råttproblem för första gången :/
hej, ville bara skriva av mig lite och kanske få hjälp av varför det är så här.
Nu under vintern så har vi för första gången fått problem med råttor. Verkligen äckligt! Vi har aldrig haft det förut, visst dom har ju alltid funnits i närheten men aldrig gjort så stor skada. Det har förstås varit väldigt kallt… men det började redan innan kylan kom också. Dom hade nämligen bitit i fel täcke. Det var på våran foderhäst täcke (vi kommer ju förstås betala ett nytt) men lite synd att det var just på ett som vi inte ens äger. Vi har haft täcke där förut och det har aldrig vart några problem alls. och dom har inte rört dom andra hästarnas.
Och nu så börjar dom förstöra sadlar också så vi måste ha sadlarna innomhus (alltså inne där vi bor) och det är ju inte vanliga sadlar (allroundsadlar) som dom har bitit i utan westernsadlarna (som tur ä så är det en av våra). men dom har liksom bitit av stiglädret, och den är ju riktigt tjock. men som tur är så hann dom inte förstöra Siroccos så mycket. Så nu har vi 3 westernsadlar och ungefär 3 "vanliga" sadlar inne.
Nån som vet vad man kan göra? för som sagt så har problemen kommit nu det första vintern vi haft foderhäst och så förstör dom så
åhh vad jag hatar råtter. äckliga små kräk

Det låter som ett fall för anticimex katterna tycks ju inte fixa dom.
Ingen mat tillgänglig för dom varken, häst eller katt mat, se till att utfodra katterna ordentligt så dom orkar jaga det felet gör många med sin stall katter dom ger dom lite mat och för att dom tror att dom jagar bättre då men så är inte fallet.
Men ni har alltså stallkatter?
ställ ut ett gäng fällor, om inget hjälper så måste ni nog kontakta anticimex..
Hoppas det löser sig..! Lycka till

#2 det förutätter jag att dom har, ett stall är inget stall utan minst en katt och då en riktig jägare/bondkatt och ska var kastrerad så all energi gå åt till jakt
Känner väl igen det du drabbats av. På den tiden hade jag bara 3 katter och det var bara att utöka dem.
Idag har vi 5 stallkatter och ett par av grannarnas katter som bor i sadelkammaren. Vi har inte en fodersäck, inte ett täcke, vojlock, sadel, remmar etc. med ett bett på idag. Våra katter får givetvis mat, men vi förser dem inte med mat som står dygnet runt. Som hos många andra som håller sina katter i stallarna. Det drar till sig råttor i överflöd. Sen så blir katterna inte benägna med att jaga när deras magar är stinna med mat. Vi ger de mat som de äter upp direkt, 2 gr dag. kan lova att vi ofta ser dem ligger och snaskar i sig råttor. Händer att de drar med sig råttorna in i sadelkammaren och avnjuter dem på något av vår täcken, vojlockar.
De bästa jägarna är honkatterna. Kastrerade hanar har visat sig vara de sämsta. ja även hanar över lag. De jagar men inte till det närmesevis i samma utstreckning som honorna.
Raskatter är sämst
Det ska vara äkta bondkatter som har sina rötter från bondgårdar.
Ja vi har katter och vi har ju sett att dom gärna ligger och lurar i stallet och höladan. Vi har ganska många katter, men några är lite små just nu. Men vi hoppas ju såklart att dom ska bli s bra jägare som dom andra.
men det kan ju vara så att det ärvanliga möss också, vad vet jag. För det ser man ju ofta vår katter bära på.

Min bästa jagare har varit kastrerade hanar av den smäckra-bondkattstypen, just nu har jag bara en men han jagar för tio. Han jagar mer än han äter, mat får han en gång per dygn, det är bevisat att får dom inte extra mat så jagar dom sämre.
Här finns det gott om kastrerade bondkatter runt om våra gårdar. De samtliga ägarna har sagt att de är totalt värdelösa på att vara goda råttjägare.
Jag själv kastrera våra, ( för att slippa deras skvättande ) Det visade sig bli klart försämrade råttjägare. Införskaffa mig då riktiga bondhonor och vips så blev det klara förbättringar. Som andra med mig också har erfarit.
Är emot råttgift som råttfällor. men dem finns på gården i skåp och dyl. Då sitter det också en lapp utanpå som skvallrar. Mera för att en utomståendes mer eller mindre nyfiknas fingrar ska veta vad som väntar dem när de öppnar upp.
Vi hade sanneringsfirmor ute här för runt 10 år sen. De kosta skjortan. Hade det blivit permanent resultat hade det varit väl investerade pengar, men det var det som det inte gjorde. Jag kunde föda 7 katter på ett år för det beloppet, för resultat som höll runt 2 månader.
Ger vi mat till våra katter så de blir mätta och stinna så jagar de inte en råtta. De går sonika raka spåret in i sadelkammaren och blir liggandes och väntar på att matte / husse kommer med nästa mål mat. Detta fenomen är vår erfarenhet genom mig och andra som har fler katteer att gemföra det på.
Våra innekatter som sover säng, det är de lataste katter som finns. De lyfter inte svansen av intresse för de tamråttor som finns här på besök hos oss. Men kommer vi ut med tamråttorna till sadelkammarn då händer det saker med stallkatterna.
Ja, här älskas råttor. Ska understrykas kanske att det är tamråttor. Underbara djur inteligenta och genomgoa. De sover även vid kudden och de tar sig till sina egna toaletter ja tre av dem 4 gör det. De går fritt bland innekatterna som med våra hundar. Men för att det ska fungera så måste man givetvis träna alla samtliga inblandade individer. OBS !!!!!Det går inte att ta in en äkta råttjägare i samlingen. Vi fick in en och det sluta tragiskt.

jag har tack och lov inte problem med råttor. har tre (fyra egentligen, men den ena är bara hemma ibland) hankatter. två (tre) är kastrerade och den sista är för liten än för att bli klippt.
min långhåriga katt är ingen jägare, han är lite bekväm (ligger just nu på rygg framför min kamin). men hans helbror är en baddare på att jaga. han har asat hem bland annat en mullvad.
de har fri tillgång till mat ute i stallet, det skulle inte förvåna mig om möss/råttor är där och äter med. men som sagt har vi aldrig haft problem med skadedjur. har alltid hört att det beror på att katterna är där, men uppenbarligen inte efter vad man läst ovanför här. ;)
Har man hemförsäkring så brukar det ingå anticimex utan självrisk. Jättebra!! Och då går dom garanterat bort, för gör dom inte det så kommer dom tillbaka. Och man behöver jälv itne bekymra sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#9 dom har gjort undersökningar, mätta katter jagar bättre och sen ska man inte ha för många heller för då drar det till sig möss/råttror
Kastrater jagar också bättre 1-3 per stall är lagom

#11 ok? ja som sagt så har jag inga problem, så jag borde ju ha lyckats med att ha hittat rätt katter, antal och allt annat som spelar roll. ;)

#12 ja och fortsätt ge dom mat vad än bönderna säger
# 13
Alla djurgårdar har sina råttor. Ja även hästägare. Inte antal katter.
Bönder skulle det vara något som skulle anses veta mindre än stadsbor ??? Skärp dig nu Lorita.
Säger bara till trådskaparen att ringa anticimex fort som sjutton, har haft samma problem för några år sedan i höförrådet en kall vinter. De förökar sig i ofantlig fart, till slut blev de så fräcka och vana av oss människor att de satt och stirra på oss när vi kom in i förrådet och flyttade inte på sig förrän man var steget från dom.

#13 varför skulle bönderna säga något om att jag matar mina katter? nu har jag förvisso inga bönder i närheten, så det spelar kanske mindre roll. ;)

#16 det finns en uppfatting bland bönder att man inte ska ge katter mat, många tycker att dom bara ska leva på det dom fångar.
Det har gjorts unersökningar att ganska få katter och att dom får mat, ger det bästa resultatet när det gäller råttsanering. Mitt stall är helt råttfritt och vi har en kastrerad hane som få mat två gånger om dagen.
Kastrera det tycker jag är en självkarhet, för det finns redan för många katter. Luckas är också bättre på att jaga som kastrerad, efterom han håller sig på gården och läger ingen energi på att fria till damer.
Man får inte heller glömma att avmaska sina stallkatter, då mask kan ge blodbrist, det är lättare att sköta med få katter.
# 17
Uppfattning bland bönder !!!!!
Nu får du faktum ta och lägga ner dina fördommar. Vart har du din värld ligger, I vart fall inte i böndernas värld ?????

Försök komma fram till om du har råttor eller möss, man har nämligen inte både och. Har man råttor försvinner mössen, de klarar inte konkurrensen. Så de vet vad du har att slåss mot..
Skynda långsamt så går det fortare.

#18 jag tar bort bönder och ändrar det till många är det bra så.
# 20
Ja Tack !
Till ;
Det finns kanske Mindre kunniga djurägare !

#17 ja min kastrerade hankatt som vi hade för många många år sedan var en superjägare. han tog blandannat hermeliner och papegojor. ;)
sedan har man ju hört att färgerna på katterna spelar roll med.

#22 Lucas han ofta skator, men han äter dom inte så jag får mocka efter honom ganska ofta
Papegoja, låter som det inte stod så ofta på menyn 

ja det får man ju göra här hemma med. faktum är att vi inte har fågelbon i stallet längre sen katterna kom hit. vi hade fåglar som bodde i stallväggen, men katterna var ju snabbt där när de lärde sig att jaga.
nej aran var en engångsföreteelse. huvudet var uppkäkat och hela den stora kroppen kvar. det var en sann jägare. och han fick mat två ggr om dagen. ;)

#24 jag ska se om jag kan få fram filmen på Sinkasus, när han släpar en fullvuxen hare 400 meter till gården för att ge sitt byte till mig
han fick också mat två gånger om dagen och ville väll ge tillbaka lite 
Det är nog kanske tre katter som vi äger som sitter på jakt, men dom bor inte i stallet. En är en kastrerad hankatt och han får ibland med sig mer än honorna så det beror nog lite på hur katterna är… eller så är han nog bara en duktig jägare. Men sen kommer det ibland katter ifrån andra ställen som jagar här också (ibland) och det är ju bra :)
Här hemma var det kastraten som lätde unghonan som vi fick hem hur man brottas och hur man är en ypperlig jägare (A) I vanliga fall är han ganska så tillbakadragen, försiktig och lugn av sig.
Hakuna matata!

Vi har inte haft några råttor, däremot väldigt mycket möss :P
#28 ohyra iallafall :)
Men jag tror nog inte det är möss vi har. För antingen är dom starka eller många, vääldigt många :P
Jag har fått lära mej att man ska titta på kattens tassar, dom gjorde tydligen så förr häromkring där jag bor iallafall. Katten ska ha så många svarta trampdynor som möjligt för att vara en bra jägare. Sen ska inte könet spela någon roll. Även om jag mest tror att det är en gammal skröna så stämmer det faktist på mina katter. De med mest ljusa trampdynor jagar mindre än de med mörka, och vår helsvarta katt med bara svarta trampdynor är mästerjägaren hos oss. Lite kul!
#29 Ser du någon lort? Är lorten små (typ riskorn eller mindre) så är det möss och är dom mer som puffat ris så är det råttor.
Möss blir väldigt många väldigt fort. Dom är änna jäklar på att föräka sig! Dom kan även göra stor skada.
Medarbetare på westernridning.ifokus
jag har en katt som du kan få låna om du vill;) en äkta mus/rått/fågeljägare! hon tar allt som kommer i hennes väg ;) till o med ekorrar!!!
men hon finns 2mil söder om örnsköldsvik ;)
#30 det har jag aldrig hört om :) för det måste jag ju bara se om det är skillnad :)
#31 ska kolla nästa gång jag går in i stallet
#32 oj de är en bit :D