukgymnast eller nått sånt.den andra läkaren jag var till sista gången sa att jag skulle börja träna och byta jobb.(jobbar inom vården)men det är inte bara att byta jobb direkt det blir nått fel….
och hur ska jag kunna träna när värken inte går över,utan bara blir värre när den blir ansträngd.konstigt !!
mvh anna

Läkare, de är för gulliga. Hur lätt tror dom att det är att byta jobb då? Själv måste jag sadla om helt ifrån handels eftersom min rygg säger nej. Men det är en annan historia. Att vänta ut en inflamation var det dummaste jag hört. Om du har en inflamation i axeln så visst det kan kännas bättre, men bra blir det inte utan medicinering. Nu tycker jag att du ska kräva inflamationshämmande medicin av din läkare. Gå till läkare nummer två om möjligt. den första verkade ju ännu dummare.
Träna hos sjukgymnast ska du inte heller göra när det är en inflamation, du ska vila din axel bara och låta medicinen hjälpa i lugn och ro. Träna kan man göra om det är andra fel. Men absolut inte med inflamation. Dessutom behöver du någon som mockar åt dig nu tills du är bra. Om du sköter det här rätt, blir du helt bra. Annars kan du permanent skada din axel.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
men vem ska mocka åt mig då???min gubbe kan ju inte,hahaha,sist han gjorde det så fick jag mocka en gå¨ng till.så är det karlar!!!

hahaha, Han får lära sig. Dom går att lära, jag lovar. Hade det så med min gubbe förrut. Han kunde inte alls förrut.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
haha,ne det blir väl så när dom inte är intresserade heller.jo jag får väl prata med honom så får jag se vad han säger!
mvh anna

Förklara att det är viktigt för att du ska bli frisk. Rör sig ju bara om 2-3 veckor om du får medicin.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Fast det värsta med inflammationsdämpande medel är ju att när man tar den så kan många tro att man är bra igen. Och börjar jobba för tidigt. Sedan när det gått en tid får man ont ändå fast man äter tabletterna. Då ökar man dosen. Det känns bra en tid. Sedan får man ont. En ond cirkel liksom. När jag hade ätit så i ett par år sa syrran till mig att jag skulle sluta eftersom jag hade så ont. Då när jag hade slutat så märkte jag att jag hade lika ont ändå. Hade blivit immun på något sätt. Fick bara nära på magsår av alla tabletter. Så man ska vara försiktig med tabletter. Numera äter jag MSM som är väldigt bra. Tar inte alls ofta tabletter.

Självklart ska man vara försiktig med tabletter. Själv äter jag bara värktabletter när jag har så ont att jag inte kan röra mig. Allt för att förhindra att man blir beroende. Men om man äter inflamations hämmande medicin så är det viktigt att man verkligen vilar under den kuren. All städning och djur göromål får hamna på den andra hälften. Om de älskar en så ställer de upp på det ett par veckor.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
jo visst är det farligt att äta tabletter jämt.man får passa sig!
mvh anna

Jo, men det är ju det jag menar. När jag äter tabletter så står jag inte och ber gubben tex om att hjälpa mig med olika sysslor. För då har jag inte lika ont utan då tar jag tag i det själv. Och så kommer det surt efter i stället. Det är just det som är farligt med sådana värktabletter. Menar inget elakt utan man ska vara försiktig med dessa.
ja,men man vill ju egentligen inte be om hjälp.och när det onda gått över så gör man sysslan själv.dumt,så dumt.men man kanske lär sig av sina misstag nångång…..
mvh anna

Precis. Jag har slutat att äta dom eftersom jag blir vad ska man kalla det (hemmablind) jag fortsätter äter dom sedan jobbar jag på. I stället för att lyssna på kroppen att den säger nej,
ja.men det är knepigt att man inte tänker före,sen sitter man där o tänker fan vad dum jag var…..som inte bad om hjälp.

Jo jag vet. Den sitsen har jag suttit i många ggr.
ja jag förstår någ det!!
mvh anna