Hur lastar ni?
Hur gör ni när ni lastar era hästar?
I söndags skulle vi testa att lasta unghästen då det var någon månad sedan sist. Förra gången vi lastade honom gick det hur bra som helst, han gick rakt in utan att ens lukta på transporten eller att tänka efter.
Men den här gången tyckte han inte att det var nå kul. Han är varken rädd eller stressad, men han ville bara inte. När vi väl fått in honom så halkade han på rampen när han backade ut och efter det stod han och skrapa med hoven på rampen och bet på den. Provade att lasta honom utan rampen sen och det gick bra.
Hur gör ni? Med eller utan ramp? Lockar ni med något?
Vi lastar våra ofta och redaqn då de är mycket unga. En ovan häst får åka tillsammans med en rutinerad. Man behöver egentligen inte åka alls, bara lasta, stänga bakom dem och sedan låta dem stå så en stund innan man lastar ut dem igen.
Våra är så himla lättlastade att folk inte tror det är sant. Vi leder fram dem till transporten sågår de in av sig själva. Likadant när man lastar ur. Öppnar bak och när allt är klart ber man dem backa med orden "back-back". Så gör vi och det är toppen för då kan man lasta och åka ensam om man måste det.

Japp går inge vidare att lasta och därför han heller aldrig åker någonstans. Vet inte om han är rädd igentligen, eller tycket det är otäckt att åka. Har hört att han ska ha backat in i ett cykelställ vid lastning en gång på ridskolan.
Men bara man sätter lite press på honom, och inte står och gullar så går han in relativt fort.
Brimad tar jag i grimskaftet och leder in, och sedan stänger mamma eller pappa bakom honom och under tiden så ger jag honom lite krafft, och när det är stängt så sätter jag fast honom i grimskaftet i transporten. Men han kan ha sina dagar då han ska testa och se om han slipper undan, men då går mamma eller pappa med ett spö bakom och bara han vet att det är ett spö bakom går han in ;) Han är väldigt känslig för spö.
Hur kan man lasta utan en ramp? Rampen sitter ju där den sitter? Eller ni har sådan man kan välja att ha som "dörr"?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Sylgja går bara rätt in om jag går före, inga som helst problem. Har aldrig vart heller.
Lockar med något har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra, möjligtvis att jag kan sträcka mig och ge belöning i någon ätbar form när hästen gått in, men då ska det vara när den står på plats och inget annat. Att locka "på vägen" brukar bara resultera i att hästen går så långt att den kan ta en tugga och sen backar igen. De är ju inte dummare än att de fattar att de kan få belöning utan att gå in helt i transporten. 
Nä, är det en häst som krånglar är det samma sak som med en säker häst, rätt in. Visst får den nosa på transporten om den är osäker, men mer än så behövs inte. Litar hästen på mig följer den med mig in och beter jag mig som att det är den mest naturliga saken i världen så brukar hästen hålla med.
Hästar som krånglar bara för att slippa undan börjar jag med på samma sätt. Går de på sidan får de kliva upp därifrån, stegrar de sig, vänder sig och håller på så blir det att driva runt dem i trav på en volt, tills jag bestämmer att det räcker. Dvs krånglar de blir det bara jobbigare för dem själva. Att gå tillbaka och "börja om" 10 meter bakom transporten är totalförbjudet i mitt tycke, det enda det gör är att lära hästen att den får gå bort från transporten när den krånglar så, alltså blir det en belöning.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Våra hästar går in utan problem. Leder fram dem till rampen, sätter grimskaften över nacken. Sen går dom in själva. Lika lätta att lasta ur.
Jag leder mina hästar rätt på men drar aldrig i grimskaftet utan låter alltid hästen gå i sin takt. VIssa dagar så stannar dom å nosar lite på rampen (oftast om någon annan häst åkt där), jag står lugnt och väntar tills hästen självmant börjar gå. Har jag någon med mig så kan jag be den lägga en hand på rumpan lite lätt. När hästen gått på så lägger jag grimskaftet om bommen och går igenom transporten bak och sätter på bakbommen (med 12-åringen som är van släpper jag bara grimskaftet men på unghästen håller jag kvar så jag har koll). När bommen är på så släpper jag grimskaftet och går ut och tar upp lämmen och sedan går jag in och binder upp hästen. Tid och tålamod (och träningstillfällen) när det är hästar som inte vill =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min häst är ganska ovilig utan någon kompis att åka med. Det går jätte bra sålänge det är någon som lastar sin häst före. När jag ska åka med henne själv, så brukar vi ta ett rep, eller band eller liknande, och lägga bakom rumpan på henne, och då går hon in direkt. Hon är varken stressad eller rädd.
Min häst går på utan problem när det är ljust ute, men när det är mörkt så är det lite läskigt och då får min pappa ge henne en lite "knuff" i rumpan så går det utan problem. Har aldrig vart jobbig att lasta,lockar henne aldrig med något. men hon får ngt gott när hon gott in så hon tkr det är kul.
Jag bara går rakt in med hästen på släp så att säga :p
Hon har åkt mycket transport och vi började köra med henne ofta och tidigt, så det har aldrig varit något problem.

Mina går in direkt, följer efter mig. Sen lägger jag grimskaftet runt frambommen och stänger på bakbommen. Har nästan alltid åkt ensam med mina hästar så jag måste kunna lasta ensam.
Skynda långsamt så går det fortare.
Min kille går motvilligt in i transporten (har bara blivit lastad 4ggr än så länge). Han får lite gott när han väl kommit in. Sen står han lugn under hela resan.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

LinneaG en fråga utanför inlägget: Vad är det för ras på hästen på din bild? Han var riktigt fin.

Ställer mig bredvid lämmen & pekar/skickar in hästen. Stänger o sätter sedan fast hästen. Hästar som måste ledas in är svår lastade

Går fram till rampen, slänger grimskaftet/alt. tyglarna över halsen och säger "marsch in". Stänger rampen bakom hästen, går in och sätter fast hästen.

Jag åker aldrig med en häst själv utan ska jag åka med min stora så är lille maskoten med. Jag leder dom på var sin sida om mig, sen knallar jag och stora pållen in på höger sida, och lillen går in på vänster. Smidigaste sättet för mig att lasta då den stora inte gärna vill vara ifrån lilleman.
2 i 1 smäll kan man ju säga!
Sen kopplar jag fast dom, går bak och stänger bommarna.

#11 - Han är reggad som svenskt varmblod, men mamman är palomino, därav färgen :)
Som jag förstår här så använder sig alla av rampen?
#15 J jag använder mig av rampen för att vi bara har ramp. Men lånade en transport av en kompis där man kunde välja. Då valde vi utan ramp. Jag tycker inte det var någon skillnad mer än att man inte smutsar ner rampen i onödan och att det tar mindre plats. Märkte ingen skillnad på hästarna.

blir inte steget upp till själva transporten ganska högt utan ramp? det är ju ändå ca 2 dm.

#17 - Nja, inte jätte högt. Unghästen tyckte inte att det var det, han lyft som om det var normalt.
2dm är ju inte mycket för en häst… skulle vara en minishettis som tycker det är högt..
Mvh Emelie & Jack
Som sagt dom 2-3 dm som det blir är inte högt för en häst. Tänk bara på hur en häst tar sig fram i skogen =)
Men på transporter utan ramp, är det urlastning fram eller backar de ut där med?
Min klumpiga häst skulle snubbla och byta benen av sig då. :)
#21 Ofta finns det fronturlastning då (jag har bara sett med ramp fram). Men jag har aldrig använt det utan låter hätarna backa ut igen. Har inte märkt några som helst problem =)
Många transporter där man kan lasta utan ramp är sånna att man kan öppna på två sätt… dvs antingen som två dörrar eller som en ramp. (Iaf dom jag sett) så du kan fälla ner lämmen som en ramp när du ska lasta ur.
Mvh Emelie & Jack
De jag jobbade hos på Island hade en transport utan ramp och det var aldrig några problem. Vissa föl som tyckte det var läskigt, men det hade nog inte så mycket med det att göra.
Och de skuttade ju in efter mamma ändå.
De lastades även ur bak, men stod uppbundna på sidan av transporten, så de leddes ut framåt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min lille kille har bara åkt 3ggr, första gången var han så liten så vi kunde nästan lyfta in honom, andra gången tog det en evig tid men backade upp mot stallet så han fick gå på från stallgången så gick det bra och tredje gången förvånade han mig och släpade mig på transporten
Har haft både med och utan ramp, tydligen ska det inte vara lika läskigt utan ramp.. Lockar aldrig med något, blir en dålig vana.

det är klart att steg på 2 dm inte är mkt för en häst, men eftersom det ändå är ett steg UPP så kanske det blir jobbigt?
jag har aldrig lastat en häst utan ramp, så det var en fråga. ;)
#26 Man kan inte veta allt, speciellt om man itne får fråga =) Men som sagt, inga problem, en häst kan ju kliva upp på ett berg osv i skogen. Hästar är väldigt atletiska djur så ett litet steg på ca 2-3dm är inga problem =)

#26 det finns de som hävdar att det är bättre för hästen att lastas utan ramp eftersom man eliminerar risken att halka och göra sig illa samt risken för att kliva av snett och kliva av rampen.
jag tänker mig dock att det då är extremviktigt med takhöjden och att se till att hästen inte "hoppar" - då måste det ju föreligga risk för nack- och huvudskador?
jag har dock heller aldrig lastat i transport utan ramp, så jag har ingen aning om det hur det funkar egentligen..
medarbetare på djurskydd.ifokus

Blacky går alltid rakt på, jag går framför med hängande grimskaft, med ramp.
när han ska lastas ur så står han lugnt och väntar tills jag ber honom backa, kan stå så flera timmar om det krävs. backar helt lugnt ut.
funderar på att lära honom lasta sig själv nu när vi har egen transport och kan träna, är så smidigt =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Nu har vi tränat två helger i rad och det går mycket bättre för varje gång! I söndags gick han in och stod och åt inne i transporten. Så nu i helgen ska vi stänga luckan bak om det går lika bra som senast.
Just nu håller jag han i ett LÅNGT grimskaft fast man håller det som vanligt då. Lastar givetvis alltid med träns för vanesak vid tävling. Så går jag in och han följer efter vid sidan på rampen och efter mig inne i transporten. Jag går under bommen, vi låter han stå och fundera en kort stund. Sen stänger pappa bommen, så får han ytterliga en kort stund och fundera, sen stänger pappa lämmen och därefter översta luckan. Sen tränsar jag av och ta på han grimma.
Sen när vi kommer fram tränsar jag och klappar honom lite, pappa öppnar översta luckan, så får han tänka, sen lämmen, sen får han tänka, därefter bommen. Sen ska han stå kvar! Tills jag säger Back! Sen går han ut.
Han är duktig!
Lastar med 2 rep bak rumpan på ridhästen..
shettisarna går bara rakt in..Keso hoppar också ut genom lilla dörren fram om det behövs;-)
….nu har jag dock fronturlastad transport så det ska dem inte behöva göra sen..:-)
Jag är oftast ensam när jag lastar och ska iväg, lastar utan ramp när jag ska iväg, lastar alltid ur med ramp för skaderisken är stor om de ska backa ut utan ramp. På hemvägen är ju rampen nere och då går hon även in på den. Jag går bara fram till transporten och när hon kliver upp så går jag åt sidan, lägger bara handen på hennes rumpa så hon går hela vägen in, och sen stänger jag dörrarna. När jag lastar ur så kopplar jag bara loss henne och går bak och öppnar rampen, då får jag oftast dra lite i svansen för att hon ska backa
.. Många lastar även ur utan ramp, men vad jag har en BOJ och de är enligt mig lite för höga för att gå ur utan ramp, däremot har tror jag FAUTRAS en läggre höjd och där är det tydligen lättare för dom. Jag törs inte riskera något så jag tar det säkra före det osäkra. Jag har ingen framurlastning men det finns ju de som även har det.
Lothar
Leder in hästen. går bak o stänger. Sätter fast hästen. Kör. Ska väl inte vara svårare än så?
Hade valt utan ramp om jg kunnat. Har fronturastning som jag aldrig använt. (har ite kört nåt speciellt så :P)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Båda går in utan problem de få gånger ja kör dom, lockar inte med något heller men ger dom beröm om dom gör som jag vill ;)
Shettisen rusar in med öronen farmåt och är jätte glad hahaha!
Morfars unghäst är oxå relativt lättlastad har vart på många premieringar och utställningar hos förra ägaren och 1 gång med morfar, de enda hon inte gillar är när man får möte elr blir omkörd av en lastbil då trampar hon oroligt bak i transporten men lugnar sig så fort de försvinner :)

Jag gör olika med olika hästar beroende på hur hästen är och vad det är för transport jag ska lasta i.
Nuvarande egna häst är vissa dagar super enkel och jag kan skicka in honom utifrån, stänga och gå fram och sätta fast honom. Så vill jag att det ska fungera jämnt, med alla hästar. Då åker han normal två-hästars transport med ramp.