Italien vill förbjuda hästkött
Italienska politiker vill tydligen ha ett förbud mot att slakta och äta häst i landet. Något som ju vore himla bra, då kanske det kan ge sig med de hemska transporterna ner… Dock är jag lite tveksam till att det kommer gå igenom.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Nej tycker inte alls att det är bra.. i de länder där hästar inte får slaktas/ätas har hästes levnaddsstandard försämrats när hässtar som annars hade fått slaktas istället går utan mat och vatten i hagarna eller hålls vid liv för att det är för dyrt med avlivning.. Resultatet är en massa oönskade hästar som inte tas ordentligt omhand, hoppar mellan ägare eller råkar ännu värre ut,…
Jag kommer alltid att vara för slakterier, och att vara för ännu bättre och mildare rutiner och metoder på slakteriena, framför att stänga ner dem.. Det behövs nämligen, men de ska ju vara bra..
Samtidigt förstår jag tanken med transporter osv..men tror inte att det är rätt sätt att fä rätt på det..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Helt sant, så långt tänkte inte jag… Men som sagt så har jag svårt att tro att det kommer gå igenom ändå.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag håller med #1. Jag har slaktat hästar här i sverige och här har dom riktgit bra rutiner. Ut ur transporten, ledas 10m till ett fräscht rent utrymme åsså bultpistol. Går snabbt och smidigt, ingen stress utan allt går lugnt till.
Hästkött är för övrigt väldigt gott =)
Men jag tycker absolut inte om dom långa transporterna m.m. Utan det borde kunna hanteras väldigt mkt bättre. Ser inte varför vi skickar djur från verige till italien osv när vi har slakterier i sverige som tar emot hästar? Kanske vi behöver fler som gör det här?
När vi skulle slakta en häst en gång så fick vi vänta 2-3 veckor pga att dom tog inte mot hästar just då. Det tycker jag är dåligt, nu var det ju ingen fara med den hästen, men kunde ju varit en häst som fått gå och lida.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 Jo här är ju våra slakterier kanon, och det fungerar bra. Dock är jag inte så säker på att det går till på samma sätt i Italien…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Håller absolut med #1! Det vore bättre att vi åt mer hästkött i Sverige i stället, det skulle göra mer nytta för att slut på inhumana slakttransporter utomlands.
#5 Jo det är ju den absolut bästa lösningen, det har jag alltid tyckt. Men det verkar inte hända…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Fast argumentet i artikeln var lite väl löjligt, tyckte jag. Hästar är fina, dem ska man inte äta.
Är inte kor eller kaniner eller fiskar lika "fina"? Ska man sluta äta hästkött för att en viss minister är hästälskare? Lite mer genomtänkta bör politiska förslag på den nivån vara.
Jag tycker inte alls det skulle vara förbjudet med hästkött, då kunde det väll likväl förbjudas nötkött med. För de är väll lika mycket djur som hästar…? Visst kan hästar kännas mer personliga för att vi har andra möjloigheter att använda dem på, men kor kan även dem med mänsklig kontakt bli mycket sociala och tillgivna.
Jag skulle nog faktiskt inte reagera på om man började föda upp hästar för köttets skull, för det gör man ju också redan med nöt.
Hur som helst, har en häst brutit benet eller av andra anledningar kanske måste avlivas tycker jag det är skam att inte ta rätt på hästköttet. Bättre att hästarna blir livsmedel än att de bara ska "kastas" och en annan ko ska behöva ta deras plats. Faktum är att jag själv gärna skulle se mer hästkött i butikerna från lokala slakterier då jag själv gärna äter det lik väl som nöt. Faktum är ju att hästar nromalt sett haft ett bättre liv innan slakt än vad nöt haft i.af.
Däremot tycker jag det borde bli betydligt bättre regler och uppföljande av dem vad det gäller djurtransporten till slakt, detta gäller då inte bara hästar utan både nöt, gris, höns och allt annat. Det är precis lika hemst för dessa djur som för våra kära hästar.
Hakuna matata!
#7 Jo, rätt ordentligt löjligt.
Vilket är en av anledningarna till att jag inte tror det går igenom.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
I många fall är det ju bättre att hästen får dö än att lida.(men transporterna är ju inte toppen bra direkt) JAg tycker att det är fel att inte äta häst bara för att dom "är mina vänner" Man behöver väl inte älska det men man behöver väl inte heller hata dom som har en häst på mackan(typ jag) håller ni med?
Jag håller med #8 också. Det är inte fel att äta hästkött. Nästan bättre de då hästar ofta haft ett roligt liv där dom får göra massa roliga saker. Hur många kossor och grisar har det så? Borde itället bli mer slakterier som tar mot hästar i sverige och att fler väljer att äta hästkött så att det finns en marknad för det i butikerna.

de borde förbjuda slakttranporterna i första hand, eller ivf inte betala lika mycket för hästköttet som det görs nu.
transporterna är väl redan olagliga?
Sen änker jag på läkemedel osv..rätt mycket somfinns i häst och inte alltid det skrivs in..å andra sidan är det säkert likadant med allt annat kött med nuförtiden. Skulle inte förvåna mig om nästa löpsedel blir ''Ämne xxx hittad i fläskarre''…

är de?
#14 Det tror jag väl..?

det tror faktiskt inte jag. hittade inget när jag googlade.
I Sverige är det ju förbjudet att frakta hästar på ett sånt sätt, men hur det är ner över har jag ingen aning om… Men skulle inte tro att de är olagliga där, då borde de ju kunna stoppas?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

det enda jag kunde hitta när jag googlade var en text ifrån djurens rätt där de nämnde olagliga hästtransporter.
#17 det kommer man ju ifrån i sverige genom att först ta hästen till något annat land. :(
#13 Om du titta på vad som finns i fisk så hade jag gladerligen ätit hästkött som varit behandlat med typ fenylbuttazon i jämnförelse :P
Hakuna matata!

Här hittar ni regelverket om att transportera hästar. Omfattande!

#20 i sverige ja. resten av euroa då?

Konstigt!!!!när man pratar om italientransporter så helt plötsligt tycker många att det är ok att äta hästkött, men kolla i många andra inlägg, då äter 99% absolut inte hästkött "för det är våra vänner"
Oj vilken stor text det blev ?? Ät mer hästkött så slipper vi kanske de hemska transporterna.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#22 Det är just därför jag inte tror att vi kan lösa problemet genom att äta mer hästkött i Sverige, för så många tycker det känns fel. Personligen ser jag inget som helst fel med det, men tycker inte det är gott.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Det är väldigt starkt inpräntat i oss protestantiska svenskar att man inte ska äta häst, det tar tid för ett land att komma över sådana ingrodda fördomar. För inte så länge sedan var slaktaren en ansedd person, men rackaren, som slaktade och grävde ned hästar, var lika illa sedd om bödeln, vars dräng han också var. Sådant sitter i i många år i en "folksjäl".

Vi äter ju inte häst för att om man slaktade den så hade man ingen som plöjde åkern på våren.
Var hästkött lättillgängligt så hade jag köpt det (inte rökt för det gillar jag inte) gick vi hästälskare samman och krävde hästkött i butikerna och köpte det så skulle slaktpriset i Sverige gå upp och då slapp hästarna åka levande till Italien och tillbaka som salami…..
#25: Det gick betydligt djupare än så. Man åt dem inte om de måste nödslaktas heller, när prästerna försökte tala för hästköttsätande under svältår gick menigheten från kyrkan och skrev protestbrev till biskopen. En död häst skulle grävas ned, hur hungrig man än var. Det var bättre att äta grodor, lämlar eller råttor än att äta häst. Till och med kräftor var bättre, även om de normalt plöjdes ned i åkrarna.
Häst var för övrigt en enorm lyx, de flesta plöjde med oxe om de inte fick spänna barn och blomma framför plogen. Draghästar i jordbruket är ett ganska sent påfund, eftersom hästar visserligen är mycket snabbare än oxar på åkern, men mycket svagare och mycket mer svårfödda.
tycker det är överdrivet att förbjuda konsumtion av köttet. även om jag själv aldrig skulle äta häst själv så får andra äta de om de vill. men de får gärna förbjuda de hemska transporterna.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Jag tycker hästkött är gott, men äter det inte så ofta för att jag hellre skjuter mina hemma och vet att det går bra till än att skicka iväg dom och inget veta.
Tycker inte hästkött ska förbjudas, för den enda anledningen att man tycker att det är obehagligt att äta det är att hästar är djur som står nära relation till många människor (tror jag iaf).
#28 det är en självklar andledning… jag äter ine hästkött. tror iofs inte att jag skulle äta det ens om jag inte höll på med hästar. jag äter helst ekologiskt om jag kan välja. som pålägg. bara ekologiskt. så för många kan det nog vara så. jag skulle aldrig vilja stoppa i mig kött från ett djur som fått resa i dagar utan mat och vatten i trånga lastbilar. sedan är ju sverige mycket bättre md det än t.ex italien eller ungern..
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Det var olagligt att äta hästkött förr, det pga av att hästar var viktiga i strid har jag fått höra. Slaktade man hästar så försvann mkt pengar för riket när det var dags att strida, därför var det olagligt att slakta och äta hästkött (vilket många annars ville göra då dom var fattiga och häst är svårfödt och dessutom väldigt fint kött). Det var ganska sent som den lagen sedan kom att ändras, så det är inte jättelängesedan som det var olagligt att äta häst. Eftersom det är så pass nyligen som man fick inpräntat i sig att man absolut inte fick äta häst så lever detta kvar hos stor del av folket än.
Många gånger när man sitter och läser menyn på resturanger så har dom halvt bytt namn på fina maträtter vilket gör att jag kan tänka mig att det är för att dom byter ut köttet (som oftast borde vara nöt av finare slag) till andra djurslag så som häst m.m. (eller bara till en sämre del på nöten, kan ju med vara).
#30 - de byter inte ens ut namnet på maträtterna.
Sitter du på en fin restaurang och läser "entrecote" i menyn, så är det med stor sannolikhet en bit hästkött som serveras. det är nämligen på restaurangerna hästköttet används. Så länge det inte står specifikt att det är från nöt eller gris kan det komma ifrån häst eller något annat djur. Och detta är ingen skröna, det är information från slakteriveterinären på det slakteri där jag lämnade en ponny före jul. Jag ställde en rak fråga om var köttet tar vägen och fick då det svaret - det mesta från just det slakteriet säljs och används av restauranger i stockholmstrakten.

#31 Hade folk verkligen undvikit att äta häst om det hade stått var köttet kom ifrån? Säkert en del men att att sälja hästkött som entrecote är ju rena lurendrejeriet. Vissa rätter ska göras av visst sorts kött. Betställer man oxfilé så vill man väl inte ha häst..
Skynda långsamt så går det fortare.
#32 - står det oxfile så får du en oxfilé (möjligen inte från en oxe, utan lika gärna från en ko), står det bara entrecote och inget ursprung angivet så kan det vara från andra djur.
Och ja, jag är övertygad om att folk hade undvikit det om de hade vetat att det är häst.

märker man skillnad på hästkött jämfört med annat sorts kött? tänker på smaken.
#34 - jo, det gör man nog, fast vet man inte om det är det kanske inte självklart att man kopplar att det måste vara något annat än nötkött.
Att förbjuda slakt av häst är en dålig väg att gå. Det har de ju gjort i USA så nu skickas hästar till Mexiko istället. Däremot så bör transporterna förbjudas (Förbjuda import av djur som ska slaktas? Visserligen kanske lite för lätt att kringgå)
Jag äter inte hästkött på grund av sentimentala skäl (och det kanske är lite fånigt, men så är det). Däremot tycker jag inte att det är nåt fel i att folk äter häst. Oftast har ju hästar haft ett bra liv innan de åker till slakt, så rent djurskyddsmässigt är det bra kött att äta (Åtminstone svenskt hästkött)
#34: Häst är ganska mörkt så man ser i alla fall skillnad på häst och gris, men häst och oxe är kanske inte så lätt.

#35, 37 låter hemskt, men hästkött borde vara mört? med tanke på hur mycket hästar brukar få röra sig osv?
bebbe, var är du? du äter ju hästkött ibland!
#38: Ju mer vältränat desto mindre mört! Tänk bara på vilt, det brukar vara mindre mört än nöt, om det inte hängt tillräckligt länge. Eller tänk på vanliga hushållshöns kontra köpta gödkycklingfiléer, det är en himla skillnad.
Dessutom är hästar ofta äldre när de slaktas än djur som föds upp för slakt. Men smaken är det inget fel på alls. De har haft hästkorv till hyfsat pris i butiken hemmavid ett tag, det blev en stapelvara i hushållet så länge det fanns.

jaha, jag trodde det var tvärtom. ju mer vältränad, ju mörare. ;) där ser ni så duktig jag är på kött osv. =)

#40 Musklerna blir hårdare när de är vältränade. Se bara på en inbiten styrketränare. Deras muskler är hårdare än våra även när de är avslappnade. Högre muskeltonus på fint språk.
Tycker att tarnsporterna av hästarna är fel. Dom får åka långt och så. Men mer än det kan inte jag säga, jag är vegitarian och funderar på att bli vegan så jag kan ingenting om skillnad på köttet eller nått sånt :)

Den enda skillnaden du kan märka på häst/oxkött är att häst är sötare i smaken och kan behöva lite extra kryddor.

#43 när ni äter hästkött nästa gång, spara en bit till mig. måste prova!
Jag vill äta hästkött men hittar aldrig något. Eller jo, hittar pålägg men det är från sydamerika och väljs bort, inga importer för min del.. Vart hittar man det? :(
#45 - Det måste väl finnas i någon charkbutik?
Inte häromkring..har frågat. Fast så känner jag bara till citygross och ica maxi med chark avdelning iofs :P Känner du till nåt ställe i Helsingborgs/Ängelholm trakten?
Hihi, nej, men jag känner till ett ställe i en förort till Stockholm. ;)
#45 - jag brukar kunna hitta hästkött som "tunna skivor" från Pärsons. Det kallas då "hamburgerkött".

#49 Ett mycket märklig fenomen och antagligen orsaken till att killar (framförallt) retar hästtjejerna i skolan med att hästarna ska bli hamburgare. Varför heter det hamburgerkött när man inte gör hamburgare av det? Hamburgare är ju alltid nötkött.
#50 Det är på senare tid det endast/till största del blivit nötkött. Tidigare var det främst häst och det är väll därför det hänger kvar antar jag :) Tycker på sätt och vis det är bra det står så istället för häst så folk inte blir så om sig och kring sig (då de flesta inte tänker på det).
Hakuna matata!
Annars finns det ju Gustafskorv! :)

#51 Fast det spär ju på "tron" om att hästar blir hamburgare.. De flesta vet nog det idag men ändå. Ett tag hade dom krokodilkött i den lokala ica-butiken. Men hästkött? Nä..

#50 det var ett sätt att dölja att det var häst man använde ett annat namn.
#49 jag tycker inte om den rökningen, inte heller rökt nöt tycker jag om tyvärr.
Hamburgerkött har ingenting med hamburgare att göra, utan är en sorts rökning av kött (främst hästkött men även nöt), som har sitt ursprung i staden Hamburg.
Ordet "hamburgare" kom med tyska immigranter till USA, ett slags färsbiff som kallades "Hamburg Style Beef" - alltså nötkött.
Att slynglar retar hästtjejer med att kalla hästar för hamburgare är alltså ren obildning - hälsa dem det
.

#44 du som inte äter kött annat än i malet tillstånd 
#55 När jag var mindre så trodde jag att det var skinka/griskött - alltså ham, i hamburgare. Blev jättepaff när jag fick höra att det skulle vara häst (av killarna när jag började i skolan), då gick jag och tog reda på hur det låg till och fick det svar som du skriver.
(och mina barn äter helst "handburgare"…. Man håller dem ju med handen när man äter
)
ursäkta urspårningen…
#49 Jo, det är det enda jag hittar. Hamburgerkött. Men tyvärr importerat från sydamerika så det känns inte särskilt lyckat. :/

#56 jag brukar smaka sånt jag inte ätit förr. då får man ju ta det i formatet det är i ;)