Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 5612 ggr
Salish
0

Öh, hur har de tänkt här? O.o

Jag slutar aldrig förvånas…
http://hepshop.e-butiken.se/?cat_id=143
Mikmar-bettet är vad jag snackar om.

Hur har de tänkt att det där ska få plats i en hästmun? O.o

Cilla89a
0

suck, vad dem kan hitte på.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

viktoria91
0

omg! såg ut som ett rymdskepp av metall, skulle alfrig få för mig tt sätta det i munnen på någon stackare :S

Elshira
0

Oooh jag har också hittat konstiga bett :D Men vad det gäller ditt bett så är det ju en skarpare form av hackamore+bett. Det får väll lika bra plats som en stång med hög port (eller ja snarare inte plats utan att skada), men vad den funktionen på detta bettet är till för vet inte jag…

Här är en variant på det tredelade bettet där tanken var att göra det ännu bättre men man föll huvudstupa… Delningarna på bettet kommer att hamna mitt på lanerna och det finns en anledning till att man bör använda tredelade bett där mittdelens ringar "står" och de två sidodelarnas "ligger".

5-ledat bett

Sedan får någon gärna förklara för mig hur detta bett är tänkt att verka:

Ringbett

Hakuna matata!

Salish
0

Alltid "kul" att hitta konstiga bett, fast de är ju dock inte alltid särskilt snälla.

Zabbio
0

Mikmar bettet har faktiskt en väldigt välmenad - och när jag senast läste förklaringen så verkade den logisk också - funktion. Ett snällare alternativ än vanliga korrigeringsbett. Kommer inte riktigt ihåg hur det skulle funka och fattade inte helt hur det skulle sättas på, men det verkade faktiskt vara ett milt bett trots utseendet. Fördelade trycket på ett bra sätt om jag minns rätt och är väl till för att bryta mönstret hos hästar som sticker eller så genom att fördela trycket annorlunda.

Googla på namnet och se om ni hittar någon förklaring till det.. kanske bara finns på engelska. Jag tyckte det lät vettigt senast jag läste om det och försökte sätta mig in i det..men det var några år sen. Kanske missade något då som jag sett nu om jag kollat igen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Länk till film där han förklarar hur han tänkt ''ett bett som inte slår upp i hästens mun''. Döm själva. (fast jag fattar inte varför mundelen ser ut som den gör..har iofs inte sett helafilmen.)

[

javascript:%20%20setFlashVariables('sendmovie','testvar1=MikmarHistory-DSLH.flv&testvar2=380&testvar3=400')

](javascript:%20%20setFlashVariables('sendmovie','testvar1=MikmarHistory-DSLH.flv&testvar2=380&testvar3=400'))

Filmen näst längst ner på denna sidan.

Linnea
0

#3 Ett ringbett har man ofta på galoppörer som inte lyssnar så bra. Ringen sitter genom hästens mun och ner under (runt) hakan. Det funkar så att hästen pillar med ringen och tänker inte lika mycket på att rusa så ryttaren har störe chans att hålla den.

Skynda långsamt så går det fortare.

Salish
0

#6 Principen kanske är snäll men det ser ju oerhört kantigt och stort ut. Anatomiskt sett ser det inte ut att passa i en hästmun.

ThunderClap
0

#5 Påstår inte alla att deras handlingar är för det bästa? Bara för att ens intention är good betyder inte att det är bra eller snällt på något vis.

Jag har jobbat i ett stall där man köpte in flera mikmar bett utav den typ som visas på HEP's hemsida och de användes rätt flitigt på rätt många hästar, allt ifrån små c-ponnyer till stora 1,70 hästar.
Och hästarna var helt okej med att ha det i munnen, så länge inte bettet började rotera och "porten" råkar komma upp och peta dem i gomtaket, vilket händer om man inte spänner in det rätt. Personligen så tycker jag inte det är något större fel på det förutom porten då, skulle man plocka bort den så skulle jag inte tycka det var något underligt alls med tjockare stångbett som även gav tryck på nosryggen.

Linnea
0

#9 Får det verkligen plats i munnen? Ser väldigt tjockt ut.

Skynda långsamt så går det fortare.

ThunderClap
0

#10 Det finns olika varianter på det som är aningens aningens olika stora i mundelen, tror min arbetsgivare bara köpte in combinationsbettet. Själva tjockleken på betten var inte mer än vanliga tränsbetts tjocklek, snarare tunnare och den flata sidan var nog under 3cm plus porten då.

Jag öppnade aldrig munnarna på någon utav ponnysarna för att se hur trångt det blev för dem, men gjorde det på två storhästar för att passa in och jag hade inget att klaga på då.

Salish
0

Fast mundelen är ju kantig, borde inte det bli obehagligt?

ThunderClap
0

#12 Kanterna är rundade förstås. stor bild

CelsiusT
0

Tycker inte alls att bettet ser konstigt ut på något vis. Vissa hästar trivs bra med tjockare bett och andra trivs bättre med tunna. Bettet är ju inte konstigt tjockt. Hurivida hästarna fungerar med port är ju även det individuellt. Men man börjar ju alltid med en smallport, sedan medium och sist hög, när hästen är van vid hur porten inverkar (självklart går man inte upp i storlek när man hittat en port som passar, men vill man arbeta med en hög port har jag aldrig varit med om att man går rakt på hög port). Men den porten ser ut att vara medium tycker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

vill tillägga en sak: bettet är inte tjockt, som jag ser det, men brett. Dvs det har en stor anläggningsyta utan att ta stor plats på höjden i munnen.

Men sm sagt, vet inte hur det fungerar i praktiken.

Salish
0

Fast det ser ju inte ut att vara en port, utan bara en upphöjning i mundelen med öh, en skruv i?

Elshira
0

#16 Det tänkte jag med på… En port är ju annars tänkt att det ska vila på lanerna och ge tungan lite extra plats men här kommer det ju ligga på tungan och sedan + det som sticker upp? :S

Har hästen en stor mun är det väll inga problem, men det är i.af det jag reagerar på mest. Annars vad det gäller storleken så borde det ju ligga platt om det är rätt inspännt~

Hakuna matata!

Zabbio
0

#16+17 Tror det funkar mer som nåt tungfelsbett eller nåt.