Staket?
Vad har du för slags staket i dina hagar?
Eltrådar? Elband? Trä? Något annat?
Elrep. Lättast och billigast till den arealen..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Har ju inte hästen hemma numera men där han står nu har dom elrep.
Skynda långsamt så går det fortare.
Elband, platta och 2 cm berda.
1: Måste varna för dom grindarna!
Vi hade såna förut, tills en av hästarna fastnade med svansen i den. Hästen är bakrädd så hon hade sprungit runt med den i svansen i ett par timmar.. Livrädd. Sedan tog vi bort dom. Så det är lätt att svansarna fastnar i dom.
Vi (stallet jag står i) har lite olika =) Hehe.. Där är både elrep, elband (i olka bredder) och ståltråd. I dom flesta hagar är det elband uppe och nere och ståltråd i mitten. Grindarna består av tråden fram med handtag.
I förra stallet hade dom bara ståltråd, välspända och fräscha staket (ägaren jobbade i en firma som höll på med att sätta upp staket). Det var 4-5 trådar (flera olika djurslag betade av markerna i omgångar). Där fanns en grind på vinterhagen som var en sån riktig metall-grind som man öppnade, väldigt bra. Men på dom andra hagarna så hade dom det vanliga staketet emd handtag, grejen var att det var så förbaskat väldraget så jag som liten tjej klarade inte av att öppna å stänga. Så då bytte ägaren ut grindarna mot gummiband =) Det var perfekt. El-gummiband som drog ihop sig när man släppte. Lätta att ha att göra med =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
#7 Usch, hatar såna gummiband, de beter sig aldrig som jag vill:P Men smaken är ju olika :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

vi har vanliga elrep. precis som #1, fast vi har elrep för ingångarna också :)
i mitt gamla stall. hade vi grindar i metall. HATADE det. min häst kunde LÄTT fått in en hov mellan stängerna. och hon stod alltid och kraffsa högt med frambenen när hon fick stå och vänta på att gå in.. INGEN säkerhet på det stället.
#8 Gör dom inte? ag tyckte det var jättebra att bara lossa handtaget och släppa så la den sig vid andra stolpen av sig själv. Ville man hålla kvar för att stänga för att någon annan häst skulle vara kvar så var det ju bara att hålla kvar =) Men som sagt, smaken är olika.
Medarbetare på westernridning.ifokus

elrep i stora hagen. träslanor och elrep i lilla hagen vid vägen,
Där Sylgja står nu är det eltrådar. Och delvis trästaket i nån hage.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Elrep runt om. Även vid grindarna.
MVH:Carro.

elrep, och elastiskt elred vid grindarna.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Elrep, hingsthagen har spiralgrind (men två av fem har gått sönder så det är elrep där ;)), alla andra elrep även vid öppningen..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Ståltråd men på får hagen är det elband och ståltråd längst ner.
Har elband där vi delat av hagarna i olika sektioner :)
Har helt vanlig öppning ingen sån där grej som snurrar ihop sig och har sig, tycker de verkar helt livsfarligt, inte snyggt heller ;) hahah
På rasthagarna är det sånt där plaststaket -runda rör liksom.. Och sen ett elrep vid varje "rör".
Gräshagarna är det elrep på.

# Ni med gummireps grindar: Tycker ni att de fungerar bra på vintern ochså? Jag har erfrenheten att de töjer ut sig o blir jätte låga när det snöar. Samt att elastiteten försvinner. Fast jag kanske bara hade otur med mina exemplar?

#20 De blir lite töjda på vintern för när det fryser blir de stela och har man inte hagen stängd på natten så drar dom ihop sig av kylan. När man då ska stänga hagen igen drar man ut dom fast de dras inte ihopa igen som de gör annars. Man drar sönder elacisiteten helt enkelt. Så ja, dom töjs efterhand. Mina hade jag i 4 år men dom äldsta började bli för långa för grindhålet.
Skynda långsamt så går det fortare.

vi har emstadels eltråd men vissa bitar är elrep. vid öppningarna har vi trägrindar med en tråd över. så man ska öppna både grind och tråd när man tar med häst.

#20 då får man göra större hål.. ;)

mest vanlig eltråd, men finns 3 hagar med aluminiumstaket tror jag, där bråkstakarna får vara ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#23 Självklart.
Tänkte inte så långt. 
#21 ok. Det var ju helt ok livslängd.
har som nummer #1 och vi har haft sådan fjädergrind i många år minst 10 och aldrig nått som hänt. dom har vart på den men svansarna gled igenom om dom inte har toviga svansar kanske, men jag tycker dom är jättebra och smidiga förrutom när man själv har fastnat med jackan däri :P på sommarhagen har vi en sida med trästaket och en eltråd sedan är resten tunn elband och vit tjock undertråd så dom ska se den.
vi har ståltråd runt hingstarna. tre trådar. de två översta sitter med distansisolatorer så att de inte ska kunna sträcka sig ut över hagen.