Fodra med fruset hö?
Jag blöter all min häst mat då hon är dammkänslig. I stallet där jag har henne nu måste jag förbereda hennes morgonhö på kvällen när jag är i stallet. Detta innebär att jag dränker höt i ett hönät i en vattenbalja och sedan lägger ut det i hagen. Det blöta höt ligger alltså ute hela natten tills min häst blir utsläppt på morgonen och äter upp det.
Nu när det börjar bli minusgrader undrar jag om det är farligt för henne att äta höt när det borde bli fruset av att ligga ute?
Jättetacksam för svar..

Det ska inte vara någon fara, det är gräs man inte ska låta hästar beta för att socker från roten vandrar upp i själva gräset när gräset blir stressat av frost.
Hö har ingen rot så då vandrar inget socker vid minusgrader.
Man kan ju i allmänhet strunta i att blöta höet då man fodrar utomhus då höet oftast då är genomblåst och inte dammar längre. Många dammalergiker mår mycket bättre av att få äta sitt hö utomhus.
Sen har jag aldrig hört talas om att gräs skulle vara farligare att äta på vintern än löv och fruset hö. Men jag har ju å andra sidan inte hört allt ännu. (hoppas jag)

#2 det frostnupna gräset är en stor bov när det gäller fång.
jag skulle nog inte låta det bli fruset, eftersom de kan få ont i magen av att äta det kalla.
måste det ligga ute på natten?
Tack för era svar! Det känns lite tryggare att lämna höt ute nu..
jen> tyvärr så måste höt ligga ute på natten om jag vill att hon ska få något de mornar jag själv inte kan vara där. Personen som släpper ut på morgonen gör endast det, han vägrar hjälpa till att fodra de hästar som är "inhyrda". Kan ju nämna att jag letar ny stallplats :)
ok.. hoppas du hittar en bättre stallplats

Ingen fara att ge fruset hö, mina pållar har fri tillgång på vintern och inte blir de dåliga av att äta av sin mat när det är fruset trots att det är hösilage.
Jag hade en dammkänslig häst tidigare med känslig mage, men han mådde inte heller dåligt av att jag blötte höt och la ut så det frös på vintern. Det tinar ju upp i munnen när de tuggar.
Jag hade ju låtit bli att blöta höet, eftersom, som #2 sa, dammet oftast försvinner ändå om det ligger ute. För precis som #4 säger blir det ju väldigt kallt för magen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vårt hösilage på jobb ligger ute, och när det snöat på det blir det som ligger utanför plasten fruset. Men vi tar in det och hänger höpåsarna i foderrummet så att de töar upp till nästa fodring.
Jag hade av samma anledning som #4 sa inte blötat det. Kallt hö i magen kan ge magsmärtor.
Om det ändå ligger ute över natten så luftas det ju rätt bra ändå, så jag tycker du ska prova att låta bli att blöta det när det fryser ute.

Jag håller inte med om att det blir kallt för magen, jag har då aldrig träffat en häst som sväljer höet helt utan de tuggar ordentligt och då är det knappast fruset när det hamnar i magen. 
#10 Men fortfarande kallt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#8 det blir kallt i munen inte magen hästar tuggar sin mat väldig väl, det borde inte påverka hästen nämvärt att första tuggan är kall.
#3 Det där med fång verkar kunna utlösas av vad som helst tycker jag. Jag tror man vet ganska lite om det egntligen och därför skyller på det mesta. Vår granne hade en ponny som fick fång på vintern i en hage utan gräs, samma hö som hon ätit under hela året, samma motion och hon var inte fet. Då jag ställde frågan här i fokus om fångn fick jag svar som om man skulle lyda och tro på allt så blev ponnyn sjuk på allt som finns i världen. Vetenskapen är nog inte så långt kommen annat än att man vet att det är en slags överkänslighet.
Då blir allt farligt för säkerhets skull.
Jag testar och hoppas att hon inte får ont i magen.. Jag ska börja ge loppfrö-kurer för säkerhets skull :) Hon är så pass dammkänslig att jag fått totalförbud av veterinär mot att he henne torrt foder, vare sig det är inne eller ute. Så att blöta höt är ett måste.
Jag tycker dock att det verkar logiskt att höt är kallt i munnen och blir varmt under hela tugga-svälja-processen.
Vårt Höensilage står utomhus och det blir självklart fruset då, eftersom det är lite blötare än torrt hö.
Har aldrig haft fång eller kolik eller annat sett på våra hästar. Då talar jag om över 10 år i detta fodrandet.
Ponnysar, Araber, travare, Caspiska, New Forest, som äter av detta ibland frusna ensilage. Hos oss fungerar det hur fint som helst.

för några år sedan så hade jag badkar ute i hagen som jag fyllde med hösilage. när det hade snöat (och frusit lite) var hästarna inte glada för att äta det.
min ponni fikk kollik av frossent hö och hon holt på och dö
# 16
Vi avverkar höensilaget på max 4 dar,. Då är det soprent förutom det som de har dragiit runt med och skitit sen på. Så vi ställer nästa bal på en ny plats och städar upp den gamla platsen och är kanske tilbaka på den platsen efter runt 14 dar. '
Hur lång tid tar det dina hästar att sätta i sig deras bal ?

#17 Var det verkligen pga fruset hö, var det inte pga att hästar ofta dricker för dåligt när det är kallt ute och att koliken berodde på det. Eller är din ponny glupsk av sig och äter fodret snabbt att h*n sväljer ner isen i höet i stora bitar? Det kanske kan ha varit något i höet som inte skulle vara där, jord, något främmande föremål eller mögelfläck?
Om det är så farligt med fruset och kallt hö, så borde det vara lika farligt att ställa en vattenhink i hagen som fryser till is, som hästarna måste krossa isen för att kunna dricka. Det om något blir ju kallt i magen.

#13 fet frusna gräset är en av dom största riskfaktorerna när det gäller fång och så onödigt att låta dom äta.
Fruset gräs är inte bra. jag märker ju när Harry tryckt i sig mer av det än om han käkat av höet i hagen, för då blir han alldeles ko-blajjig i magen så nog har det påverkan.
Så hellre det säkra före det osäkra, jag ger mer hö ute än nädvändigt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
19 nei sa veterinären det var på grunn av frosent hö hon fikk det.
och gi frosent hö er falig.

#22 På så vis. Då är det bäst att vara uppmärksam då på magbesvär hos hästarna om någon pålle råkar vara känslig, Jag har inte hört talas om detta problem förut, men ingen regel utan undantag heter det ju.
att jag aldrig skulle ge frusen mat beror på att jag vet en häst som alltid fick ont i magen av fruset hö pga vattning.
men viss hästen reagerer på stövet fra hö hvorfor inte gi hö silars?

Vi har i många år utfodrat våra lösdriftshästar med ensilage/hösilage genom att helt enkelt ställa ut balerna i hagen och skära av plasten på toppen, vissa vintrar har det blivit ganska fruset, men vi har aldrig (peppar peppar ta i trä) haft någon häst som har blivit dålig i magen av det.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jag kan inte förstå hur våra hästars fädra klarade sig i det vilda.
För att ta ex den Caspiska hästen måste ibland utstå kyla ner till - 40 grader. De får skrapa fram sin föda, ibland gå utan föda i dagar, bara leva på vatten, då svinkallt vatten. Lägger man därtill de starka vindarna som går över dem ibland så kan ni tänka er vilka livsförhållanden de får leva under. och så har de levat i tusentals år och gör så än idag där borta.
Sen har vi Mustangerna de har inte heller det så roligt när vintrarna kommit.

#27# Nej, nu måste jag lägga mig i här. Dom hästarna som du pratar om är ju födda där. Våra hästar blir ju bortklemade från början med olika saker. Du skulle tex aldrig kunna ställa ett halvblod utan täcke i -40 grader i en månad knappt utan mat utan att den skulle fara illa.
Och vem säger att dom mår bra i dessa förhållanden? För det första är inte deras levnadsår särskilt långa som våra hästar. Många dör ju pga kyla och brist på mat. Skillnaden här är ju att vi inte låter våra hästar svälta eller frysa ihjäl. Så det är ju en viss skillnad.
Sedan pratar vi om hö och hösilage som har dött/torkats eller blivit konserverat kalla det vad ni vill. Så om det fryser är det säkert inta lika farligt som levande fryst gräs. För där har du verkligen stor chans att få en fånghäst om dom går ute och äter fryst gräs från marken.
Men om jag fick välja att ge min häst fryst hösilage eller rumsvarmt så nog gav jag dom hellre rumsvarmt. Jag är ju sådan som hellre lägger lite varmt vatten i hinkarna ute i hagen då och då så dom får dricka ljummet vatten. Hellre det än med en massa is i. Sedan är det faktist hästar som blir dåliga i magen av isvatten och isigt hö. En del hästar vill inte dricka isvattnet ute och då låter bli att dricka och då får kolik pga det.

#27 Det är viss skillnad på modern hästhållning och på vildhästlivet. Mina shettisar hade absolut klarat sig om jag släppte dem fria vind för våg helt plötsligt, men min gode väns känslige halvblod hade dött på två dygn, sommartid, lite snabbare på vintern.

Inte långlivade i det vilda. Jag har fått veta att det finns Caspiska hästar som lever där även efter 20 året passerat. De följer sina grupper.
Men som du säger, människan klemar bort sina hästar.
sen vi er i 2009 snart i 2010 hvorfor skal man gi hästen frosset hö?
jag legger ut hö til mine hästar 3 ganger om dagen jag går inn i stallen hentar höet och legger det ut och da blir det inte frossent.
och har man en åpen lösning (noe hästar burde ha i denne kylen) så kan man jo legge höet der,
mitt hö rekker inte fryse men jag legger heller inte ut en ball av hö etter min häst i 2008 fikk kollik och var när döden av frosent hö.
veterinären som kom sa at det var inte av kalt vatten eller så eller at hon hadde drikki for lite sen det hadde hon inte men fordi hon hadde eti frosent hö

#30# Ja, som sagt undantag finns det ju alltid. Det finns säkert några hästar som orkat bli 20 år gamla även i det vilda. Men dom är få. Och hur dant liv har dom haft det? Innan dom dog menar jag.
# 32
Nä där kan jag nog inte hålla med om.
Jag tror att vildhästar har ett bra om inte ett bättre liv i mångt. Inte kan man säga alltid att hästar alltid lever ett bättre liv i människors omvårdnad. Hästar är för många ett redskap för sina egna syften.

#33# Ja, som sagt undantag finns det ju alltid. Det finns ju alltid rötägg som äger hästar. Folk som inte kan sköta häsar osv. Men som tur är så finns det ju då veterinärer och miljö och hälsa som kollar upp ev vanvård oftast. Men dom som lever i det vilda går ofta hungriga, sjuka kanske och fryser för att dom kanske inte hittar mat så det räcker så dom ska slippa frysa. Så man får nog inte bara tänka på att hästen har det bra för dom är vilda och fria. Ibland kan det nog vara nog så jobbigt att få vara vild. Precis som det är att vara en tamhäst i någon ung flickas vård som inte vet hur man ska sköta hästen på bästa sätt tex.
# 34
Som sagt Jag tror hästar i det stora hela lever ett bättre liv utan människans inblandning.

#35 Men människans liv hade varit skit utan hästar
jag tror och at hästens liv hadde värt skit uten mennesker

#35 Håller med!!
#20 …och varför det? Tuggas inte det också och värms upp i munnen? Det kan ju inte vara farligare att äta än fruset hö.
#21 Att en häst blir lös i magen på vintern kan också bero på att den äter snö. Är inte hästen inte lös någon längre tid så är det inte farligt.
#24 Kallt vatten är inte farligt för hästar att dricka.

#39 därför att när grässet blir stressat vandrar socker från roten upp i gräset för att skydda gräset från att frysa sönder. Det är det söta i gräset som är farligt för hästarna det blir för mycket.
När gräset sen på vintern väl dött och är torrt då har det söta gått ner i roten igen och faran är över.
för övrigt fattar jag inte varför vi pjoskar så hiskligt med våra hästar, det är ju ett av dom tåligaste djuren på jorden som klarar både värme och kyla extremt bra.
#40 okej då fattar jag vad du menar. Vårt gräs dör ju redan på hösten så när vintern kommer lär det knappast vara något socker i det gräset i all fall. (Dör inte allt gräs på hösten?
#41 Ibland kan det hinna bli frostnätter innan gräset dör, och framför allt på våren brukar gräset komma upp medan det fortfarande kan bli frostnätter.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#41, gräset dör inte, det lägger sig i vintervila och det när temperaturen går under några plusgrader. Om du skrapar iundan snön så hittar du inte brunt dött gräs, utan du hittar gröna grässtrån, fulla av livskraft.
Stiger temperaturen under några dagar till över +4 grader så vaknar gräset till liv och sockerhalten stiger i gräset.
I "höstas" 2009 så "dog" inte gräset förrän en bit in i december då det var en hel del plusgrader och jag såg tom blommande gullvivor och en livskraftig mördarsnigel, tror det var strax innan lucia. Då var det regnigt och ca +5-+10grader varje dag, och gräset växte fortfarande. Mina hästar gick fortfarande på "bete" då.