Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 5397 ggr
halludu
0

Problem med uppsittning.

Har en häst som hela tiden går i väg när jag ska sitta upp. Vad ska jag göra?

lisette
0

ställ er mot en vägg eller liknande så hästen inte kan gå iväg

halludu
0

#1 Har försökt : / Han går iväg i alla fall..

Han vet att när jag säger "stilla" så står han still men så fort jag sätter i foten i stigbyglen så går han.. Kan bli galen på sånt x)

J-Parnebo
0

Min häst gör det också, och jag har börjat med att hon ska stå still innan jag hoppar upp, och när jag sätter foten i stigbygel försöker hon gå iväg, då tar jag ner foten igen och backar tillbaka henne, så håller vi på så till hon står still, mkt beröm när hästen står still.
nu står min häst nästan alltid still, ibland när hon är pigg försöker hon gå iväg, men räcker en gång att backa tillbaka henne.
så ha tålamod!  ;)

f97lintro
0

Har samma problem:(

halludu
0

#3 smart ; ) ska försöka med det.. (håller på lite halvt med det, men ibland orkar jag bara inte krångla x) )

Birke
0

Ge den en bit äpple när du hoppar upp, då är den upptagen med att tugga, o sen en bit till när du väl är uppe.

Fiona
0

#6 Men det bästa är väl att hästen står ordentligt och uppför sig utan att behöva bli mutad Flört

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

lennartsdotter
0

Skulle prova det som #3 säger! :) Lät riktigt smart!

Lorita
0

Jag hade problem med Ametist jag band honom vid bindbomen med en halsring och tränade uppsittningar.

Sen hade jag honom bunden ett tag vid uppsittning och spände loss halsringen och red iväg, nu står han stilla tills jag är uppe Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Thorsson
0

Lord är likadan, men han går runt i ring. Jag fick lära mig av en stallkamrat idag ett knep. Så fort Lord började gå runt i ring så stannade hon honom, släpte tyglarna, drog i stigbygeln, så att det känns som om man sätter foten i den. Han började gå runt och hon fortsatte att dra i den med handen. Till slut så stannade han, stod still genom hela uppsittningen och stod även stilla sedan när vi böt hästar och det. :)

Birke
0

#7 Absolut, men det är inte mute, mer som en belöning när den väl står stilla.

Janice
0

Annars kan det funka att böja hästens hals.

Zabbio
0

Håll ena tygeln kortare ( den närmst dig) så att när han börjar gå är det bara att ta lite med tygelhaden och låta honom gå runt dig,rätt lätt att hoppa md och även om det inte går så får han gå runt i en cirkel tills han står stilla = tråkigt. Fortsätt tills han släpper upp dig. Var noga med att båda tyglarna är lösa så länge han står stilla. Berömm när du komit upp och låt de första minuterna vara intressanta men kravlösa (kanske skkritta fram lite utanför paddocken om du ska träna tex)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

#13 böjer du halsen från dig så har hästen svårare att gå och står förhoppningsvis mer still.

Zabbio
0

#14 Fast då kan den knuffa till dig och du kan inte låta den gå rut tills den tröttnar ;)

Lorita
0

#15 jag föredrar att hästen står still Tyst

Gronstedt
0

#13: Lite besvärligt för oss som måste klättra upp från pall Rynkar på näsan.

Lorita
0

#17 då gör du som jag skrev i #9 då står hästen still Skrattande

Zabbio
0

#16 Man kan ju prova ''ditt'' sätt först, men funkar inte det så är det ju bättre att kunna låta hästen gå runt tills den tröttnar än att bli knuffad och ivägsläpad ;) Dessutom är poängen att efter ett tag så lär sig hästen att det inte är lönt, och då står den still direkt och på lös tygel ;)

Zabbio
0

#17 Inte direkt, se bara till att ha en pall där du kommer upp på hästen från alla håll (dvs ingen stolsruygg) och låt hästen gå runt pallen tills den stannar. Så kommer du up och kan ''belöna'' hästen med att uppsittningen blir avklarad  även om den väljer att stanna på ''fel'' sida pallen.

Kan iofs vara bra med ett spö att peta in rumpan med när man står där, eller annars leder man  runt hästen och stannar den så många gånger det krävs för att den inte ska gå ut med rumpan igen. En metod jag använt på flera unghästar och det har funkat varje gång, lite tålamod första gångerna men på en vecka eller så hade de lärt sig och stod fint direkt.

may-britt
0

jag hadde samme problem med min is på  5 år han löp  rundt  når jag skulle sitte opp.

jag gjorde så förste tar jag i  högre tygle så  han går ned på  tyglen på  högre side bare lite så  har jag 2 goddis i  min flikka en för jag rider och  en etter jag er ferdig och  ride etter han har böyd seg lite på  högre tygle gir jag han sin goddis och  mens han eter den hopper jag opp.

når jag er ferdig och  ride hopper jag av lösner på  gjorten och  nosgriman och  gir han sin goddis.

han var helt forferdelig för han löp rundt så  jag kom inte opp.

jag har også  prova och  spörre han om löv til och  sitte opp hvor jag tar i  tyglen så  han böyer seg så  har jag satt benet i  stigböylen och  så  fort han begynnte och gå så  tok jag det ut och  stelte meg forand han och  så  var det om igjen til han sto  stille.

min står helt still nu  til jag har hoppet opp och  til jag sier han kan gå.

prova och  et råd jag fikk om og korte högre tygle så  hans nose var ved mitt ben når jag hoppet opp siden ofte häster som inte vill stanna skal man la gå  rundt och  rundt men det som fungerte best var at  han svarar på  högre tygle tak goddis och  så  kan jag hoppa opp.

lite dumt och  stella dem inn mot en vegg siden da lärer de alldri jag red han noen ganger och  mitt i  ridningen hoppet jag av och hoppet opp  igjen.

så  han skulle läre at  han skule stå  når jag hoppet opp

noe mere iriterende enn häst  som löper rundt  når man skal sitte opp vet jag inte om.

sus-sharon
0

#5 du måste orka krångla. det är tragglandet som ger resultatet. fuska en dag så har du fuskat en dag för mycket.

kämpa på och träna, träna, träna på att stå stilla. ta en dag när du bara sitter upp och sitter av 10-15 minuter och inte gör något annat. när du får resultat är det bra för den dagen, klappa och ta in.

har själv haft samma problem med min dam och det är bara träning och konsekvens som ger resultat.

medarbetare på djurskydd.ifokus

may-britt
0

jag undrer jag lärte et sted at  man skulle spörre hästen och  få  sitte opp ellers var det rett och  slett et overfall mot hästen.

er det noen som har lärt det samme här?

LinaN
0

Min är litet sisådär. han står stilla tills jag kommit upp, när jag väl sitter i sadeln så går han sin väg. Något som vi ska börja jobba med.

Dock har vi ett jävla helvete just nu då stallägaren ställt en hövagn precis vid uppsittnignspallen. Det ger mig med mitt skadade knä ett rent helvete, eftersom hästen står snett och jag kan inte gå in rakt bredvid pallen utan måste tråckla in mig coh sen korrigera en bananböjd häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

may-britt
0

du  skulle kjöpe deg en oppstignings stol det har jag gjort.

Zabbio
0

#23 Nej, aldrig hört men brukar ''förvarn'' Crow genom att klappa honon över ryggen (barbacka och från en lätt uppsittningsplata) eller över mankammen (med sadel) så att han vet vad jag tänker. Annars är det lätt att han slänger upp huvedet och det stör mig (samt att han då ju visar att han inte gillar läget).

may-britt
0

jag leste det i  en islandshäst bok skrevet av Rein ett eller annat kommer inte i  håg navnet hans.

men det står det at  man skal spörre ved og ta tak i högre tygle lite til hästen tygger på  bettet och går ned med hode til högre ellers var det et overfall for hästen och  bare sitte opp

jag har gjort dette med min is och  han står nu still vet inte om det er högre tygle tak eller goddisen men still står han nu i  alle fall

Zabbio
0

Tror inte att det är något universalknep som alla hästar förstår ''nu frågar hon'' :3 Men att förbereda hästen på vad man gör ''fråga'' på det sättet är väl vanligt hästvett egentligen. Kan nog sitta upp på många olika sätt utan att hästen känner sig överfallen.

Birke
0

#28 Jaa - en häst vet ju vanligtvis vad som ska komma hända. Man smyger sig inte upp bakom en buske o slänger sig upp :P

Gronstedt
0

#29: Inte jag i alla fall Flört. Den häst som inte fattat vad som är på gång när jag kravlat upp på pallen och samlat ihop mig för att försöka häva mig upp måste vara död Skäms.

may-britt
0

ja ha undelig at en så  kjent islandshäst tevler och  trener skriver så.vell bare noe jag leste i  hans bok.

jag tror det er mange häster som inte står still når vi  hopper opp av mange forskjellige grunner noen dressyr hester moste alltid ha noen til och  holde på  dem for de står alldri  stille.

min gamle dressyr häst for mange år siden sto  inte en gang stille når jag hoppet på och  på  tevling moste jag ha noen til och  holde han så  jag kom opp.

han gjorde dette fra jag kjöpte han til den dagen han döde.

jag fikk hoppe rundt  etter han på  et ben få  tak i  stigbölen komme meg opp og resten jag skule ordne fikk jag ordne mens han skrittet i  vei han ruset alldri.

Birke
0

#30 hah ^^

Zabbio
0

#29 Nej, men man an ju sitta upp på olika sätt, antingen med en hård ''nu kommer jag vare sg du vill eller inte'' attityd utan att bry sig om hästen just då tittar på nåt eller halvsover efter att du pratat med nån kompis i 5 min eller nåt. Eller med en mildae ''Är du beredd?'' attityd.. tror att ens attityd och tanke spelar större roll än hur man gör det rent praktskt (tanken och käslan speglas ju väldigt tydligt med små omedvetna signaler i kroppspråket.) Att slänga upp dsig  utan att tänka på hästen eller så känns nog värre för hsten än om man hoppar up lite klumpigt men med en attitg av respekt osv. :)

may-britt
0

men det er det da ingen som gjör man forteller da hästen at vi  skal hoppa opp.

jag gjör det med högre tygle tak til han tyger på  bettet og en goddis så  hoppar jag opp.

men har hatt häst hvor jag moste ha noen til och holde eller rett och  slett hoppe opp mens den gikk i  ring.

men har alldri hoppet opp uten at hästen vet at  det er det jag kommer til och  gjöra.

jag skal finne boken jag leste for der sto  det også  at  viss hensten inte ville stå  stille skulle han prova och  sette bene i  stigböylen så  fort den gikk skulle man ta benet ut og bare ha tolmod och prova om til den sto stille.

jag prova inte det med min häst for da hadde jag blitt der en uke tror jag.

men skal finne boken

Zabbio
0

#34 Jodå, det finns många som hoppar upp på ett ''aggresivt'' sätt, med attityden att ästen ska helt enkelt lyda annars blir det ynd om den.. eller som hoppar upp men tänker på något annat eller av annan anledning har en respektlös och i hästens synsätt otrevlig attityd.

may-britt
0

nei men usssssssssssss

Alex
0

Jag har alltid gjort som #13 beskrev när hästar inte står stilla vid uppsittningen. Fungerar hur bra som helst. Även om man måste sitta upp från en pall kan man ju träna på det sättet, bara ha foten i stigbygeln utan att sitta upp.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

ja smart

Cayenneafdaloro
0

Jag hade samma problem med min ponny.  Så jag började från början bara. Gjorde halt, ryckte i stiglädret och berömde massor när hon stod stilla. När det gick bra satte jag i foten och tog ur den på en gång, massor med beröm igen. När hon stod stilla då med så satte jag i foten och 'studsade' på ett ben en gång, tog ur foten och berömde. Sen satte jag i foten och hoppade upp utan att lägga över det andra benet och hoppade ner på en gång, beröm igen. När allt det gick bra hoppade jag upp helt och berömde massor igen. Det är beroende på häst hur fort det går frammåt, det får man ju känna efter själv. :)

Linnea
0

Har problem med min ponny också. Fast han kan man inte få till att gå runt pallen (jaaa jag använder pall till ponnyn….) för han svänger ut häcken och stannar där.

Jag gjorde så att jag ställde honom vid pallen och när han gick åt sidan så knuffade jag honom åt sidan (obs! han var lugn hela tiden, jag jagade inte iväg honom eller nåt) och om han ryggade så ryggade jag honom. Efter en stund märkte man att han stod stilla längre och längre och efter 20 min kom jag upp. Har bara testat en gång men ska testa idag igen. Tanken är att det ska vara jobbigt att inte stå stilla vid pallen.

Skynda långsamt så går det fortare.

Kimpa
0

Alla unghästar jag ridit/rider in gör jag så att någon annan får hålla i från marken medan jag sitter upp och de ska även stå still tills jag ber den om att röra sig. ALLA de hästarna har lärt sig att stå still vid uppsittning.
Även när jag köpt en redan inriden häst som inte står still kör jag med den varianten. Skulle jag vid något tillfälle inte ha den hjälpen backar jag bara tillbaka hästen om den börjat gå och börjar om igen.
Viktigt är då att hästen ska stå still även när du kommit upp i sadeln.
Tycker många hästar har bråttom iväg så fort rumpan hamnat i sadeln.