temperatur i stallet?
hur varmt (kallt) har ni det i stallet nu?
köpte en termometer igår och satte in i stallet. -1 hade det varit i natt som kallast…
vet inte vilken temperatur som är bäst för hästarna…

Runt nollan och några plusgrader är bra för hästarna. Även några minusgrader med men då fryser ju vattnet. Vi har just nu när det är -5 till -12 grader, dag resp natt ca 4 plusgrader i vårt stall. Men då står det 7 hästar där. Nej, nu ljuger jag det står ju 6 hästar där. En är ju på djursjukhuset sedan i tisdags.
Men har vi kallare så fryser rören till vattnet inne i stallet. Så det får inte bli kallare inne. Däremot har vi koppartråd i rören från brunnen in till stallet som värmer upp vattnet så det inte fryser.

ja jag har ju bara två st och dessutom öppet upp i nock på en fjärdedel, så det gör nog sitt…
hästarna mår väl bäst av kallare än varmare?

Ja, självklart gör dom det. Det ska inte vara så stor skillnad eg på ute och i stallet helst.
Vi har nog några minus i lilla stallet där travhästen står, för vattnet i kranen fryser jämt. I stora privastallet där ponnyn står är det nog +3 eller något liknande. På ridskolan är det dagtid kanske +5 eller någonting, fastän vi har alla dörrar och allting öppna, på natten blir det säkert över +10 grader… Vi måste låsa och stänga alla dörrar, är gamalt stall med dålig ventialtion, litet utrymme och packat med massor med hästar… När man låser upp på morgonen så ångar det ut… :S - Kan inte vara bra… Som tur är har vi fått flera miljoner (54miljoner för att vara exakt) för att kunna bygga ny anläggning :D
Vi har nog runt noll och upp till några plusgrader. Fast jag vet inte hur det är på natten. =)

Mitt stall är helt oisolerat och öppet till nocken (give or take 6 m) och det brukar sällan vara mer än 1 grad varmare där inne än ute. Så när det är -15 ute är det runt -14 inne och så vidare. Hästarna verkar faktiskt må väldigt bra av det - pållan som gärna blir lite tjock och varm i benen när hon står inne på nätterna har nog aldrig varit så torr och sval. Det är väldigt skönt att veta, eftersom hon har en gammal skada som jag är tokorolig för att den ska göra sig påmind.
Visst, vattnet fryser i hinkarna, och det blir en massa kånkande på varmvatten för att inte tala om att de frusna hinkarna måste tillbaka in i värmen och tina, så jag kan fylla upp dem med nytt vatten. Men det är det värt, tycker jag, eftersom hästarna verkar så tillfreds med att ha det ganska kallt inne. Alla ligger ner och sover på nätterna, till exempel, vilket jag inte är bortskämd med att se. (I andra, varma, stall som jag har haft dem i så har de inte alltid gjort det.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Har nog inte heller mkt varmare innne än ute. Låser ni era stall?
#4 Grattis till era pengar t ett nytt stall. Så kul!

nops, jag låser inte mitt stall.
har två dörrar in - mittemot varandra. den dörren som vätter mot baksidan av stallet går endast att öppna inneifrån (vill inte ha folk rännandes i stallet på nätterna). dörren som går mot gårdsplanen går att ta ut nycklen på, men jag vågar inte fall i fall det börjar brinna…
samma tanke här, vill inte låsa om det skulle börja brinna… har nog(flyttade in i dag) 4 dörrar i stallet o 2 är låsta, en öppnas inifrån o en är öppen.
Ridskolan låses, alla dörrar, fönster och rum.
Stora privatstallet låser man rum i - aldrig stallet.
Lilla stallet låses bara dagtid när hästarna ändå inte är där inne och ägarna inte är hemma.

#9 nej man har nog panik ändå och behöver inte springa och leta efter nycklar… har du flyttat nu? vardå om man får fråga? du fick mailet förresten?
#11 Ja det fick ja o tack så hemskt mkt. Kunde ej öppna det hemma men ska kolla om det går på jobbet. mejlade tillbaka till dig men såg sen att det var din jobbmejl.
Har flyttat till ett stall närmre vårt hus i Tosteberga, gångavstånd nu. Har sån osis med stallen jag flyttar till antingen regnar det in eller för liten hage osv. men här verkar det vara kanon! Skulle bara vilja övertala ägarna o sälja till mig för en billig peng också.Hur går det med ert husköp?

#12 då får jag väl läsa det imorgon då… :D
då får lirka lite fint för dom. skönt att ha närmre dit!!! vi får se vad som händer med gården vi vill ha. vi kommer förmodligen inte att ha råd. tar jag ut 7 fulla dagar i veckan (när jag är mammaledig) har jag ut 8900, vi ska betala runt 8000 i månaden för huset. man ska ha råd att leva med o inte bara betala räkningar. känns lite surt, för det är ett perfekt ställe för oss… =(
#13 ska prata fint med dem efter ett tag…hihi! att gå mammaledig blir man inte rik av, men allt går!

#6# Så har vi i logen. Vi har 4 boxar där också. En stor box och 3 normalstora. Där fick gobban stå i några år när han var dammallergisk. Nu är det andra året han står i stallet och det verkar fungera peppar, peppar. Min islänning stod där med. Det är eg kanonbra med den luften men eftersom jag har ett stall med så har jag dom där nu. Känns lättare för mig tex att mocka också. Är det fryst ute så är det ju fryst bajs med osv. Så dom 4 boxarna får stå tomma nu ett tag.