''checkrem'' eller vad det heter..
Den där tygeln som vid körning går från däckeln, över mankammen, genom/under pannremmen och sen fäster i bettet, och som hindrart hästen att sänka huvud och hals.. varför används sådana?
Jag har hört förklaringar på varför de används i travet, för att hästen ska ''vilaä'' huvudet (nu har jag svårt att acceptera just den förklaringen, men i alla fall.. de har väl en litte annorlunda situation i springa snabbt världen) det jag inte föstår är när den används vid vanlig körning. Kollade på youtube ch såg att väldigt många av ponnierna där hade en sån tygel. Tycker det ser konstigt ut med den och rockard och gigg och vad de nu hade :P Men iaf.. varför ska hästens huvud hållas upp på det viset när den drar vanligt och det inte handlar om att springa fort som attan och bli helt uttröttad utan att dra en tung last, för det måste ju 1-2 vuxna människor i en rockard räknas som för en shettis eller minishettis? (inte oresonligt tungt kanske men det är ju ändå en relativt tung vagn i storleksförhållandet).
Lite funderingar så här på natten. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

För att hindra hästen från att så lätt gå upp i galopp.
I "gammla" världen" så användes det till stor del för att det skulel se snyggt ut, man ville att hästen skulel ha en snygg hållning. Och det är nog det de flesta vid "prydnads kärning" använder det som.
Innom travet idag är det inte endast checkbett (det är ett enkom bett som sätts i munnen, ett mkt tunnt rakt bett som måste göra väldigt ont om de nu sbubblar till) som används för endamålet utan är ju även raymondkäk och helt enkelt en vanlig rem som går uder käken~ Då är det dels för att hindra hästen att gå i gallop, och dels för att om de snubblar så "håll de upp" lite så att de förhoppningsvis inte rammlar (då är väll dock raymond eller bara en rem att föredra…).
Själv tycker jag raymond och rem är acceptabelt innom travet, de ska inte dra tungt utan springa fort~ Men all användning utom det är jag personligen helt emot…
Hakuna matata!
I vanlig körning är det väl en stuptygel som används? I trav är det ju check/uppkäk..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
det är ingen tygel! och den sitter absolut INTE fast i bettet!! checkremmen är till för att hästarna ska kunna ta stöd av den när dom blir trötta! och sen så kan man ha många olika grejor att fästa den i tex, raymondcheck m.m olika grejor har sin betydelse.. endel kan få hästen att ändra steget eller bara rent ut sagt "vila" sig på den
Jag har fått hört att det är till för att hästarna inte ska gå i galopp så lätt och inom travet även för att hästarna ska ha huvudet i en vinkel så att luften går rätt in och dom inte behöver jobba för att få i sig syre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Du har ju checkbettet i traven som är ett tunnt bet som man stoppar in i munnen tillsammans med det andra bettet… Jag tycker allt för många kör med checkbett direkt istället för att pröva med rem eller raymond innom travet ;(
Hakuna matata!
#4 ok men på filmerna jag såg gick det ner två remmar på var sida nosen som slutade i munnen.. tygel eller rem kan väl kvitta lika? Ingen anledning att hetsa upp sig.
---
Men tack för svaren, för att hindra galopp alltså :)

#7 jag håller faktiskt med thilda där, förstår att hon blir lite upprörd.
för det du föklarar är en stuptygel. det var en sån som black beauty hatade. ;) hästen kan inte sänka huvudet för att ta i ordentligt i tex backarna.
#8 Jag beskrev bara vad jag såg och undrade vad den användes till. Såg ut precis som det de använder i travet i mina ovana ögon. Har inte ens påstått att det tvärsäkert är just en checkrem utan mer frågat eller åtminstonde visat att jag inte är säker.
Ska man bli upprörd för att någon frågar när de inte vet?
#6 alla hästar kan inte gå med ryamond eller rem käk utan funkar bäst med käkbett, tex min har jag käkbett på i tävling men aldrig annars, det finns sånna som oxå går utan käk även i lopp!
Skulle vilja korrigera lite. Används för att hindra galopp hos trötta hästar. Annars hindrar den inte direkt hästen från att galoppera. De kan galoppera rätt bra ändå.
Ett check (med eller utan bett) är ingen tygel utan en rem som går upp över huvudet på hästen och som fästes i en krok på däckeln. Inom travet används den mest till att som hjälp då hästen blir trött och huvudet kommer för långt ner så hästen tappar balansen. Den ska INTE vara särskilt hårt spänd och man får inte höja hästens huvud med hjälp av checken.
Förr användes check eller stuptygel, som den kallades för, för att just höja huvudet på hästen vilket man ansåg vara snyggt.
Ibland kan man se vissa använda check även då hästen ska köras långsamt. Vissa tror nämligen att det är säkrare att köra med check. (Falsk säkerhet).
Bett till check används ofta till hästar som är så starka att de lätt drar sönder checken om endast rem används.

#9 nej det är klart man inte ska, men jag förstår att hon blev det. ;)
kan du inte länka till videon istället?
#10 Utan check i lopp blir allt vanligare dessutom
#11 ok :)
#12 Nej..satt och kollade på en massa filmer med körning igår/morse på du-tuben och har inte lagt dem som favoriter. Men det var mest minisar eller ponnyer med rockard eller gigg och nestan alla hade en sån rem över mankammen. En del väldigt lösa en del rätt hårt spända.
Nu var filmerna från USA eller nåt, jag har aldrig sett en sån rem användas vid vanlig körning här, men undrade vad de skulle vara bra för.

besökshistoriken? ;) hade varit skoj att se om det är styptyglen du menar.
Vad är skillnaden då, det har inte komit fram.

#16 tycker väl att #11 förklarar det väldigt bra
Stuptygeln går på sidorna av halsen och huvudet igenom löpande ringar en bit ner och fästs i bettet och är för att det ska vara snyggt.
Checkbett/checkrem/raymondkäk går över mankammen och mellan öronen och är alla menade att hålla upp huvudet för att de itne ska falla in i gallop/snubbla. Checkrem = Snällast, Raymond = mitt emellan, Checkbett = skarpast (den kan hästarna inte "vila" huvidet i på samma vis som de man med rem och raymond).
Hakuna matata!
#17 Som jag såg det sa 11 att det var samma sak? Missförstod i så fall.
#18 Remmen gick över mankammen, inte på sidorna av halsen, genom pannbandet och delade sig över nosen. På alla filmerna (det var ffa det svarta strecket mitt i manen jag blev upp,märksam på, två extra remmar i sidan av halsen hade jag nog inte märkt)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade en av filmerna.
#20 Är det inte en sån som på tredje bilden i inlägg #3?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#21 Jo, tycker det liknar det. Men det var ju förfärligt av mig att kalla upkäk för checkrem i så fall.. (ja, ä fortfarande smått irriterad över bemötandet)
På ponnyn i filmen sitter det i bettet.
En till film.-.är väl inte samma ponny?

Jag tänker ju att man kanske använder det som en gräsätartygel för att hästen inte ska kunan köra ner huvudet.
Normalt använder man ju bara käk vid snabbjobb/banjobb. Eftersom hästen sänker ryggen när man höjer huvudet så kan den inte jobba ryggmusklerna riktigt och den kan inte dra tungt heller.
Kanske det.. börjar kännas lite som att det bara är en del av utrustningen som man inte riktigt tänker på. Med tanke på hur löst de verkar sitta i många fall.. Som en nosrem eller så, mångar har det (nosrem) ju bara för att de ska vara där.. walkers och saddlebreds körs ju också med dem (upcheck/käk) på shower, de ska ju ha huvudet högt och så. Och om körfolket ''over there'' är som många hobby-kuskar här och bara kör lie för skojs skull utan att ha någon genomgående kör kunskap eller intresse för alla detaljer så kanske det helt enkelt är en sån där sak som bara ska finnas i deras ögon? Spelar ju mindre roll om de har den eller inte när den är så lös att den inte ger effekt..(som en lös nosrem)..
Hackney ponny.. fast det var kanske stuptygel där?
#24 Om du tar dig tid att läsa igenom våra inlägg ordentligt så hittar du tydligt vad som är vad… Och hackneyhästarna hade inte stuptygel utan de hade vad jag kunde se en rem över mankammen precis som den lilla miniatyren, dvs någon form av uppkäk/check.
Hakuna matata!
Den första hade väl en rem/snöre på var sida manen?
Om du inte orkar med mig så svara inte i mina trådar…så slipper du bli irriterad.

Det här kräver nog en förklaring. Stuptygen användes förr i tiden när vägarna inte var så släta som de är nu. Som namnet anger användes den för att förhindra att hästen skulle stupa om den trampade fel på de knaggliga vägarna. De var inte så hårt spända att hästen tvingades gå med för högt huvud. En annan fördel med stuptygeln var att hästar i ett spann (par, fyrspann o.s.v) inte kom åt att bita varandra. Numera är det inte tillåtet att köra med stuptygel i Sverige (i alla fall inte på tävling).
Upchecken är, som flera har beskrivit här, ett hjälpmedel inom travet. När travhästen blir trött i slutet av loppet sänker den huvudet och får då svårare med balansen, får lättare att snubbla till (och faller då lätt i galopp) och då måste kusken "hålla upp" hästen. Det är just för att hålla upp hästen man använder upchecken. Om man använder bett eller kindstropp, beror på hästen. En del trivs bättre med bett andra med kindstropp och andra med raymond.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~