Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6641 ggr
[japptravare]
0

Hagar till hingst?

Hur tycker ni hagar till hingstar ska se ut? Alltså hur höga osv.

I sommras ledde jag förbi min sommarhäst (ett sto) en hage med en shettis i. Hade ingen aning om att det var en hingst. Så han hoppade över staketet och betäckte min häst :O Blev tack och lov ingen dräcktighet.

Denna hage låg precis brevid en väg & en stig där hästar ibland brukade ridas förbi. Efter det vägrade jag rida förbi där, medans resten av stallet kunde för dom hade bara valacker.

Det var heller inget ström i staketet för det var ett vanligt trä-staket.

Maja
0

Hoppade han över och betäckte hästen när du ledde förbi henne?

Hur höga vet jag inte om jag vill sätta något mått på. Vi hade hingsten i valackhagen - ett normalhögt staket. Stona gick på andra sidan vägen, alltså drygt 4-5 meter ifrån hingsten och där hände det aldrig någonting.

Men man ska väl ha ett så pass starkt och säkert staket att hingsten inte ska kunna komma ut. Om de nu har trästaket så kan de ju kanske sätta eltråd på insidan som många har det?

Linnea
0

För det första..har du pratat med hingstens ägare? H*n måste ordna ett bättre staket..

Jag har haft tre rader elrep till min hingst, nu är han kastrerad men det förstår han inte. Nu går han i hage med två rader elrep och har hållt sig inne väldigt bra. Har rymt en del tidigare och sen utökade jag mina dåvarande 2 rader till 3 rader rep. (Nu är han inackordera.) Här finns en hingst som går i likadan hage.

Överlag behövs det nog lite mer staket, inte nödvändigtvis högre (beror på hästens storlek och vilja att hoppa över) utan snarare tätare/fler trådar/slanor. Trästaket bör kompleteras med el.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

När jag hade hingst så hade jag alltid dubbla staket ca 120cm höga, detta för att hingsten inte skulle komma för nära ett främmande sto som gick förbi, elen på såklart.

Vill dom så tar dom sig ut, så jag tycker det är bäst att hålla frestelsen på avstånd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Nitro
0

Vi har hingst i samma sorts hage som stona. Tre eltrådar. Han aldrig haft bekymmer med honom.

Alex
0

De med hingstar som jag känner till har samma staket som för stona och valackerna, tre rader med eltrådar. Har aldrig vart några problem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AusaBausa
0

har samma sorts hage för hingsten som för stona..men sen går det ju inte förbi ngr hästar vid hans hage..som kan locka ut honom..

ThunderClap
0

Det är väldigt olika hur mkt stängsel man har till sina hingstar. För det beror ju på vad det är för hingst, hur läget är på hagen osv.

Jag har jobbat på stallar där man har riktigt kraftiga höga stängsel plus el och hållit på med hingstar som går bakom bara två vanliga eltrådar. Är så väldigt olika.

Min hingst gick med två eller tre trådar, med avskiljning så att hästar i hagar runt omkring inte skulle kunna nå varandra (gick ej med ston i angränsande hagar, utan enbart andra hingstar och valacker). Är folk dumma nog att välja att ta sitt brunstiga sto och ställa sig utanför hagen så hjälper det sällan hur mkt stängsel man en har, de brukar kunna hoppa över det mesta eller springa igenom det. Nu låg stallet jag då stod inackordnerad i lite avlägset ifrån andra stall, så inga andra hästar än stallets enga och besökande för träningar passerade, gör att folk vet i vilka hagar det går hingstar och man bör ta det varligt kring.

Linnea
0

#7 Där min valack går har dom också mellanrum mellan hagarna. Han funkar inte att ha med valacker (bara min andra) utan bara ston. Nu är han ju inte hingst längre men det förstår han nog inte själv än.

Skynda långsamt så går det fortare.

HannaT
0

Efter ett antal sprängda eltrådar i stallet där jag hade Kalle innan, fick hingsten en egen liten hage med ca 1.70 m högt trästaket. Funkade bra!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

sus-sharon
0

har hingsten och valacken tillsammans i samma typ av hage som stona på sidan om har = trästolp med två eltrådar.

dock är det faktiskt så att hagen som hingsten går i har lägre staket än stonas staket, ca 1 m mot 1,5 m.

har aldrig haft problem med honom, oavsett om stona brunstar eller ej, om man leder dem förbi hagen han går i osv.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Elshira
0

Vi har både el/träplank 3 rader (de flesta hagarna) samt  några el/fårstängsel (endast svetsade).

Just nu har vi inga hingstar som försöker ta sig ut om de inte får stå och nosa direkt på stona~ Så för dem så har vi inga speciellt höga staket, dock är det ca 2.5 meter mellan hingst och sto hagarna så de inte kan nosa på varandra.

Men annars så har vi till hingstiga hingstar/hoppbenägna hästar ca mankhödjen +  ca 50 cm som en liten tumregel och då kan man vara ganska så säker. Vi har dock haft fler som krypit under än som hoppat över så en eltråd 30 cm från marken har vi i alla hagar.

Sedan brukar vi ha antingen tätare med elbander (ej rep, då elbanden ser "större" ut) eller ännu hellre trästaket på "problemområden" så som hemmåt, närmast grinden eller något annat ställe, för att de inte ska komma i för hög fart och inte tänka sig för och åka igenom.

Trästaket känns för mig också bättre när man har hingstar som slår med frambenen då de annars kan fastna med benen i elbanden.

Vad det gäller TS tycker jag absolut du borde ta kontakt med ägaren och se till att få det åtgärdat. Set enklaste för deras del vore nog att sätta dit ett band/rep som går en bit in i hagen och  evsnett uppåt så att det dels är el och så att det blir lite högre och får hingsten att hålla avstånd från staketet. Gör man endast det (vilket borde räcka tycker jag) så blir det inte heller allt för dyrt.

Hakuna matata!

[japptravare]
0

Men dom ägarna är väldigt speciella….. Är ett stuteri. Ingen ording alls, jättedåliga hagar och konstigt folk.

Gronstedt
0

"Är folk dumma nog att välja att ta sitt brunstiga sto och ställa sig utanför hagen …" Nåja, det är ju inte alltid så att det sitter anslag med Varning för hingsten överallt på kilometers håll från alla hagar som det finns hingstar i.

WinterPrince
0

Där jag har min hingst är det vanligt elrep, två trådar. Normalhögt.

På andra sidan vägen går stona i en likadan hage.