Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 13288 ggr
halludu
0

Skillnad på skinn, läder?

Som rubriken lyder vad är skillnaden på skinn och läder?

Ska köpa shortchaps så undrar vad skillnaden är?

Tacksam för svar.

Faidra
0

Jag har själv shortshaps i mocca och tycker dom är jättebra.

Jag kan ha helt fel nu, men om jag ska gissa så är läder mycket hårdare och stelare (tror det heter geithers eller något liknande :P) och skinn är mer mjukt och följsamt. Jag tror att läder blir mer som ett stövelskaft att sätta på foten, medan skinn mer som ett mjukt stöd.

CelsiusT
0

Ingen aning om vad det "betyder" inom "shortchaps-världen". Men inom "läder-världen" så är det i princip samma sak. Skinn är väl mer innan man gör något av det, hehe, liksom ett samlingsnamn. Läder är väl mer den färdiga produkten. Det har ingenting med tjockhet, styvhet osv att göra. Bland icke-sadelmakare så är det vanligaste att man inte vet skillnaden och då använder man båda uttrycken för samma sak, eller så hittar man på egna betydelser, vilket innebär att man vet inte säkert om det är någon skillnad eller ej när det står om en färdig produkt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Faidra
0

#2 jaha, okej :) Jag gissade ju bara, men när jag ser det framför mig så tänker jag mig skinn som väldigt mjukt :P

halludu
0

#3 Jag ser också framför mig typ att det skulle vara så att läder är hårt och skinn är mjukare, men det är väl samma produkt? Asså hud från djur eller hur?

Kan det inte ha något med om hur "huden" blir behandlad?

CelsiusT
1

#4 Det ena är ett samlingsnamn och det andra är en produkt.

ThunderClap
1

Jag har uppfattningen utan att veta hur korrekt det egentligen är att:
skinn= finare tunnare hudar
Läder= tjockare

Man pratar ju om lädersadlar med skinnsits när det är tjockare kåpor och finare tunnare läder i sitsen.

Alex
0

Ja, läder ska vara tjockare än skinn. Dock kan jag mycket väl tänka mig att benämningarna finns på lite allt möjligt när det handlar om folk utan den kunskapen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

Läder heter det när det är garvat. Skinn är när det sitter på djuret.

Men en vanlig uppfattning är att läder är styvare/hårdare än skinn och det är så det många gånger används i vardagsspråk. Men egentligen är det inte så utan allt garvat (behandlat) läder är läder och innan det blir garvat heter det skinn.

Alex
0

#8 Tycker jag låter knepigt, då det finns en hel del skinnbutiker (oftast heter något med både skinn och läder) och inte säljer de hela sjur inte… Flört Det brukar benämnas hud när det tagits av djuret men inte är preparerat.

Enligt Wikipedia är skillnaden på skinn och läder att läder är taget från större djur och att det benämns skinn när det är från mindre.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#9 Låter jättekonstigt det där med storleken på djuren. Dessutom har storleken på djuret ingen betydelse för hur tjockt/hårt/styvt lädret blir. Älgskinn tex är otroligt mjukt och väldigt dålig kvalitet tillskillnad från get.

Nu ska man iof tänka på att wikipedias artiklar är skapade av vanliga människor och det behöver absolut inte vara några experter. Så man måste vara källkritisk när man läser på wikipedia.

Min pappa är sadelmakare och har gått flera utbildningar i ämnet skinn och läder, tror han borde veta och han säger så som jag skrev i #8. Alltså att det egentligen är så att skinn är innan man garvat det och läder är när det är garvat. Men att i vardagstal så är uppfattningen att skinn är mjukare än läder, men det är inte "korrekt" fackspråk.

#9 Hud heter det oavsett om det är garvat eller ej. Man talar snarare om hel och halv hud så som storleksmått till skillnad från remläder tex där huden inte längre är en hud utan uppskuren till remmar.

Alex
0

#10 Jo, att Wikipedia inte är helt tillförlitligt vet jag, var mest ett konstaterande. Och jag håller med om att din pappa borde kunna det. Glad Så jag tror på dig. Funderar bara på om det finns flera olika "rätta" saker inom området, då jag känner till folk som håller på med hudar/skinn/läder, tillverkar kläder och sånt och säljer. Och då är det hud när det är opreparerat, skinn tunnare och läder tjockare. Fast det kan ju i och för sig vara något som kommit senare, för att folk börjat använda det och så använder sig även tillverkare/försäljare av det för att folk ska förstå…? Rena funderingar nu.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#11 Det kan mkt väl hända att det på senare tid börjat användas så för att konsumenten ska förstå.

Tusen
0

#12 Ofta använder man väl ordet skinn för det som man t.ex fodrar träns och selar med, medans lädret är det som tränset består av. Så benämner i alla fall den skinnleverantör som vi brukar köpa skinn och läder ifrån, det hela.
Jag är själv inte utbildad men syr mycket hästegrejjer i läder och skinn tillsammans med en som är selmakare (och utbildad i Tärnsjö) Hon använder sig av samma benämning på detta som jag.

(Skulle aldrig få för mig att beställa skinn för att sy ett par tömmar t.ex.)

CelsiusT
0

#13 Pappa har också gått på tärnsjö och har bl.a. där fått lära sig att det heter skinn innan det garvas och läder när det har garvats.

Nej inte skinn för att sy tömmar, men läder för att göra en bossa.

Lorita
0

skinn det är allt för mig med och utan päls, mocka eller läder.

Läder det är skinn utan pälsen och med sen starka huden kvar (? saknar ord?)

sen finns mocka och päls och det är också skinnprodukter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#15 Bra förklarat!! Precis så menar jag att det betyder. SKinn är liksom ett samlingsnamn och kan vara alla möjliga olika delar. Medan läder då är det garvat och narven (den "starka huden") finns kvar. Sen vad det är för typ av läder spelar ingen roll, mjukt, hårt, tjockt, tunt osv.

Älgskinn ex är ju tunnare rent naturligt än vad kossa är.

ThunderClap
0

Jag är helt med på det CelsiusT & Lorita säger, att det nog egentligen är så orden från början används och antaglgien defineras i ordbok.

Sedan tror jag däremot att det används hejvilt, som sagt, sadlar beskrivs även utav försäljare som tex denna sadel hos Lyckås: "Kalvskinn i sätet och på vulstren. Kåpa i franskt läder"

Elshira
0

Jag säger som #15

De enda gångerna jag använder ordet skin istället för läder är när vi pratar jackor till människor… Då brukar jag faktiskt säga skinn. Och skulle någon säga "läderjacka" så skulle jag föreställa mig en "skinpaj", dvs den som man brukar se rockare med t.ex, Medan en "skinjacka" skulle vara de lite tynre finare som "normala" människor kan ses ha ibland =) Så jag förstår att folk kan tycka det borde vara skin för tynre och läder för grövre!

Men om vi bortser från jackor så är allt behandlat för mig läder, precis som det står i "regelboken" á la Lorita ^^

Hakuna matata!

Linnea
1

Har fått för mig att skinn är överhuden och läder är gjort av läderhuden och underhud (eller nåt sånt) vilket gör skinn tunnare. Hrm..har kanske fel?

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

#19 Vad menar du?

Elshira
0

#19 vad är då saker där båda sitter tillsammans? ;)

Hakuna matata!

Lorita
0

#20 jag tror #19 tänker på spaltläder

entill
0

Kul att så många verkar vara intresserade av ämnet. Inte ens experterna är konsekventa i sitt ordval. Hos vissa grossister kallar man plymåläder för möbelskinn och tvärtom t.ex. Det är nog så att det faktiskt är samma sak, så det är alltså mer en språkteknisk fråga. Vill man veta mer om skinn och läder kan man gå in på Tärnsjös hemsida. Där finns mycket läsvärt, och även två filmer, en om läderframställning och en om skinn. www.tarnsjogarveri.se

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Linnea
0

Vad är spaltläder?

Jag tänker så här: Huden består av flera lager, underhud, läderhud, *nånting tror jag* och överhud.

Min tanke är då att skinn är överhud och läder är..tja typ resten av huden.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Man gör ett tunt riktigt skinn med överhud, sen blir det ett lager kvar som man gör en konstgord överhud på, det blir ett svagt spalskinn används in billiga läderprodukter ibland

CelsiusT
0

#24 på en hud så finns bara en narv (den yta där pälsen har suttit). Men huden kan ju vara olika tjock under narven. När man då tunnar ut huden så får man skinn utan narv över, detta kallas spaltläder. Av spaltläder kan man göra "fusk"mocka (ser ju ut som mocka, men är fusk då mocka är slipad narv igentligen, tar man bort narven tar man bort hållbarheten) eller lägga på en fusk-narv på (vilket man gör för att få billiga produkter då spaltläder är en restprodukt).