När du är sjuk
Sitter med världens dunderförkylning, ont i halsen som bara den, fryser så att jag skakar och känner mig klenast i världen…
Det är sådana här dagar som jag är glad över att jag inte är hästägare. Visst, nu är det klart att jag givetvis hade tagit mig till stallet om jag hade haft en häst, men det är skönt att veta att ägaren har full koll på hästarna.
Men så tänker jag på er hästägare istället. Om ni ligger med influensan, en dunderförkylning där ni har tappat rösten och har 40°C feber - hur gör ni med hästarna då?
- Har ni någon som kan ställa upp åt er? Om ja, vem?
- Måste ni ta hand om era hästar varje dag - oavsett om du är så sjuk att du knappt kan stå upp?

feber, förkylning fixar jag själv, fick hjälp av mamma och pappa i höstas en del pga rejäl körtelfeber, svimmade nästan av att bara stå upp men ändå ville jag med och kolla så att allt blev rätt.
jag har stall hjelp som tar over alt untatt och rida sen det vill jag gjöra selv

Jag har hästarna på egen gård och normalt hela ansvaret själv
Jag har en man och en son (16) och ibland en dotter (19) som räddar mig.
Bagateller som förkylning då klara jag hästarna själv (rider inte då så klart) det är mat och vatten som är prio 1
Igår trillade jag mycket olyckligt och skadade benet. en sträckning och då fixade familjen hästarna, det händer inte ofta men då är det bra att kunna få hjälp.
Kris skulle det bli om någon av oss blir dåliga den dagen i veckan vi rullar in en ny höbal men det går att fixa på en men det blir väldigt mycket jobb.

Jag skulle vilja påstå att man är direkt oansvarig om man inte har uppbackning vid behov. Självklart får det gå väldigt långt innan jag låter någon annan ta vid, men även hästfolk kan drabbas av något oförutsett och kan hamna i en situation där det bara inte går. Då MÅSTE man ha en plan B!

jag har det så bra. att jag knappat ett sms, frågar om dom har lust att mocka, och KLART :) så kan man vila istället :) självklart frågar dom tillbaka när det gäller dom.. tjänster ger gentjänster :)

Eftersom jag delar box, så vi brukar kolla med varandra om man själv inte kan och byta dagar (vi kör varannan dag). Skulle hon inte kunna har vi en person som bor på gården som man kan köpa tjänster ifrån, allt från mockning, höpåsar till att de promenerar med hästen.
De är iprincip alltid hemma, men annar så skulle nog min sambo fixa det.
kissmekate.blogg.se

delar box ? :O

#7 Jag min häst står i delad utebox (stor).
kissmekate.blogg.se

#8 - aha ! ;) då förstår jag :D alltså ingen 3x3 eller 4x4 box då alltså :)

Självfallet åker jag så långt det bara går, men är man sängliggandes eller fast i sjukhussäng och inte kan stå så har jag 1. medryttare 2. familj 3. stallkompisar att falla tillbaka på och be någon åka ut och se över hästen.
Någon måste göra iordning foderpåsarna och helst mocka varje dag, det ingår inte i min inackordnering, men de som hjälper till och håller i ut och insläpp brukar man kunna byta tjänster lite med liksom att de flesta där jag står är mkt schyssta och inser att om de hjälper mig denna gång så hjälpe rjag dem nästa gång.

njae jag har väl ingen hjälp direkt. är jag sjuk så får jag ta det själv. litar inte på gubben när det gäller mat och vatten till hästarna, släppa in/ut kan han göra. men det är gränsfall det med. ;)
men, jag vet om det kniper att det finns folk här i min by som hjälper till om det skulle behövas. det är faktiskt väldigt bra!

Jajjemen, jag och J-Parnebo hjälpts åt med att ta hand om varandras hästar då någon av oss inte hinner/kan åka till stallet.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#9 Nej den är mycket stor och våra "hästar" är i c-ponny storlek så de har gått om utrymme. Kan dock inte måtten.
kissmekate.blogg.se

#13 . okidoki :D tyckte bara det lät konstigt, men det är ju inte så konstigt , eftersom de är en stor box ;) hehe
Nu har ju jag min på helinackordering 50 mil bort, så om jag är sjuk eller inte gör ingen större skillnad, behöver inte åka dit ändå tack och lov (hade vart lite svårt att hinna med nåt annat då
).
Men förut, när jag hade henne i ett stall i närheten så var det aldrig några problem. Gick alltid att få hjälp av någon annan inackorderad.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Har kompisar i stallet som ordnar allt, i värsta fall lyfter jag telefonen och ringer Maria (stallägaren) så mockar hon. Allt ingår ju ändå så det enda jag behöver göra på en dag är att mocka och det är ju lätt att hitta folk som kan göra det när man är ett 15-tal =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag är inackorderad, det jag behöver göra är att mocka och väga upp kvällshö. skulle jag inte klara det så finns det elva personer i stallet jag kan ringa och be fixa det istället, någon borde kunna det hoppas jag:)
jag och en annan hjälper varandra de dagar man har lite ont om tid också. vi vill båda vara i stallet varje dag och se till pållarna men har man haft det stressigt under dagen så är det väldigt skönt att komma till en mockad box.
Numera hjälps vi i åt i familjen då barnen blivit stora. Då de var mindre bröt jag armen vid ett tillfälle. Då hade jag turen att ha en hjälpsam granne som hjälpte mig med hästarna. Har fortfarande hjälp av grannar då vi åker bort någon enstaka gång. Men det mesta sköter vi själva. Är peppar,peppar inte sjuk så ofta och mycket sällan med hög feber.

jag har eget stall o kan gå ut lite år gången om jag e sjuk. men skulle jag vara så sjuk att jag inte tar mej ut finns alltid pojkvän o svärmor ;)
Jag har den extrema turen och har en mamma som är hästintresserad och ofta har långa raster från jobbet då hon jobbar delat, som då kan åka ut och ta hand om hästen. Om inte det går så har vi en otroligt shysst boxgranne som mamma varit polare med sen barnsben och hängde i samma stall. =)

Eftersom jag har extremt kontrollbehov och är pedant med mina hästar, så det ska gå riktigt långt innan jag ber någon annan ta hand om mina hästar, huvudvärk eller feber stoppar inte mig! Utan det ska i såfall vara i stil med inlagd på sjukhus som jag ber någon annan ta hand om hästarna.
Jag har som sagt Brimad och Japp hemma och jag har back up från mamma, pappa eller syster i vanliga fall om det skulle krisa.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vi hjälps åt i familjen att ta hand om hästarna. Men jag följer nog helst med till stallet och sitter på något och ser till att allt blir rätt. Enda gången jag inte är med och kontrollerar (lägger mig i?) är om jag ligger på sjukhus.
Jag gör det oftast själv även om jag är sjuk. Krisar det ordentligt och jag är riktigt sjuk (som när jag hade lunginflammation) så skulle jag nog kunna fråga vem som helst i stallet -allihop ställer upp för varandra.
Min familj bor 10 mil bort så de har ju lite svårt att komma hit för att passa hästen, men jag har alltid möjligheten att köra henne upp till dem och lämna henne där.
Jag har många jag kan fråga. Hon som äger minishettisen Gejsa går i hagen med, medryttaren och alla som är i stallet går att fråga om dom kan va snälla. Jag har inga problem om jag inte skulle orka knatta ner i stallen bara för att göra en hink och pussa på Gejsa ens. Hadde jag inte haft det kunne jag ha vädjat till gubben, och inte det heller så får man ju dra sig till pållen vilket som.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Pappa och faster kan oftast hjälpa mig om jag är jätte sjuk annars är det väl bara bita ihop och ge sig ut.
Jag har hästarna inackorderade på lösdrift. Det som behöver fixas är mat och vatten, mockning är bara någon enstaka bajshög om dagen så det gör inget om det får vänta. Jag sköter det själv dom dagar jag kan, när jag är sjuk eller upptagen slår jag en pling till stallägaren så fixar dom hästarna. Är jag bortrest längre tid så brukar jag be pappa åka dit, men det mest för att hästarna ska få komma ut och bli ridna för annars fixar stallägarna allt annat.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har min häst inackorderad på lösdrift och behöver egentligen inte åka dit om inte han behöver veterinärvård eller liknande. Så blir jag sjuk så åker jag en annan dag istället.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag har hästarna hemma, och är nästan aldrig sjuk de få gånger ja blir sjuk är de rejält oxå. Men de stoppar inte mig dock får ja ett handtag av pappa :)
På julafton låg ja i halsflus och kunde varken äta/dricka utan låg helt däckad i sängen då fick pappa ta hästarna själv, annars är ja ute och rör hur arga mamma och pappa än blir (a)
Får alltid hjälp av mamma,pappa elr storebror när han är hemma.
Skulle de va så att ja behöver hjälp i övrigt som då mamma och papap va i Las Vegas ringer jag bara morfar (har hästar själv) elr farfar :)
Det ordnar sig alltid, sen ska man inte gå ut om man är jätte dålig för vill man bli frisk ska man inte anstränga sig mer än nödvändigt!! Då tar de bara längre tid att bli frisk men man ska självklart göra de man klarar av utan att ta ut sig för mkt.
Jag tar hand om min häst själv, nästan oavsett.
Förra året åkte jag ut till min foderponny med 40 graders feber tre dar i sträck. dock ingen ridning såklart, men allt annat.
Så länge jag orkar ta mig ur sängen, så åker jag
i princip..

det brukar alltid finnas någon som kan hjälpa till och annars brukar mamma ställa upp =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Just nu har jag hästen hemma och gårdägaren fixar om det skulle vara kris men annars är det ju inte så jobbigt att ta mig ut och mocka litegrann om det inte blir gjort av annan personal. I mitt tidigare stall var han helinackorderad så jag var aldrig tvungen att åka ut..
Just nu har jag foderhästen i ett stall där jag känner ägaren bra, så är jag sjuk så tar hon hästarna, inga problem :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

ja man skulle väl aldrig ha skrivit i tråden. gick och la mig kl 18.30 igår, då hade jag genomlidit hela dagen helt själv med sonen. mockat och haft mig. ta in hästarna fick jag med göra… :S

I går hade jag maginfluensa, men gick ut på morgonen ändå för hästarna måste ju få mat o vatten iaf, vid ett tillfälle låg jag på alla fyra och spydde som en gris, och det var precis bakom Arramis, han vände bara på huvudet och undrade vad jag höll på med, tur man har snälla hästar
gödslingen fick Inge ta lite senare, men hästarna fick tyvärr stå inne hela dagen, jag låg till sängs och levde på ½ skorpa ½ clemmentin, och vatten. Klarade dock av att fixa stallet på kvällen, i dag mår jag bättre tack o lov, hästarna blev jätteglada när dom fick komma ut igen.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jag fixade alltid stallet, kan vara så att mor eller syster tog morgonen åt mig om jag hade den! :)
Brukar fixa det själv men har en snäll sambo som hjälper till om det behövs + min dotter som är jätte duktig och har bra koll.
MVH.Carro.
Jag har just nu ganska mkt sjukdom till å från, jätte tråkigt, lite sjuk varje dag och rejält dålig då och då. Har då hästen på lösdrift så han överlever endag utan motion och borstning och just nu står han i ägarens stall så hon kollar till honom dem dagarna jag inte kommer ut, men skulle jag hyra in honom i nåt stall skulle jag kolla upp innan om ägaren har möjlighet att kolla så han är okey dem dagar jag är sjuk…
Tyvär är det så illa för mig att åker jag ut till stallet trots att jag e sjuk kan det sluta med akuten…
Och blir det inte akuten riskerar jag i längden skader på dem inre organen :(
Innan när jag hade ponnyn själv så fick jag åka ut hur sjuk jag än var. Hade jag varit så sjuk att jag inte kunnat stå upp hade jag säkert kunnat ringa någon i stallet som hjälpt mig. Men inte en chans någon här hemma skulle hjälpa mig. Möjligen köra mig dit, men inte mer.
Nu flytta ponnyn till andra ägaren för två veckor sen då jag skulle vara i england detta år, nu blev inte fallet så utan jag kom hem för ngn dag sen. Men nu åker jag bara dit ngn gång i veckan och har inget större ansvar längre. Självklart kommer jag dock hjälpa till om det behövs. Men det tar över 30min att köra dit.

Nu har jag ponnyn inackorderad så blir jag supersjuk (krävs ganska mycket för att jag inte ska gå) så kan sambon mocka och väga upp hö.
Innan när ajg hade båda hästarna hemma så var det ytterst sällan nån annan behövde hjälpa till. Då var det sambon och min mamma som hjälptes åt att släppa in/ta ut och mocka.
Skynda långsamt så går det fortare.